Jump to content

Dreneringshull ror


Fenix

Recommended Posts

Jeg har et lite dreneringshull nederst i roret for at vann skal renne ut etter opptak. Jeg blir aldri enig med meg selv om jeg skal tette dette hullet før jeg setter båten på sjøen igjen, og har gjort det litt forskjellig fra gang til gang. Mange vil vel mene at roret tar inn vann uansett. Hva gjør dere andre med dette?

Link to post
Share on other sites

Hvis roret ditt er hult og fyllt med vann så kan det frostsprenges om det ikke har dren.

 

Ja, det er et dren. Men bør det egentlig være stengt når båten er på vannet - eller kommer det inn vann uansett slik at det ikke er noen vits? Og gjør det egentlig noe om det står vann i roret - når den ligger på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Kansje forige eier av båten har hatt vann i roret og løst problemet på en uriktig måte ved å borre hull. Hvis det var meningen at det skulle være fyllt med vann så hadde det ganske sikkert vært hull på toppen og. Da hadde det fyllt seg når du satte båten ut og ikke i løpet av sesongen.

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er og fylle roret med byggskum. Men man må huske at sånt skum ekspanderer så man må passe seg så roret ikke får ballong-form. så er det bare og tette alle hul i roret og det holder fint.

Er en liten fare hvis det små sprekker i roret. Da kan det trekke vann og delaminere...

Link to post
Share on other sites

Jeg er tidligere maxi eier, hullet skal tettes med sika eller lign. før båten sjøsettes, når båten kommer opp på høsten skal hullet åpnes for drenering av eventulllt det vannet som har kommet inn i løpet av sesongen. La hullet være åpent vinteren igjennom for og hindre mulig frostspreng. Når våren kommer samme leksa på nytt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...