Jump to content

marinisering av citroen 1,9 turbo diesel.


lars jørgen

Recommended Posts

Hær kan du iallefal se hva jeg gjør med min Iveco 2,5 td

 

Jeg så på en citroen motor til å begynne med men det som virket vanskelig på meg på den var vel manifoilen og turboens plassering. Hjernescellene forsvinenr fort men mener at den kom veldig langt ned, noe som av en eller annen grunn var ukurant

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

ja så at det ble problematisk ved manifollene, regner med a lage ny eksos manifold, vannavkjølt så klart, og dermed plasere turboen på enden slik det er på vår td70 maskin. det var noe jeg lurte på, noen som har noe å si så kom med det;P

trenger råd og tips :smash:

Link to post
Share on other sites

Det der er flotte motorer, i alle fall i bil. Litt merkelig at der ikke finnes ferdig mariniseringsutstyr tilgjengelig. Kunne jeg velge fritt blandt Citroen/Indenor motorer ville valget falt på 2.5TD fra XM. Denne har balanseaksler, sprek som fy, maler som en katt og varer lenge. Ser fram til bilder o.a. mens prosjektet skrider fram.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg begrep om denne motoren , men skal du marinisere en motor uten å finne opp krutte på nytt så er det noe ting som bør ligge til rette før du setter i gang og bruker en masse penger :wink:

 

1 .

Har motoren sumpen bak ved svinghjulet ?

Har du ikke det kan du miste oljetrykket .

 

2.

Har du innsug og eksos på hver sin side av toppen ?

Det er mye jobb og bygge en eksosmanifoil nå innsuget er på samme side.

 

3.

Når du har en turbo som er men å brukes i bil så blir denne rimelig varm ?

Husk brannfaren med varme motordeler .

Link to post
Share on other sites

2.

Har du innsug og eksos på hver sin side av toppen ?

Det er mye jobb og bygge en eksosmanifoil nå innsuget er på samme side.

 

Hos meg var det på samme side og det medførte ikke problemer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

når du mener stumpen bak svinghjulet, mener du da svinghjulskåpe. i tilfelle har jeg kappet den av girkassa og dreid en rong med gearets fester på,

 

begge manifoldene sitter på samme side, men det skal ikkee skape noe proplem.

 

turboen blir plassert på en slik måte at den står godt utenfor rekkevidde av sidene på motorkassa :flag:

Link to post
Share on other sites

når du mener stumpen bak svinghjulet, mener du da svinghjulskåpe. i tilfelle har jeg kappet den av girkassa og dreid en rong med gearets fester på,

 

begge manifoldene sitter på samme side, men det skal ikkee skape noe proplem.

 

turboen blir plassert på en slik måte at den står godt utenfor rekkevidde av sidene på motorkassa :flag:

Det var ikke stumpen, men sumpen han spurte om. Det er bunnpannen hvor silen for oljeoppsuget sitter.

Link to post
Share on other sites

Bare litt ekstra tenking :wink:

 

Stemmer det power, jeg trodde ikke det skulle gå da jeg så på det første gangnen. Sveiseren sa dette fikser vi men vet ikke om jeg helt trodde det da heller. Men det viste seg jo å være kjempe lett

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...