Jump to content

Import av seilbåt / moms grunnlag


GeirT

Recommended Posts

På utenlandske WEB sider ligger det flere firstende objekter til relativt lave priser.

Som f.eks. denne:

 

baat.JPG

 

Denne er oppgitt uten V.A.T. Betyr det at grunnlaget for norsk MOMS er Ex V.A.T. ?

Eller er vi med EØS avtalen å betrakte som et EU land - og at derved må V.A.T. legges til før norsk MOMS og avgifter legges til ?

 

Mvh

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

VAT = Value Added Tax, på godt skatte- og avgiftsnorsk "merverdiavgift". Det betyr ikke mer enn at den aktuelle båten ikke er momset i det land den befinner seg. Det spiller ingen rolle ved import til Norge; ved mva-beregning ved innførsel er det hva du har betalt totalt som er av interesse og om utenlandsk VAT er betalt eller ikke er betydningsløst. Derimot må du -- hvis båten skal brukes der den befinner seg evt i EU -- betale lokal VAT.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Rimelig sikker på at du ikke trenger betale vat + moms. Det holder nok med bare moms.

 

Men - momsen beregnes av totalkostnaden på båten når den står på grensa. Så transportutgifter, forsikring og andre ting man må betale for å få båten hit går inn i beregningsgrunnlaget for momsen (har jeg hørt fra en toller).

 

(Kan prøve med 'haika bort, seilte hjem, spiste kun tørt knekkebrød på veien pga sjøsjuke: totalkostnad = båtens faktura + en pk wasa frukost + 0.3l diesel).

 

Tollvesenet har en egen side for innførsel av lystfartøy hvor du kan lese fasiten og lete etter smutthullene :smiley: (gi beskjed om du finner noen)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg var i Kroatia forrige uke for å finne meg en ny båt. Jeg tør våge å påstå at jeg er ganske teknisk kompetent da jeg også jobber med båt. Skal forsøke å skrive et litt mer detaljert innlegg om erfaringene mine etter den turen, men for å ta kortversjonen nå, så er hovedinntrykket mitt at det er muligheter for å gjøre bra kjøp der nede, men at man bør litt kjennskap til båt og megler for å handle der nede. Skal man ha en 150% strøken båt som er bedre enn ny så er det nok ingen god ide, men skal man ha en forholdsvis ny bruktbåt i god stand til en bra pris er det absolutt noe å vurdere.

 

Jeg valgte å reise nedover fordi jeg i hovedsak var ute etter en seilbåt mellom ca. 42 og 55 fot og prisklasse rundt 100000 euro. Det er veldig mye forskjellig å velge mellom, her i Norge er utvalget veldig begrenset, spesielt over 44 fot. For meg var det viktig å finne en kvalitetsbåt med skikkelig sjøvennlig, men romslig innredning, veldimensjonerte og riktig plasserte vinsjer og en cockpit som er både romslig, men samtidig bra under seilas. I og med at jeg bor i båten, så påfører det båten litt ekstra slitasje, jeg lette derfor ikke etter en strøken båt, men en BRUKSBÅT, dvs. en båt som dekker mine behov bra, er i bra teknisk stand, men ikke nødvendigvis ser ut som ny (jeg vil ikke ha en båt jeg er redd for å bruke og ikke drive å vaske og polere ved enhver anledning, da skal jeg ut og seile, også om vinteren).

 

Jeg hadde noen båter på hånden før jeg dro nedover som lå i Kroatia, derfor var det utgangspunkt for at jeg valgte det landet istedet for f.eks. hellas eller tyrkia osv. Båtene jeg var mest interessert i å se på var Elan 40 og 45, beneteau, Feeling. Bavaria 44 ble også vurdert, men etterhvert helt utelukket.

 

Før jeg dro nedover hadde jeg kontakt med en megler som jeg fikk kontakt med gjennom en annonse på en båt jeg var interessert i. ca. en uke før jeg dro nedover gav jeg han beskjed om at jeg også var interessert i noen andre båttyper, og ble da ringt opp igjen dagen etter med forslag til båter som han også skaffet til bra priser i samme område som vi kunne se på når vi var der nede. Jeg hadde også kontakt med en del andre meglere der nede ang. andre båter jeg også var interessert i. Da vi kom nedover og skulle se på båtene viste det seg imidlertid at det var opptil 5 forskjellige meglere som solgte den samme båten, men til 5 forskjellige priser. Det var litt overraskende, men det er slik det er der nede, og det må man bare venne seg til. Man kunne nesten gå fra megler til megler og si hvilken båt man ville ha og hvilken pris han kunne ordne (marinaen i sukosan i zadar er utrolig stor, med mange meglerkontorer).

 

Det er i all hovedsak charterbåter som ligger der nede. Det synes jeg er helt greit, bakdelen er naturligvis endel mer slitasje, spesielt innvendig, men fordelen jeg ser er at det er et mye mer profesjonelt vedlikehold og oppfølgningssystem. Det er uansett ingen båter som blir utslit pga. for mye bruk, heller for lite eller manglende/feil vedlikehold.

 

Det som slo meg når vi begynte å kikke på båtene var at spesielt de nye båtene kom dårligst ut for mitt vedkommende. Jeg så på flere Elan 45 og elan 40. De var ganske bra, mens Jeanneau og Bavaria var mest skuffende. Vi så på flere jeanneauer som var under 5 år gamle hvor innredningen var værre enn i min 25 år gamle svenske. Det gikk i hovedsak på div. småhakk i innredning (ikke så veldig mye), puter som var totalt misfarget og "nedsittet" etter to års bruk og laminatdørk hvor belegget var i ferd med å gå i totalt oppløsning flere steder. Det har jeg aldri sett før på så nye båter.

 

På Bavaria 44 (fra 2003 og 2004) med to ror var det så mye slakk i styringsmekanismen at rattene kunne dreies minst en halv omdreining mot hverandre. Innredningen var ikke så gal, men putene som opprinnelig var blå hadde blitt vanvittig misfarget. Alle vinduer og luker (fra lewmar) var så krakelerte at det knapt nok var mulig å se ut gjennom de. Det var veldig fint vær når vi var der og det fristet derfor med prøveseiling og da muligheten med den ene båten bød seg var det ikke noe å lure på, selv om jeg egentlig hadde slått fra meg båten. Da vi dro ut og hesite seil i rundt 10 ms var det tydelig at båten vred seg mye, flere av dørene i båten var ikke mulig å åpne og hvis man først fikk de opp var de ikke mulig å lukke. Dette var visst vanlig på den båttypen sa skipperen som var fast skipper bå B44 og Elan 45 hele sommeren. Cockpiten var heller ikke utformet for seilas, men uansett var det deilig med en tur på fjorden, selv om båten var ganske uaktuell, selv om den var rimlig (mener å huske det var rundt 90000 for den ene og drøyt 100 for den andre).

 

Alle de nye båtene er også veldig hvite i fargen, noe som gjør at de blir misfarget vanvittig fort. Både Elan, Jeanneau, Beneteau og Bavaria som bare var noen år gamle så ut som å være vasket med jif uten å ha blitt skylt etterpå. De var veldig falmet. De eldre båtene er ikke fullt så hvite, og det gjør at de ikke blir så preget av det fine været de har der nede.

 

Etter dette ble jeg veldig usikker på om det var lurt av meg å selge gamlebåten som jeg egentlig var veldi glad i, men mot slutten av uken så ting litt lysere ut igjen....

 

Jeg så på noen Feeling-båter fra begynnelsen av 90-tallet. Det var de båtene som gav det desidert beste inntrykket på meg. Innredningen (som består av mye hel ved) i begge båtene var mye finere enn i både Jeanneau, elan og bavaria som var 10 år nyere. Putene var nok av nyere dato i begge båtene, men mye tjukkere enn i de andre båtene. cockpiten og båten generelt var etter min mening bedre utformet for seilas, men der er det sikkert også individuelle meninger. Lukene og vinduene var fra båten var ny, men fortsatt helt klare og fine å se gjennom. Uansett, båtene var mye eldre, men bar et helt annet preg av alderen og bruken enn de praktisk talt nye båtene. Jeg følte at båtene utstrålte en helt annen kvalitet. Jeg holder på med forhandlinger om en Feeling nå, og håper på å få skrevet kontrakt denne uken.

 

Ang. vedlikehold så er det litt forskjellig ute og går, hovedsaken er at det er et charterfirma som leier ut båten, men at den er eid at en privatperson (ikke nødvendigvis fra samme land en gang), som igjen påvirker hvor mye båten skal følges opp. På to Elaner vi så på av samme alder var det tydelig to forskjellige eiere. Den ene eieren var utelukkende interessert i å dra inn mest mulig charter-cash og påkoste båten minst mulig, mens den andre eieren var mer interessert i at båten hans skulle få alt det vedlikehold og oppfølging som var nødvendig. Heldigvis virker det som flesteparten er av sistnevnte.

På de fleste båtene vi så på var alt av løst treverk tatt ut av båten og levert til noen som satt på land med pussemaskin og pusset ned og lakket alt treverk slik at det ble omtrent som nytt. Et annet sted i samme marina var det tydelig at alle sprayhooder og biminitopper ble levert inn, der satt det noen som gikk over alle sømmer, smørte opp glidelåser, byttet nødvendige vinduer osv. Alle motorene som vi så på så ut til å være godt fulgt opp, med fast olje og impellerskift på rundt hver 100-150 time.

 

På Feelingene vi så på var også mye av innredningen lakkert opp, men kun 2-3 ganger siden båtene var nye på 90-tallet. Begge disse båtene ble leid ut av samme firma, men ble pleid av to forskjellige avdelinger. Alle vinsjer, blokker og bevegelige deler, inkludert rulleforstag og rullestorseil ble demontert og smørt opp i forkant av hver sesong, alle skroggjennomføringer og ventiler ble smurt opp hver sesong og byttet ved behov, styresystemet ble smørt opp, ankervinsj ble demontert årlig og kontrollert og smurt opp, alle toaletter ble demontert og sammensatt med nye pakninger hvert år, alle slangeklemmer ombord ble byttet årlig, seilene ble byttet hver 3-4 år, redningsflåten ble sertifisert eller byttet årlig, Yanmar-motorene som hadde gått over 10000 timer startet på første slaget uten noe spesielt mye røyk og gikk veldig pent. Disse motorene ble tatt ut når de hadde gått ca. 7500 timer og totaloverhalt med nye ventiler, stempelringer osv. Etter en slik overhaling holdt de ca. 7000 timer til før de ble byttet med nye (fast rutine selv om de ikke nødvendigvis er utslitt etter så lang tid). I firmaet som hadde disse båtene hadde de mange båter med samme motoren slik at de hadde veldig god kjennskap til motoren, de ga forøvrig klart uttrykk for at yanmar-motorene var betydelig bedre enn volvo, noe som også er min erfaring. vedlikeholdshistorikken på båtene som går i charter ble i dette tilfellet ført opp på data. På den båten jeg har tenkt å kjøpe var det et 4-siders langt excel-liknende regneark hvor alt som var gjort var remset opp med når det ble gjort og kostnad. Her sto absolutt alt fra nye seil til bytte av impeller på jolle-motor. Veldig oversiktlig og betryggende. Ikke minst så virket det som at alle som jobbet med båtene på marinaene var stolte av det de gjorde, de viste gledelig frem det de gjorde, og brukte matrialer av kjente merkevarer som 3M, international, usag-verktøy osv., noe som virket veldig betryggende og ikke mist profesjonelt. Alt av utstyr osv. ombord i alle båtene vi så på fungerte slik det skulle. Det hadde naturligvis også sammenheng med at folk stiler krav når de betaler alt fra 15-30000 for å leie båt en uke, da er det ikke akseptabelt med feil på båtene.

 

Jaja, kankje ikke dette ble så kort som jeg hadde tenkt, uansett lykke til med eventuelt kjøp av ny båt:)

Link to post
Share on other sites

Jaja, kankje ikke dette ble så kort som jeg hadde tenkt, uansett lykke til med eventuelt kjøp av ny båt:)

 

Nei, det var kanskje ikke så kort. Men selv for meg som ikke har i tankene å bytte bår, så var det et meget interessant og informativt innlegg som ble lest med stor interesse.

Link to post
Share on other sites

(Kan prøve med 'haika bort, seilte hjem, spiste kun tørt knekkebrød på veien pga sjøsjuke: totalkostnad = båtens faktura + en pk wasa frukost + 0.3l diesel).

 

Ellers er min erfaring at toll(u)vesenet er greie folk.

Hentet en motor neddi Sverige, og de spurte om 200kr i transportkostnader var greit for meg.

Det utløste svimlende 50kr i mva, og det kunne jeg leve med.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Min siste erfaring når det gjelder transportkostnader er også overraskende positiv. Importerte bil sist påske og da han toller'n bak skranken hørte min aksent så sa han bare "Du var vel der nede uansett" - noe som jo er helt riktig - og jeg fikk ikke påplusset noe som helst. Jeg SPARER jo faktisk transportkostnader siden jeg reiser nedover UTEN bil.

Link to post
Share on other sites

Jaja, kankje ikke dette ble så kort som jeg hadde tenkt, uansett lykke til med eventuelt kjøp av ny båt:)

 

Veldig informativ og interessant lesning. Sysler med tanken selv om å hente båt i Kroatia så jeg gleder meg veldig til langversjonen!!!

 

Morten (som egentlig kunne tenke seg 2 båter, en i Kroatia om vinteren og en i Norge om sommeren)

Link to post
Share on other sites

Jeg pratet med megleren igjen senest i dag. Noe av det som er viktig for meg er å få en kontrakt med avtalt kjøpesum, men med båten levert i kiel, ferdig rigget slik at jeg slipper å organisere sjøsetting i kroatia, seiling til slovenia, nedrigging der, pakking og løft på trailer og sjøsetting i kiel. Det siste jeg fikk høre i dag var at det siste tilbudet han fikk var på 6200 euro for hele transportbiten inkludert rigge-jobben. Det var visstnok fra et transportfirma som går for å være ledende på kontigentet, men også blant de dyrere, så han ville innhente flere tilbud gjennom andre kontakter. Jeg synes egentlig ikke at prisen er så gal med tanke på at det er en båt som er 14,5 meter og 4,48 bred og ca. 15 tonn. Kjenner ikke så godt til regelverket, men hvis den skulle taes på bil fra kroatia var det påkrevd politieskorte. Fra slovenia som er aktuelt i dette tilfellet og gjennom tyskland kjenner jeg ikke detaljene, men er jo "litt" bredere enn et vanlig vogntog for å si det sånn, så om følgebil el.li. er tillat vet jeg ikke. Det beste hadde jo egentlig vært å seile den hjem fra Kroatia, men det går dårlig når man jobber med båt her hjemme. Blir en spennende uke, jeg håper på få unna alt papirarbeidet denne uken slik at de kan sette i gang med fjerning av bunnstoff/primer og legge på nytt slik at båten er ship shape når den kommer hit. Lever fortsatt i håpet om hjemseiling i påsken :sailing: , men det viktigste er at de gjør en skikkelig jobb der nede og ikke forhaster seg for å rekke stramme tidsfrister :nono:

 

Jeg hører gjerne fra andre som har handlet båt i utlandet. :cheers:

 

Var forresten ikke meningen å spore av debatten, men synes erfaringene er litt interessante i forhold til deg som kanskje vurderer å handle båt i utlandet. Kanskje du får et helt annet inntrykk enn meg hvis du drar for å kikke på båten...

Link to post
Share on other sites

Glemte forresten å nevne at de fleste firmaene sperrer motorene slik at det ikke er mulig å kjøre de for full gass uten å justere set-skruene på motoren. Det gjør at kundene kan kjøre så hardt de vil, men fortsatt ikke presse motoren de siste 100 omdreiningene som ofte medfører maks slitasje. Maks turtall på de fleste motorene lå på rundt 2500, men ble anbefalt maks 2200 rpm pga. dieselforbruket.

Link to post
Share on other sites

Hej kaftein öl

 

jag har en kompis som tog hjem sin 37-fotare fra Slovenien til Göteborg med Stena o allt låg på ca 6000EUR......

 

han skulle prompt ha den hele vegen.......därför så dyrt.

 

hade han nöjt sig Slovenien-Kiel hade det kommit på ca 2500 EUR nu er det en mindre båt o dom segla den själv til Slovenien

 

skall se om jag finner firma..........

 

 

fann denne i brårasket.....men det var ikke den

 

http://www.yachttransport-schriever.de/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg hører gjerne fra andre som har handlet båt i utlandet. :cheers:

 

Har kjøpt og importert brukt seilbåt fra Sverige. Båten var eiet av ett selskap og jeg kjøpte den uten MVA. Seilte den hjem til Norge. Hadde forhåndsvarslet Tollvesenet om dette og møtte opp på mandag morgen og fyllte ut noen papirer og betalte det hele (MVA + HK avgift) Siden dette var en seilbåt var både tolleren og jeg enige om at jeg hadde seilt hele veien hjem. Største problemet var selve betalingen. De forlangte en bankremissse på hele beløpet og med Skandibanken var ikke dette enkelt. Fikk til slutt lov til å reise rett hjem og betale med en gang mot at jeg oversendte kvitteringen umiddelbart. uproblematisk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Det går helt fint med fradrag om, men kun om det er en ny båt du kjøper. Er momsen først betalt betalt inn til staten i det landet så er det nok mere elle mindre komplett umulig å få den ut igjen.. slik er det er det i alle land som jeg kjenner til i allefall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Båten må hele tiden har vært eiet av en momsregistrert bedrift. Da kan det funke og da slipper du også norsk moms på kroatisk moms.

 

Og hvis det går som i andre saker/land så er det å anbefale at du betaler kroatisk nettopris mot en nettofaktura pluss kroatisk moms mot en kvittering. I den norske tollen legger du frem nettofakturaen og slipper moms på momsen. Så sender du momskvitteringen og eksportpapirene rekommendert tilbake til selgeren og får den kroatisk momsen refundert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...