Jump to content

Knoper og stikk...


Hank

Recommended Posts

Solid fortøining det der!

De lærer nok mye om slikt på NTNU.

 

Med det samme:

Jeg har alltid vært imponert over de som kan spleising, helt til jeg lærte at det jo er ganske lett!

På Sjøen for Alle var det en kar som underviste. Jeg lærte det mest elementære på et blunk.

Nå lager jeg spleis på alt jeg ser av tauverk, inkludert konas tørkesnor.

Link to post
Share on other sites

Hva heter denne knopen? Jeg kan ikke finne den i bøkene mine :wink:

Ifølge en gammel båtsmann som lærte meg det meste jeg kan om tradisjonelle sjømannsarbeider kalles denslags for "Kristiansandsk hosebåndstikk"....

 

Det som kjennetegner slike knuter er ofte at 'knyteren' vet at han ikke kan dette, og derfor slenger på en 4-5 ekstra rundtørn, halvstikk osv bare for å være helt sikker.

En meget presis observasjon. Men istedenfor ekstra styrke og sikkerhet understreker han bare at han ikke har peiling . . . .

 

.....Til å bytte de gamle krokene på sei-dorga, bare husk å tre gummimakkene/skjeiene på snøret først og la dem være i den store løkka når knuten knytes.

Ikke nødvendigvis. Ulempen med den metoden er at det blir vanskelig (umulig) å skifte makkene/skjeien enkeltvis når det blir dårlige. Etter mitt syn er det minst like bra å lage en romslig løkke der man vil ha makkene, og så feste dem enkeltvis med et lerkehode; dvs tre bukten gjennom ringen i svivelen og så over hele makken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...