Jump to content

Bunnventiler


Tallisman

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som kan komme med tips anngående en jobb jeg skal gjøre. saken er som følger jeg har demontert kule ventilene på mine 2 sjøvanns inntak på grunn av att ventilene ikke holdt helt tett gjennomføringene står igjen har kontrolert gjennoføringene og funnet att disse er i god stand men ved montering av nye kuleventiler som det er montert vinkel på fikk jeg ett problem og det er att når jeg trekker di nye ventilene til på gjengene blir rettningen på vinklen som skal inn på slangene til motoren helt feil dette er harde kraftige slanger så jeg er avhendig av att vinklen på kuleventilen må peke en bestemt veg lurer på om det går ann og pakke opp gjengene med stry og dette svarte stoffet rørleggere bruker for så og prøve meg frem og se om jeg greier og trekke til gjengene så det passer akkurat med rettningen jeg må ha for att dette skal passe med slangene. Lurer på hva rørleggere gjør når en møter slike problemer kansje der finnes en rørlegger her på forumet som har tips til meg om hva som er det beste stoffet og bruke ved sammen skruing av messing rør og hva en gjør når en er avhengig av att det må være rettnings bestemt

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du kan fint bruke stry,det er vel det samme som hamp som vi kaller det på østlandet.

Du må raspe opp gjengene litt hvis de er veldig glatte,for eksempel med et baufil blad

så ikke hampen følger med rundt.Du legger hampen på med klokka.Du behøver ikke

bruke permatex som er det svarte stoffet dette er klinete og blir steinhardt.Locher Pasta

Spesial er fint den har de sikkert i en rørlegger forretning.Hvis du drar til du føler det blir

passe hardt kan du stoppe når det peker riktig vei.Noen vil sikkert si loch tite ,men dette

blir også steinhard og må som regel varmes for å få det av igjen.

Link to post
Share on other sites

Da vet du når du senest må stoppe når du monterer med hamp.

 

Er ikke hele påenget med bruke det svinerier der at man kan skru baklengs også,uten at det blir utett ? Det kan man jo ikke med gjengetape ?

 

Forøvrig har jeg gått over til å bruke locktite gjengetetting. Potte tett,og superenkelt å bruke.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem i fjor, da jeg byttet ut ventil og gjennonføring. Jeg brukt hamp og linolje, og fikk tatt akkurat passe med hamp på etterhvert slik at med fullt pådrag (stønning og andre bannskaps ord) så var det trekt forsvarlig til og havnet der den skulle være :-)

 

Hamp+linolje= :yesnod: (saus godt inn!)

 

/Are

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Åffer er det om å gjøre å slite mest mulig ?

Føler at hamp og fett er metoder ala 1800 & pil+bue. Bestefaren min brukte sånt til damplokomotivene sine.

 

Etter å ha lest meg stor og sterk her på siden, kjøpte jeg inn sånt søl. Strul og surring og klin og tull.

 

Så testet jeg Locktite. Appliser, skru fast, ferdig. Stort enklere kan det da ikke bli ? Hvorfor gjøre det vanskeligere ?

Locktite GJENGETETTING står det på boksen. Hvorfor bruke 20 min på noe som kan fixes på 2 sek ?

 

Hva er det produsenten Lockite ikke har skjønt ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Stry skal ikke påføres i kilometervis, bare så vidt at det ligger litt i gjengene. Litt permatex utenpå stryet og skru sammen. Man trenger over hodet ikke å blåteite, er det nødvandig har du brukt for mye stry. På rørdeler som det skal gå diesel i er stry og permatex det eneste som duger. På sjøvann holder det plenty med kun stry eller som Suzuki skriver, locktite gjengetening.

Fordelen med stry og permatex er at nødvendigheten for rene tørre gjengeparti ikke er så stor, det må det være når man bruker locktite. Når noe lekker i maskinrommene jeg går vakt i så bruker jeg konsekvent stry og permatex, da vet jeg at det blir tett. Gjengeteip har jeg droppet for lenge siden, duger kun på trykkluft. Faktisk ikke der en gang men jeg bruker det om jeg har dårlig tid.

Link to post
Share on other sites

Åffer er det om å gjøre å slite mest mulig ?

Føler at hamp og fett er metoder ala 1800 & pil+bue. Bestefaren min brukte sånt til damplokomotivene sine.

 

 

Suzuki

 

Hei

Bestefaren din kunne vært en god mann og ha i dag også han :yesnod:

Fordi på alle sprinkel anlegg bli det forsatt brukt hamp og locker pasta.

Man står og lager gjengene i en maskin som bruker olje.Hampen legger du rundt men maskin går.

Lock Tite må ha fett frie gjenger ,så dette vil ta mye tid.

Jeg er ikke sikker på om han brukte hamp på steam heller for det blir for høy temperatur.

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn Gladiator, offshore, industri, marine, grave og skogsmaskiner.

Suzuki

 

:crazy:

 

Jeg jobber offshore, og vi bruker fortsatt hamp og Permatex.

Supert på rørgjenger og npt gjenger, du trenger ikke trekke det til med maks moment.

Vi bruker det på lave trykk både på olje og vannførende utstyr.

 

Gjengetape eller teflontape er forbudt brukt, det kan flise opp og legge seg i instrumenter o.l. :nono:

Men slik tape er jo heller ikke tetting, det er smøring.

Forhindrer kaldsveising og riving av gjenger.

 

Jeg hadde brukt hamp og permatex på sjøvann om jeg trengte det.

Bruk gummihansker ved påføring, så slipper du griseriet på fingrene.

 

Lukter jo litt gammel god trebåt dette stoffet også da :drink:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hva er det produsenten Lockite ikke har skjønt ?

Suzuki

 

Jeg setter Locktite i nesten samme kategorien som duracell. Nok markedsføring så tror folk at det er bra greier.

Hvordan er prisen på det locktite?

Gjengetettning prøver å være et erstatningsprodukt men....

Kan vel være brukende på ting hvor det ikke får noen konsekvenser om det skulle begynne å lekke litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter Locktite i nesten samme kategorien som duracell. Nok markedsføring så tror folk at det er bra greier.

Hvordan er prisen på det locktite?

 

Veit ikke. Uansett er det så billig at jeg ikke har råd til å la være å bruke det.

Tar da også med all tiden jeg sparer. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg setter Locktite i nesten samme kategorien som duracell. Nok markedsføring så tror folk at det er bra greier.

 

Da tror jeg du bommer litt. Locktite er et varemerke som Duracell. Produktet selges også under andre navn, rettet direkte mot industri og håndverk i større enheter. Det finnes en rekke produkter i denne produktgruppen som f.eks rørtetting, gjengelåsing i forskjellige grader, motortetting, flenstetting og lagerlåsing. Det er helt korrekt som Suzuki sier, at dette er bra saker.

 

Jeg selger dette (også) daglig til maskineringsverksteder, rørleggere, bilverksteder og industribedrifter.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Enig med Suzuki her, noen ganger er faktisk det enkleste det beste. Selv har jeg brukt 572 på tilsvarende jobber før og vil bruke den igjen når jeg skal montere ny gjennomføringer i påsken.

 

Tror jeg betalte ca 300 kr for denne flaske på 50ml. Den skulle holde til å montere en 20-30 gjennomføringer så prisen er det ikke noe å si på :wink:

 

locktite_001.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...