Jump to content

"Nødmotor"


tomeriks

Recommended Posts

Har en scand 24cc, fra 1979, med originalmotor (Vp aq 140). (ref alle tidligere stilte spm om denne båten :rolleyes: )

 

Skal bruke den som familiebåt, og motoren virker veldig bra.

 

Men.. Man kan aldri vite med en motor som er nesten 30 år gammel.

 

Derfor lurer jeg på om en 4 hk påhengsmotor med brakett til badeplattformen vil være nok til å skyve denne båten fremover i 2-3 knop om nøden skulle være ute.. Ev hvor stor bør motoren være.

 

Båtbruken min begrenser seg stort sett til innaskjærs kjøring på solskinnsdager med lite vind/sjø.

 

Mener selv at det bør holde da jeg har hatt 4-8 hk motorer på seilbåter med veldig god erfaring, men seilbåter har jo litt mer lettdrevne skrog..

 

Noen som har erfaring/ vet noe om dette??

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4hk hjelpe motor. Ønsker meg en 8hk da den blir forliten hvis det skulle oppstå litt vind. Det blir da vanskelig å snu båten opp mot vinden. Båten min er 22 fot og cirka 1500 kg. Muligens litt mindre vindfang en din. Ville iallefall godt for større en 4hk hvis jeg var deg, du kan være sikker på at den dagen du har bruk for hjelpemotoren er det vind og du nærmer deg land mye fortere en du liker

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

OK, takk for svar!

 

Du sier at du har problemer med å gå opp mot vinden, men klarer din 4hk å skyve båten fremover i det hele tatt?? Jeg har vel ikke tenkt å kjøre noen bit med den, det er bare for å kunne komme seg til land om uhellet skulle være ute..

Link to post
Share on other sites

OK, takk for svar!

 

Du sier at du har problemer med å gå opp mot vinden, men klarer din 4hk å skyve båten fremover i det hele tatt?? Jeg har vel ikke tenkt å kjøre noen bit med den, det er bare for å kunne komme seg til land om uhellet skulle være ute..

 

Motoren skyver fint båten fremover i dorgefart 2-3 knop

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Båtbruken min begrenser seg stort sett til innaskjærs kjøring på solskinnsdager med lite vind/sjø.

Er det ikke litt overkill å ha reservemotor da?

 

Jeg ser dessuten for meg at i ruskevær med vind og bølger, så er det ikke lett å styre båten med det arrangementet du legger opp til heller.

 

Du kan jo ha god sikring med dregg med langt tau, drivanker, gode kommunikasjonsmidler, medlemskap i redningstjeneste etc.

 

for all del, om det er det du trenger for å føle deg trygg, anskaff en reservemotor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...