Jump to content

Må det stå frostvæske på motoren nå?


tomeriks

Recommended Posts

Litt usikker..

 

Har startet opp motoren på nyinnkjøpt båt nå for å kontrollere at alt fungerer (VP aq 140). Har derfor spylt ut all frostvæske.

 

Nå om dagen er det varme dager, men kalde nettet (- 2 -3 -grader). Er det farlig for motoren? Rekker frosten å gjøre skade over natten??

 

Er veldig takknemlig for svar før kvelden..

Link to post
Share on other sites

Tviler vel på et det er et problem med frost akkurat nå men du SKAL ALLTID ha frostvæske på da en annen og minst like viktig funksjon er rustbeskyttelse.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det en fersk el. sjøvannakjølt motor du har?

Hvist jeg skjønner spørsmålet rett, så har du spylt ut frostvesken som var på sjøvannsiden iforb. med vinterkonservering, tror ikke de er noe problem med en og annen frostnatt. Slik som de andre sier er det viktig med frostveske på ferskvannsiden hvist du har det

Link to post
Share on other sites

Det er vel en del diskusjon om hvilken type og hvilket blandingsforhold man skal ha på frostvæsken på ferskvannssiden på motoren.

 

Når det gjelder kjøleeffekten på ferskvannssiden mener jeg å ha hørt at denne er best ved lavt blandingsforhold av frostvæske (ca 20 grader).

 

Jeg mener videre at eksempelvis Yanmar anbefaler silikatfri frostvæske.

 

Videre har frostvæsken en funksjon med å hindre rustdannelse i motoren.

 

Mangelfull kvalitet og for "sterk" blanding av frostvæske har jeg "blitt fortalt" kan skape ugunstige avleiringer på ferskvannssiden.

Link to post
Share on other sites

Det er frostvæske på den ferskvannskjølte biten selvfølgelig, men ikke på den saltvannskjølte.. Om det gjør noen forskjell..

 

Har sjøsatt idag og jeg ligger uten frotsvæske på sjøvannskretsen nå . Ingen problem her nede selv om det kan være frost på natten.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel seilbåt ikke helt sammenlignbart da kjølen virker som en varmekilde. Men jeg var ute en tur på søndag. Kommer

ikke til å kjøre frostveske gjennom saltvannsdelen igjen. Til tross for mellom 10-15 minus, har det ikke vært minus i båten.

Har vannflasker på forskjellige steder i båten ingen har frosset noen gang.

 

Men dette er selvfølgelig stedsavhengig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt frostvæske på min motor denne vinteren. Den har ligget på vannet i Oslo, og eneste varmekilde har vært 2 stk såk. utelyspærer a`55w plassert i motorrommet. Det har ikke vært frost i rommet, selv ikke med en fungerende pære. Men dett er jo ingen fasit da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...