Jump to content

AIS på Raymarine E80


VortexSurfer

Recommended Posts

Heisann folkens....

 

Har en Raymarine E80 kartplotter ombord i båten min,og denne har muligheten for å koples op mot AIS....

Det jeg lurer på er om noen her på forumet vet hva man trenger i tillegg til plotteren for å få dette opp og gå??

 

Håper på snarlig og positivt svar...

 

 

Ha en fortsatt flott helg alle sammen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke bruke den samme antennen som du

kanskje allerede bruker på VHF-radioen ombord.

Dette er nok ikke helt sant, men du trenger en splitter for at du skal kunne benytte eksisterende VHF antenne.... problemet kan jo være at denne splitteren gjerne koster det dobbelte av en ny antenne..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ikke helt sant, men du trenger en splitter for at du skal kunne benytte eksisterende VHF antenne.... problemet kan jo være at denne splitteren gjerne koster det dobbelte av en ny antenne..

 

 

Det har sikkert kommet splittere og løsninger på antennedeling mellom AIS/ VHF,

men ta iallefall setningen min over som en advarsel slik at ikke disse to boksene blir koblet rett

på samme antenne ved hjelp av et T-stykke.

 

En god venn gjorde nettopp dette for et par år siden.

Her ble det tatt snarveien om et T-stykke på VHF-antennekabelen til en AIS-mottager .

 

Alt gikk greit så lenge VHF`en kun stod på lytting,

men AIS`en gikk ganske raskt over til sort da sendeknappen på vhf`en ble trykket inn.

25 watt sendeffekt inn på antenneinntaket på AIS`en medførte såpass store skader

at reparasjon ikke ble ansett som lønnsomt.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det, mener en slik spiltter som kan brukes kostet vel rundt 1200 kroner for et år siden da jeg sjekket sist..... den kostet i allefall rundt 120 dollar i unaiten da jeg kjøpte AIS mottageren min der. I Stauden II blir det to antenner, siden dette er mye billigere og bedre, siden jeg da har en reserve antenne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Først må du ha software for AIS. Skjekk i menyen om din er klar for dette.

 

Jeg har nå tre års erfaring med AIS og har samtidig prøvd både NASA sin mottager og den andre som Seatronic selger. (Husker ikke navnet på denne nå.) Ikke kjøp NASA sin mottager. Den andre er bedre på mottagersiden!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for kjappe svar!!! :smiley:

 

Flotte tips fra Dere hær.... Har undersøkt litt og funnet ut at "EasyAIS" fra Belamarin bestående av Ais-mottaker og antenne splitter ligger på ca 4400,- inkl mva.

Men som noen over her nevnte,så kan det kanskje være en ide og vente på at Raymarine kommer med sin egen mottaker. Venter uansett på en kabel med adapter for å få koplet opp NMEA2000 systemet mellom plotter og motor :smiley:

 

Igjen,Tusen takk for alle svarene.

 

Ha en fortsatt flott kveld.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

En ting er prisen på en splitter. En annen ting er at en splitter faktisk demper VHF-signalet. Det beste er å ha minst mulig skjøter og annet kluss mellom VHF-radio og antenne. Setter du opp en egen antenne til AIS kan du heller bruke splitter på denne. Da kan du bruke denne til FM-radio eller mobiltelefon i tillegg, samtidig som du har en reserve antenne for VHF-radioen.

Link to post
Share on other sites

En ting er prisen på en splitter. En annen ting er at en splitter faktisk demper VHF-signalet. Det beste er å ha minst mulig skjøter og annet kluss mellom VHF-radio og antenne. Setter du opp en egen antenne til AIS kan du heller bruke splitter på denne. Da kan du bruke denne til FM-radio eller mobiltelefon i tillegg, samtidig som du har en reserve antenne for VHF-radioen.

Sett AIS antennen på akterpulpiten. Da har du fremdeles en VHF antenne dersom riggen skulle gå overbord. Og det er gjerne i slike situasjoner at du virkelig har bruk for VHF.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tråden gjelder vel utelukkende mottak av AIS informasjon.

 

Forstår at det stilles særskilte krav til GPS mottager dersom man også skal sende AIS signaler, ekselmelvis med klasse B sender.

 

Det kreves da en GPS mottager med RAIM, som noe krøkkete betyr GNSS Receiver Autonomous Integrity Monitoring (RAIM) Performance Analysis.

 

Har nettopp mottatt et 17 siders dokument forfattet av STEVE HEWITSON og JINLING WANG, ved School of Surveying and Spatial Information Systems, universitetet i New South Wales, Sydney, Australia, som beskriver bl.a. RAIM signalbehandling - som visstnok er et IMO krav til GPS signal ved bruk av AIS sendt informasjon.

 

Nå får vi enda mer å kose oss med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...