Kosmix Startet 20.Mars.2007 Del på Facebook Startet 20.Mars.2007 (redigert) Ref. Seilas: "Båtbransjen mener fart bør være avgjørende for kravet om båtførersertifikat, og at 25 knop bør være grensen." Sertifikat for raske båter Dette er kanskje en god idé? Redigert 20.Mars.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Syns jeg også. Har ikke Danmark noe lignende? Mener og ha lest det ett sted her inne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Jeg kjenner ikke forholdene for fritidsbåt i danmark, men jeg håper å få muligheten en dag.... Ellers tror jeg dette er en god idé, hvertfall sånn uten å ha tenkt igjennom det. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Dette er kanskje en god idé? Ja, det er en veldig god ide å begrave det. Hva er det neste tåke forslaget som kommer tro ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Hva er det neste tåke forslaget som kommer tro? Slapp av, snart kommer forslaget fra gruppen som har utredet småbåtlappen for sjøfartsdirektoratet, og da blir det sikekrt offentlig høring og greier. Ettersom alle interesseorganisasjonene har hver sin mening om dette blir det sikkert mange utspill alle som har lyst kan mene noe om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 (redigert) Er ikke så farlig om du vet hvilken side du skal seile på eller hvilken vei båten foran går, bare du holder deg i 24 knop eller mindre Hvordan skal de håndtere det da? kreve sertifikat fra de de tror går fortere enn 25 knop. Ser for meg dette å bevise for politiet at båten bare går 24 knop. Med GPS og kalkyler og det hele Frem og tilbake rundt badeplasser Helst i et område hvor det er langt med trang skjærgård Redigert 20.Mars.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Sertifikat plikt på en 14 foter med 25 HK påhenger, men fritak på en 45 fot havseiler eller en svær og tung motorbåt som topper på ca 24 knop. Ja dette høres ut som et veldig gjennomtenkt forslag. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Er det 1 APRIL i dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilærn Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Er det 1 APRIL i dag Nei.. det er ikke første april, bare nisselandet Norge.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Hva med de som har båt over 30 fot blir pålagt D5L Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Hvis den som kjøper båt ikke har båtførerprøven, må motoren plomberes på godkjent verksted sånn at farten ikke kan overstige 25 knop. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Tror enten må det bli båtfører prøve eller ikke, at fart skal bestemme dette tror jeg ikke særlig på. Mener f.eksempel at en gjeng attenåringer i en hurtiggående båt på 15-17 fot er langt mere farlig en en snart førti år gammel mann i en båttype som jeg har i 20 knop. Da har jeg mere tro på de som pr dato er f.eks ober 25 år og kan dokumentere noe fartstid kunne ha sluppet unna mens alle under 25 år ble pålagt dette beviset Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Jeg tror vi kan spare på adrenialinet og ikke hisse oss opp unødvendig. Man bør ikke ta alt som kommer frem på denne måten for "god fisk". Såvidt jeg forstår er akkurat dette forslaget noe som Norboat mener vil være en god ide. Og etter som Norboat ikke engang er med i den gruppen som utarbeider forslaget - så kan vel dere meninger foreløpig sammenlignes med varm luft . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Og etter som Norboat ikke engang er med i den gruppen som utarbeider forslaget Nei. Men hvem er engentlig med i denne gruppen ? Og hvilke interesser ivaretar de ? Båtfolkets ? Hvilke båtfolk ? Sine egne ? Politiske motiver ? Økonomiske motiver ?( tilby kurs og opplæring osv ) ? Strukturelle ? Geografiske ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Slapp av, snart kommer forslaget fra gruppen som har utredet småbåtlappen for sjøfartsdirektoratet, og da blir det sikekrt offentlig høring og greier. Åja. Nå ble jeg veldig beoliget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Her er jeg enig med Poseidon, tror ikke man skal være redd for noen ting. Hensikter er ikke å skremme folk bort fra sjøen.¨Men¨å gjøre den til en mindre smertefull opplevelse. Det kommer til å bli analysert ulykker, hva kunne hindret det osv. Når dette er gjordt vil det komme en innstilling, som gjennomgås av oppnevnte "profeter" fra mange forskjellige leire. Når de¨ har kommet fram til en tilnærmet enighet begynner det å skje noe. Her blir det overgangsordninger. Innen den tid er kompetansen på medlemmene her på topp. Tidspunkt, ikke 2008. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Båtlappen skal innføres som et prøveprosjekt for båteiere fra Nittedal. . Spesielt de som har raske seilbåter med blåste seil, og nick fra raske båtmotorer Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Hva med de som har båt over 30 fot blir pålagt D5L Bare hvis de går over 25 knop Såvidt jeg forstår er akkurat dette forslaget noe som Norboat mener vil være en god ide. Og etter som Norboat ikke engang er med i den gruppen som utarbeider forslaget - så kan vel dere meninger foreløpig sammenlignes med varm luft . . . . .Kan vi ikke mene noe om hva Norboat mener da Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Tror enten må det bli båtfører prøve eller ikke, at fart skal bestemme dette tror jeg ikke særlig på. Mener f.eksempel at en gjeng attenåringer i en hurtiggående båt på 15-17 fot er langt mere farlig en en snart førti år gammel mann i en båttype som jeg har i 20 knop. Da har jeg mere tro på de som pr dato er f.eks ober 25 år og kan dokumentere noe fartstid kunne ha sluppet unna mens alle under 25 år ble pålagt dette beviset Tolker jeg deg rett i at du mener en under 25 år ikke mestrer båten like godt som en over 25 år? Man kan ikke sette skille på alder, heller erfaring i bruk av båt, og ingen får erfaring fra kurs og skole. Får bare lit innsikt i hva det går i. Når mann kommer rett fra flatbygda og kjøper seg et fartsvidunder, så er det dømt til å gå at H*****te. Mens en som er oppvokst i båt har et bedre utgangspunkt for at dette går fint. Mener jeg. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 jeg skjønner ikke hva folk er redd for,mopedlappen kom den også. Hva er så farlig med og avlegge en teoretisk og helst en praktisk prøve på båt også?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy R Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Folk må da ta lappen på bil ,er det noe bedre der?????????? Ved 24 knop, går det alerede for fort for dei som ikkje har peiling. Burde sette grensen ned til 10 knop vist dei skal jøre noe. Helst håper eg att dei rett og slett finner på bedre løysning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 De? Norboat? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Nei. Men hvem er engentlig med i denne gruppen ?Og hvilke interesser ivaretar de ? Båtfolkets ? Hvilke båtfolk ? Sine egne ? Politiske motiver ? Økonomiske motiver ?( tilby kurs og opplæring osv ) ? Strukturelle ? Geografiske ? Spørsmålene er nok maaaaange flere når det kommer til avgrensninger hvem dette skal gjelde for. Dette er nok denne gruppen veldig klar over, tror det er en del av de som klør seg i hodet. Jeg stusser litt over at det ikke har vært noen lekkasjer fra dette utvalget, ethvert seriøst utvalg sørger for noen lekkasjer av arbeid og løsninger som er aktuelle... Det jeg frykter er et skrivebordsvedtak som beslutter noe som en symbolsak; nå har VI gjort noe! Bare vente og se. Protestene kommer uansett. Løsningen ligger mye nærmere enn denne gruppen har lyst å innse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Nei. Men hvem er engentlig med i denne gruppen ?Og hvilke interesser ivaretar de ? ....... Økonomiske motiver ?( tilby kurs og opplæring osv ) ? ....... Suzuki De fleste båtskolene som driver seriøs opplæring er med i Norske Båtskoler. Men den organisasjonen er av ukjente årsaker heller ikke kommet med i gruppen . . . . Foreløpig er det svært lite som har kommet ut om hva gruppen arbeider med og eventuelt kommer frem til. Når det gjelder grenser så er det kommet oss for øre at KNS gjerne vil ha 10-10-10, hvilket utlegges 10 knop, 10 meter, 10 HK, mens motorbåtfolket angivelig går for 15-7-35, dvs.: 15 knop, 7 meter, 35 HK. To andre spørsmål som også står vidt åpne er hvorvidt man vil inkludere noen krav til praksis og hvilke overgangsordninger man legger opp til. Som man ser: de åpne spørsmålene er sikkert langt flere enn svarene Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 Her er forøvrig Sjøfartsdirektoratets oppslag på saken. Merk spesielt den aller siste setningen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.