Jump to content

Bygge om motorbedding i plastsnekke


roy_n

Recommended Posts

Hei jeg trenger noen råd ang motorbedding i min Taule snekke.Det er slik at jeg må skjære ut den beddingen som er i båten nå,det er for smalt til at jeg får ned motoren.Mitt spørsmål blir da hvordan jeg fester den nye beddingen til skroget.

Kan jeg feste den med polyester og 600 matte eller finnes det andre bra løsninger.

 

 

roy_n :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prøver med spørsmålet mitt på nytt.Var i båten i dag heiste opp FM flyttet den bakover for å se litt på motorfestene som var støpt i bunnen på båten.Dette var virkelig noen elendige greier de løsnet da jeg bendte på de med bare nevene.Så til saken hvordan fester jeg nye til skroget.

Jeg lurte litt på å lage stringers som i en motorbåt,men vet ikke om det er lurt.Er glad for alle råd å synspunkter.

 

roy_n :flag:

Redigert av roy_n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare uten bilde, men generelt er det bra å støpe. bare slip deg godt inn i det gamle laminatet før du begynner.

 

Jeg er også i ferd med å gjøre det samme. Hva menes med "godt" inn i laminatet ? Det er vel ikke så veldig tykt ? Slipe 2-3 mm eller kanskje mer ?

 

Det er slik at jeg må skjære ut den beddingen som er i båten nå,det er for smalt til at jeg får ned motoren.

 

Mitt er for bredt, skal vi bytte ? :wink:

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Du trenger kun å slipe vekk toppcoaten, slik at du kommer på "reint" laminat. Det som gjelder er å legge inn langsgående spant/fundament. Jo lengre, jo bedre. og laminere godt ut fra spantene på hver side. (10 - 15 cm). Husk å bruke grovkornet slipepapir, da øker overflaten og plasten biter bedre.

For bruk i liten vinkelsliper: Biltema rasprondell art.nr 16-350 . Dette er etter min erfaring alle slipeskivers mor ! Koster kr. 65,- , varer leeeeeeenge. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I min balje er det brukt 20mm kryssfinerbord ca 20 cm høy. Disse står på høykant og er helt innstøpt i båtens lengde. Som motorfund. er det påskrudd kraftige aluvinkler (montert med gjennomgående skruer m/mutter) . Aluvinlene er 12mm 125 X 75 og er ca 1,5 meter lange. Motor ca 200 hk og 600 kg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg forstår hvordan det kan gjøres,jeg limer sammen to stk 20mm finer plater tilpasser de til bunnen av båten legger polyester med 600 matte i under mot båtens bunn.Når spantene sitter fast til bunnen legger jeg polyester+matte rund spantet som skal ligge med ca 20cm ut i båtens bunn/skråg.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...