Jump to content

Lydnivå på 2 takt Mariner Optimax kontra 4 takt


oyvi

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med hvordan lydnivået er på en Mariner 75 hk 2 takt Optimax i forhold til en 75 hk 4 takter? Båten jeg vurderer å kjøpe står på land og jeg vil ikke få anledning til å prøvekjøre den før kjøp og jeg er litt skeptisk til å kjøpe en 2 takter mht lyden. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hei, kan ikke akkurat uttale meg om Mariner 75 hk Optimax. Har selv Mercury Optimax og vil nok si at lydnivået er høyere enn 4- taktere. Ellers vil jeg si at Optimax motorene har lavere lydnivå enn "vanlige" 2- taktere. Du burde vel kunne starte motoren på land ved hjelp av vanntilkobling, men det blir ikke det samme som når motoren står nedsenket i vann.

Eksoslyden blir dempet under vann. :flag:

Link to post
Share on other sites

vet ikke spesifikt med denne, men jeg hører folk si at 4-takt er som regel mest stille på tomgang, men på full fart så er den ofte værre enn 2-takteren.

Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere. hørte dette nå sist på messen.

Det ble også sagt at ved støymålinger vinner 4-takteren men hva øret vårt oppfatter er noe helt annet.

 

Det samme gjelder vel egentlig bensinforbruk... mindre på tomgang, men like mye og kanskje mer ved høyere hastigheter.

Redigert av Daffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken motor man skal kjøpe avhenger en del av hva slags bruk man har; mye "kosekjøring" i skjærgården, en del fisking/dorging ville jeg klart kjøpt en fire-takter. Er bruken mest fart og moro, vannskikjøring osv så ville jeg gått for en moderne to-takter f.eks E-TEC.

 

Lyd - veldig subjektivt hvordan man opplever det så kun å se på decibel målt i tester kan bli veldig misvisende. Min eneste opplevelse av Merury Optimax er en venn som har en Rib med en 135hk og makan til ulyd (min subjektive vurdering) skal man lete lenge etter, trodde alt som var av innmat i motoren skulle komme sprettende ut gjennom lokket ved fullt pådrag!

 

Har akkurat kjøpt meg en ny båt på messa og jeg valgte da en båt med en Suzuki 4-takter. Ofte er det ikke lett å velge siden båt/motorfabrikanter har avtaler/eierskap som gjør at skal du ha en bestemt båt så er det bare det ene merket som kommer med. Har tilgode å se en test hvor Suzuki kommer dårlig ut og ad omtale så holder de også mål teknisk/driftsmessig ifølge folk som har god greie på det (ikke meg!).

 

Forbruk og lydnivå på full fart er for meg helt uinteressant for det kjører jeg kanskje 1% av tiden i løpet av sesongen! Det viktigste er tomgang/dorgefart og behagelig marsjfart vanligvis når man "tar av" 1000/1500 omdreininger.

 

Mine meninger.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg en ny båt på messa og jeg valgte da en båt med en Suzuki 4-takter. Ofte er det ikke lett å velge siden båt/motorfabrikanter har avtaler/eierskap som gjør at skal du ha en bestemt båt så er det bare det ene merket som kommer med.
Gratulerer Mouche :sailing:

Hva ble det da? Ibiza?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Mouche :sailing:

Hva ble det da? Ibiza?

 

Takker! Nei, Ibiza har jeg hatt (bra båt), Så da må jeg prøve noe annet. Hadde bestemt oss for å bytte inn White Sharken med en av de nye bowriderne. Det stod mellom Yamarin53BR m/100 Yamaha, Morgan5250 m/90 Suzuki, AMT 185 m/115Honda eller Nordkapp Avant600 m/115E-Tec.

 

Endte opp med Morgan 5250 m/90 Suzuki. Hvorfor? Fin båt med gode løsninger, flott finish, pris ok, veldig bra forhandler/selger som skjønner greia! Har opsjon på å gi ham egen båt i innbytte til avtalt pris eller selge den selv. Var mest keen på en Suzuki motor. Fikk gjort en ekstra grundig jobb med mitt valg av produkter priming/stoffing osv. Fikk med masse utstyr på kjøpet, får satt på el-vinsj på min henger, ja rett og slett en fyr som hele tiden var fleksibel og fant løsninger. Forhandler på Kongsberg !) som også selger biler, hengere, ATV, båtutstyr, verksted osv

 

Nordkapp Avant - fin båt og kanskje førstevalget, men grunnet en del høyere pris og også tyngre båt som ville gjort at jeg mått ha byttet henger også gjorde at "kanskje neste gang"! Båten er lengre, og smalere, enn de andre båtene så i mye åpent/utsatt farvann et klart førstevalg!

 

AMT185 - Flott båt, ja den peneste av dem alle, men for dyr! Det er en tidligere Yamarin-mann som visstnok står bak designet på disse båtene.

 

Yamarin - prismessig som Morgan, bra motor (Yamaha100), men synes båtene er litt kjedelige, hyggelig å kjøpe en norskprodusert båt, og forhandler/selger ikke god nok!

 

Så nå er det bare å ta presenningen av White Sharken og "pusse brura for salg"!

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

du kan se tallene for 70- 80 hk motorer her:

Motortest 70-80 hk outboards

 

som tidligere nevnt er det forskjell på absolutt lydtrykk målt ved enkelte hastigheter og hva "ørets komfortfaktor" er og siden alle slike målinger er feil utført blir det vanskelig å lese seg til hvilken motor som "støyer minst" slik den oppleves i båten.....

 

4 taktere oppleves ALLTID som mer støysvake enn totaktere... langt mindre klaringer i 4T motorene er en årsak.. dette fordi totakterene ikke kan bygges like totte pga smøresytem og lagertyper, sylinderklaringer pga portene dvs ujevn varmebelastning i sylindrene og på stemplene... eksoside = veldig varm... spyleportsider = veldig kalde.. dette ligger i selve grunndesignet og kan ikke gjøres noe med.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vet ikke spesifikt med denne, men jeg hører folk si at 4-takt er som regel mest stille på tomgang, men på full fart så er den ofte værre enn 2-takteren. Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere.

Jeg skal ikke uttale meg på generelt grunnlag og alle motorer, men synes dette høres rart ut. Alle de 4-taktere jeg har prøvd har føltes stillere enn 2-taktere. Dette gjelder motorer av mange ulike størrrelser, men nå har imidlertid ikke jeg prøvd de minste 4-takterne da. Videre skal jeg ærlig innrømme at det KUN er Optimax 115 og 135 som jeg av 2-taktere har fått prøve samme dag i direkte "head-to-head" med tilsvarende 4-taktere. Sammenligningen var med Suzuki DF115 og Suzuki DF140. Her var det klasseforskjell til fordel 4-takterne i støynivå over hele turtallsregisteret, men forskjellen var for såvidt størst i den nedre halvdelen av turtallsregisteret for da hører man jo omtrent ikke de nevnte 4-takterne i det hele tatt.

 

 

Det samme gjelder vel egentlig bensinforbruk... mindre på tomgang, men like mye og kanskje mer ved høyere hastigheter.

På tomgang og dorgefart er det vel til dels betydelige forskjeller fremdeles. De(n) beste 2-takter(en) har vel imidlertid forbruk i området med 4-taktere på høyere turtall ja.

Link to post
Share on other sites

Av Optimax har jeg bare vært borti 135hk fra noen år tilbake, virker som at den er ganske fresk støymessig.

 

Suzuki's 4-taktere er utrolig stille på tomgang , mest kontrollstrålen man hører. Men på høyere turtall så syns jeg ikke forskjellen er så stor. Spesielt ike på de modellene som går på høyere turtall enn vanlig. F.eks 40/50hk som har maks turtall på 6500.

 

Støynivå i båt kommer også veldig an på båten, er endel støy i min Yamarin 5940 syns jeg, da overbygget virker som en resonanskasse. Ville nok vært mye lavere støynivå i f.eks den åpne Yamarin 5910..

Link to post
Share on other sites

Av Optimax har jeg bare vært borti 135hk fra noen år tilbake, virker som at den er ganske fresk støymessig.

 

Også min mening om Optimax. Jeg kommenterte dette til en motorforhandler på messa og han påstod at det også var litt bevisst fra produsentens side for de ønsker å ha litt machoimage, litt rått. Dem om det, men glem Optimax for meg!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

... men på full fart så er den ofte værre enn 2-takteren. Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere...

Dette med pipelyd kan da umulig være en generelt problem med 4-taktere? Eller.....? I alle fall har ikke jeg lagt merke til noe sånt. Har andre opplevd slik? Kan det være avhengig av merke?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Det beskrives blant annet som en skjærende pipelyd i 4-taktere. hørte dette nå sist på messen.

Det var ikke tilfeldigvis en som skulle selge E-Tec som sa dette?

 

En 4t vil jo få et mer høyfrekvent lydbilde, siden de oftest har høyere toppturtall, samt mer roterende leamikk inni motoren, kamaksler, kamkjeder osv. Men å kalle det for skjærende pipelyd vil jeg si er å ta i....

Link to post
Share on other sites

Suzuki's 4-taktere er utrolig stille på tomgang , mest kontrollstrålen man hører. Men på høyere turtall så syns jeg ikke forskjellen er så stor. Spesielt ike på de modellene som går på høyere turtall enn vanlig. F.eks 40/50hk som har maks turtall på 6500.

Som sagt var det kun DF115 og DF140 jeg fikk testet "head-to-head" med Optimax og der må jeg si det var betydelig mer bahagelig støynivå på firetakterne også ved høye turtall og opp til full gass. Jeg kan ikke uttale meg om Suzuki DF40 og DF50 har et mindre behagelig støybilde enn sine større søsken da jeg ikke har prøvd DF40/50.

 

 

Støynivå i båt kommer også veldig an på båten, er endel støy i min Yamarin 5940 syns jeg, da overbygget virker som en resonanskasse. Ville nok vært mye lavere støynivå i f.eks den åpne Yamarin 5910..

Enig med deg der Ivar. Jeg har kjørt forskjellige båter med samme modell/type/størrelse av motor og ved ett tilfelle var lydinntrykket til dels ganske forskjellig. Jeg vet imidlertid ikke om dette primært skyldtes båtene eller om det også var noe galt med den ene motoren? Den ene testen av Optimax mot Suzuki 4-takt var på samme type båt (gjett hvilken :lol: )

Link to post
Share on other sites

 

Lyd - veldig subjektivt hvordan man opplever det så kun å se på decibel målt i tester kan bli veldig misvisende. Min eneste opplevelse av Merury Optimax er en venn som har en Rib med en 135hk og makan til ulyd (min subjektive vurdering) skal man lete lenge etter, trodde alt som var av innmat i motoren skulle komme sprettende ut gjennom lokket ved fullt pådrag!

 

Trådstarter spurte om lydnivået på Mariner Optimax 75 hk 2 takt, kontra 4- taktere. Optimax 75-90-115 har 3 sylindere og har et vesentlig lavere støynivå enn 135-150-175 hk som har 6 sylinder motor.

Mouche nevner 135 hk som det blir litt feil å sammenligne med i dette tilfelle.

Har selv en Mercury 115 Optimax, som lydmessig får godkjent sammenlignet med andre motorer i denne størrelse. :flag:

Link to post
Share on other sites

Som sagt var det kun DF115 og DF140 jeg fikk testet "head-to-head" med Optimax og der må jeg si det var betydelig mer bahagelig støynivå på firetakterne også ved høye turtall og opp til full gass.

Uttrykte meg kanskje litt uklart, det jeg mente er at Suzuki's støynivå på tomgang/lavt turtall virker å være et hakk under de andre 4-takterne, mens oppover i registeret så er det mer likt. At Optimax bråker mer er det vel liten tvil om.

Link to post
Share on other sites

Kan av egen erfaring si meg enig med siste taler :yesnod:

 

Ellers må jeg si at det er meg en gåte at folk ikke legger mer vekt på støy enn mange gjør. For meg er det å nyte roen og freden på sjøen en av de virkelig gode tingene med båtliv. Å ha en fresende katt bakerst i båten gjør gleden langt mindre enn en malende katt.

Link to post
Share on other sites

Båt type har noe å si når det gjelder motor valg. Jeg har kjørt forskjellige skjærgårdsjeep i de siste årene og med disse båtene er det ganske mye støy fra sjøen. Daycruiser sitter man mer dekket fra sjø støyen og da blir lyden fra motoren mer vesentlig.

 

Jeg har hatt 4-takt, E-tec og Optimax og hver motor har sine egne fordeler, så helheten av ditt båt bruk.

E-tec overrasket meg positivt.

 

Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...