Jump to content

Firling 24, erfaringer?


Zikk Zakk

Recommended Posts

Har en kammerat som lurer på å anskaffe setg en firling 24.

Grunnen til at han ser på denne båten er fordi den er koplett med utstyr og nye seil. (koster ca 20 000)

 

Men... Han har ikke seilt noe før og har ikke så mye greie på seilebåt. Så derfor fikk jeg beskjed om jeg kunne spørre dere som helt sikkert har mer peiling enn oss 2. Så vi/han lurer på om dere kan komme med litt info om båten og kanskje endel pluss og minus sider med båten.

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Firling ja, det var vår første seilbåt. Stor cockpit etter størrelsen. Vi ferierte med to voksne og to barn. Salongen er lav

138 cm ellr noe hvis jeg husker riktig. Men man kan ikke stå uansett, så det gikk greit når man ble vant til det. Meget trivelig båt. Litt underrigget. Lystall oppunder 0,9. Men vi følte osss sikker i den. Selvslående fokk var en velsignelse.

Enkel å seile. Påhengsmotor i egen brønn. Hadde en 8 hk på. Gikk godt. Vi hadde litt problem med lekkasje ved noen vinduer. Stikker bare 0,9m dypt. Til den prisen er det utrolig mye båt for pengene. Kjempegod lagringsplass under cockpit benkene. Anbefales! :yesnod:

Redigert av jm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Firling er en kjekk nybegynnerbåt og svært praktisk. Den har relativt stor cocpit m/2 meter lange benker. Foran har den et godt beskyttet framdekk som kan brukes til soling. Barna (om de ikke er av de aller yngste) sitter også ganske trygt her fremme. M.a.o. svært god uteplass!!!

 

Nede finnes fire sengeplasser, men de to i piggen er for korte for de fleste voksne. For to barn og to voksne er båten ideell.

 

Båten er konstruert av Herman Linge og er norskprodusert. Den stikker kun 0,90 m og kan faktisk trailes. Båtens totale vekt er ca 1200 kg.

 

Den seiler også ganske bra - relativt sett. Men dette er avhengig av seil og rigg som er montert. De originale røde seilene er nok for lengst byttet ut, så da er jo dette avhengig av hva disse er byttet ut med.

 

Kr. 20.000 for denne båten, vil jeg si er en grei pris. Men dette er jo selvsagt avhengig av dens tilstand, og ikke minst hva "komplett utstyr" er for noe :wink:

Link to post
Share on other sites

Men er denne båten eignet til å dra på litt lengre turer? Bla til scotland?

Han som skal bruke båten har ikke barn så det blir han og dama.

 

Seilene er fra 2005 laget hos gran seil(de nye seilene er også røde), montert ny rullegenoa i 04. Dette er båten utstyrt med: pompe toalett(3 år gammelt), ny vanntank på 60L, kokeaparat med gass (1 år gammel), allt av tauverk, fendere, kjetting og anker ble byttet i fjor. stereoanlegg kartplotter og vinnmåler er 3 år gammelt. Utenbordsmotor fulgte ikke med. den skulle yngste sønnen ha på jolla si.

 

Innvendig er den litt slitt så en må bytte puter og pusse og lakke det meste av treverket. eieren hadde dette som prosjekt i år men som han sa så fikk han penger som ikke han hadde regnet med så han skulle kjøpe ny båt i år. og deror selge firlingen...

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er denne båten eignet til å dra på litt lengre turer? Bla til scotland?

 

Båten kan fint seiles "utaskjærs", men over til Scotland... :nonod: Jeg ville i alle fall da ha lagt på MINST et par fot. Satset på en Alu Mikkel 26, Albin Vega eller noe i den duren. Da kan du nok gange prisen med 5, men det ville jeg også ha lagt i en båt for en lengre tur av den art du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Folk har seila over havet med rarere farkoster enn en Firling.

Selv om det ikke anbefales, er det ikke dermed sagt at det ikke går an / er mulig.

 

Min gamle Yamaha JOG 21 hadde vært på Shetland minst en gang..

Den var altså 21 fot. Flott liten båt, tror jeg må legge til et bilde

seil_rf.jpg

 

Akk for en herlig, ukomplisert båt. :smiley:

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...