Jump to content

Garmin 915, hva slag kartbrikke


Yankee

Recommended Posts

Ref. denne http://www.landfallnavigation.com/garminoffshore.html Nå står riktig nok ikke modell 915 her. Jeg tror dette er en amerikansk modellbetegnelse og at modellen ikke er tatt inn til Norge. Mest sannsynlig benytter den G-chart og da er du hjertelig velkommen i Klubben Med Ubrukelige Kostbare Garmin Kartplottere (KMUKGK). Denne (Navionics)kartbrikken gikk ut av produksjon i 2001 og har ikke vært å oppdrive de siste årene. :rolleyes:

 

Tillegg til innlegget ovenfor, se denne linken http://www.garmin.com/marine/products.html som inneholder alle Garmins plottere. Nederst på siden er det listet opp Garmins modeller fra tidenes morgen, men ingen 915 modell. Kan modellbetegnelsen være feil? :confused:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garmin programmerte og produserte selv G-chart brikker basert på kart materiale kjøpt fra Navionics.

At de finner ut at de vil skumme fløten selv for å tjene mer peng og lage egne kart uten å ta kostnaden ved å supporte sine egne tidligere modeller

er direkte dårlig gjort mot egne tidligere kunder.

At Garmin slo hånden av sine egne kunder på denne måten har nok kostet dem en god del goodwill i ettertid.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er en amerikansk modell. Svaret jeg fikk var vel det jeg fryktet..... Egentlig burde ikke noen kjøpe garmin på bakrunn av dette, og de burde få dårlig på alle tester

 

100% enig :yesnod:

Jeg kommer aldri mer til å kjøpe et Garmin produkt.

Sur følelse å sitte med en plotter som er 1 år gammel og ikke få nye kartbrikker til den.

Solgte den billig til en i Moss som kunne bruke den i sit område.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Ja, dette er en amerikansk modell. Svaret jeg fikk var vel det jeg fryktet..... Egentlig burde ikke noen kjøpe garmin på bakrunn av dette, og de burde få dårlig på alle tester

Hvorfor dårlig på tester? Det har vel ikke noe å si hvordan en eldgammel plotter gjør det i test, eller? Ingen kjøper gamle plottere i dag, man må jo samenligne de plottere som er på markedet i dag i tester. Prøv å kjøpe programmer som bare går på MS-Dos og ikke til Windows i dag, hvis du ikke får det så bør alle microsoft produkter få dårlig i test. :confused:

 

Min 2002 modell 188c har samme brikke som min nye Garmin i 2007. Kartene blir gamle hvis man ikke oppdaterer de, de er ferskvare. Så jeg ville nok spurt om plotteren og kartene før jeg kjøpte den.

Link to post
Share on other sites

Må vel legges til at de fleste plottere som tar de nye brikkene g2 også kan bruke de gamle, men før man kjøper er det lurt å sjekke dette.

 

Nå er vel dette problemet det motsatte - om de gamle kartplotterne kan ta de nye G brikkene? Min Garmin 230 som i sin tid (2001) var en av toppmodellene hos Garmin, klarer ikke å lese de nye brikkene ifølge forhandler. Årsaken ligger i at den gamle G brikken var basert på Navionics sine kart. Garmins Bluechart kom på et senere tidspunkt. Siste oppdatering på G kartene var i 2001, og jeg har nå forgjeves jaget rundt i snart 4 år for å finne et gammelt G kart over vestlandet til å sette i min maskin som erstatning for verdenskartet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...