Jump to content

Fart avgjørende for båtlappen


Kosmix

Recommended Posts

Ref. Seilas:

 

"Båtbransjen mener fart bør være avgjørende for kravet om båtførersertifikat, og at 25 knop bør være grensen."

 

Sertifikat for raske båter

 

 

Dette er kanskje en god idé?

 

:sailing:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hva er det neste tåke forslaget som kommer tro?

Slapp av, snart kommer forslaget fra gruppen som har utredet småbåtlappen for sjøfartsdirektoratet, og da blir det sikekrt offentlig høring og greier. Ettersom alle interesseorganisasjonene har hver sin mening om dette blir det sikkert mange utspill alle som har lyst kan mene noe om.

Link to post
Share on other sites

:lol: Er ikke så farlig om du vet hvilken side du skal seile på eller hvilken vei båten foran går, bare du holder deg i 24 knop eller mindre :rolleyes:

 

Hvordan skal de håndtere det da?

kreve sertifikat fra de de tror går fortere enn 25 knop.

Ser for meg dette å bevise for politiet at båten bare går 24 knop.

Med GPS og kalkyler og det hele :lol:

Frem og tilbake rundt badeplasser

 

Helst i et område hvor det er langt med trang skjærgård :yesnod:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror enten må det bli båtfører prøve eller ikke, at fart skal bestemme dette tror jeg ikke særlig på. Mener f.eksempel at en gjeng attenåringer i en hurtiggående båt på 15-17 fot er langt mere farlig en en snart førti år gammel mann i en båttype som jeg har i 20 knop. Da har jeg mere tro på de som pr dato er f.eks ober 25 år og kan dokumentere noe fartstid kunne ha sluppet unna mens alle under 25 år ble pålagt dette beviset

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi kan spare på adrenialinet og ikke hisse oss opp unødvendig. Man bør ikke ta alt som kommer frem på denne måten for "god fisk". Såvidt jeg forstår er akkurat dette forslaget noe som Norboat mener vil være en god ide. Og etter som Norboat ikke engang er med i den gruppen som utarbeider forslaget - så kan vel dere meninger foreløpig sammenlignes med varm luft . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og etter som Norboat ikke engang er med i den gruppen som utarbeider forslaget

 

Nei. Men hvem er engentlig med i denne gruppen ?

Og hvilke interesser ivaretar de ? Båtfolkets ? Hvilke båtfolk ? Sine egne ? Politiske motiver ? Økonomiske motiver ?( tilby kurs og opplæring osv ) ? Strukturelle ? Geografiske ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her er jeg enig med Poseidon, tror ikke man skal være redd for noen ting. Hensikter er ikke å skremme folk bort fra sjøen.¨Men¨å gjøre den til en mindre smertefull opplevelse. Det kommer til å bli analysert ulykker, hva kunne hindret det osv.

 

Når dette er gjordt vil det komme en innstilling, som gjennomgås av oppnevnte "profeter" fra mange forskjellige leire. Når de¨

har kommet fram til en tilnærmet enighet begynner det å skje noe. Her blir det overgangsordninger. Innen den tid er kompetansen på medlemmene her på topp.

 

Tidspunkt, ikke 2008.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hva med de som har båt over 30 fot blir pålagt D5L :confused:
Bare hvis de går over 25 knop :lol:

 

 

Såvidt jeg forstår er akkurat dette forslaget noe som Norboat mener vil være en god ide. Og etter som Norboat ikke engang er med i den gruppen som utarbeider forslaget - så kan vel dere meninger foreløpig sammenlignes med varm luft . . . . .
Kan vi ikke mene noe om hva Norboat mener da :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror enten må det bli båtfører prøve eller ikke, at fart skal bestemme dette tror jeg ikke særlig på. Mener f.eksempel at en gjeng attenåringer i en hurtiggående båt på 15-17 fot er langt mere farlig en en snart førti år gammel mann i en båttype som jeg har i 20 knop. Da har jeg mere tro på de som pr dato er f.eks ober 25 år og kan dokumentere noe fartstid kunne ha sluppet unna mens alle under 25 år ble pålagt dette beviset

 

Tolker jeg deg rett i at du mener en under 25 år ikke mestrer båten like godt som en over 25 år? :confused::confused:

Man kan ikke sette skille på alder, heller erfaring i bruk av båt, og ingen får erfaring fra kurs og skole. Får bare lit innsikt i hva det går i. :rolleyes:

Når mann kommer rett fra flatbygda og kjøper seg et fartsvidunder, så er det dømt til å gå at H*****te.

Mens en som er oppvokst i båt har et bedre utgangspunkt for at dette går fint. :yesnod:

 

Mener jeg. :diving:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

De?

Norboat?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nei. Men hvem er engentlig med i denne gruppen ?

Og hvilke interesser ivaretar de ? Båtfolkets ? Hvilke båtfolk ? Sine egne ? Politiske motiver ? Økonomiske motiver ?( tilby kurs og opplæring osv ) ? Strukturelle ? Geografiske ?

 

Spørsmålene er nok maaaaange flere når det kommer til avgrensninger hvem dette skal gjelde for.

 

Dette er nok denne gruppen veldig klar over, tror det er en del av de som klør seg i hodet.

 

Jeg stusser litt over at det ikke har vært noen lekkasjer fra dette utvalget, ethvert seriøst utvalg sørger for noen lekkasjer av arbeid og løsninger som er aktuelle...

 

Det jeg frykter er et skrivebordsvedtak som beslutter noe som en symbolsak; nå har VI gjort noe!

 

Bare vente og se. Protestene kommer uansett.

 

Løsningen ligger mye nærmere enn denne gruppen har lyst å innse.

Link to post
Share on other sites

Nei. Men hvem er engentlig med i denne gruppen ?

Og hvilke interesser ivaretar de ? ....... Økonomiske motiver ?( tilby kurs og opplæring osv ) ? .......

Suzuki

De fleste båtskolene som driver seriøs opplæring er med i Norske Båtskoler. Men den organisasjonen er av ukjente årsaker heller ikke kommet med i gruppen . . . .

 

Foreløpig er det svært lite som har kommet ut om hva gruppen arbeider med og eventuelt kommer frem til. Når det gjelder grenser så er det kommet oss for øre at KNS gjerne vil ha 10-10-10, hvilket utlegges 10 knop, 10 meter, 10 HK, mens motorbåtfolket angivelig går for 15-7-35, dvs.: 15 knop, 7 meter, 35 HK.

 

To andre spørsmål som også står vidt åpne er hvorvidt man vil inkludere noen krav til praksis og hvilke overgangsordninger man legger opp til.

 

Som man ser: de åpne spørsmålene er sikkert langt flere enn svarene :confused::confused::confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...