Jump to content

Har du trengt assistanse på sjøen de siste 10 år ?


Messy

Har du hatt behov for assistanse, i tilfelle fra hvem?  

402 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Med de tråder om NSSR og alternbativer som stadig dukke opp kunne det være interessant å måle hvilket behov Baatplassens medlemmer har hatt for assistanse på sjøen de siste 10 år og hvem som har gitt assistansen. Du kan velge flere alternativer.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Har heligvis ikke selv hatt behov for assistanse siste 10 år. :smash: Men har dratt en god del båter av grunn, slept endel grunnet driftstans, evakuering av 3 stk. herrer hvis 41 foter brant opp under føttene deres samt en hjertestans (med lykkelig utfall)

 

I mange tilfeller er det oss i fritidsbåter som kan utgjøre den store forskjellen da vi ofte er nærmere enn utrykningsbåter/ redningsselskap.

Vil anbefale alle å ta et førstehjelpskurs. -gjerne et som er relatert til dykking/ drukning. Man vet aldri når man trenger det....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Under prøvekjøring av nymontert innbordsmotor ble det motorstopp. Selvfølgelig ladet mobilen ut når jeg skulle snakke med han som hadde satt inn motoren. Så asistansen jeg fikk var å få låne mobilen til en forbipaserende.

Vi fant ut at det var en hovedsikring som hadde gått, og reserve var ikke med. Men jeg kunne starte motor ved å kortslutte over startmotoren. Prøvde å isolere det jeg kunne, men støtet jeg fikk gjorde at hjertet hoppet over minst 5 slag :crazy:

Så etter den turen lå det alltid godt med vektøy og alle typer sikringer i Skibsplasten.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Med 117 avlagte stemmer er resultatet at 81% har ikke hatt behov for assistanse ( 55%) eller fått assistanse fra annet lystfartøy (26%). Håper flere legger inn sine data slik at vi kan komme opp i et antall som gir undersøkelsen verdi.

 

Det virker som mange av Baatplassens medlemmer er forberedt på det meste, har verktøy og kritiske deler ombord, håndterer potensielle problemer når de oppstår og således unngår å måtte kalle på hjelp uten i helt ekstreme tilfeller. Å være godt forberedt er vel det som kalles flaks ? :wink:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Å være godt forberedt er vel det som kalles flaks ? :wink:
Ja, det mange kaller flaks er rett og slett snakk om forberedelser.

 

Jeg mener jeg er rimelig godt forberedt og har alltid med meg noe reservedeler og rikelig med verktøy men har likevel hatt 5 større havarier som lett kunne blitt dramatisk/alvorlig:

  • Propell falt av. Tæring i propellmutter. Pent vær, berget av en kompis etter et par timer.
  • Tau og teiner i propellen (ikke mitt bruk), surret seg så hardt rundt akslingen at giret ble trukket av motoren 10 meter fra land i pålandsvind. Berget av NSSR.
  • Stempelhavari som kløyvde motorblokka. Kom meg i havn for egen maskin.
  • Girflens løsnet fra girboks 100 meter fra land i pålandsvind. Berget 10 meter fra land av tilfeldig lystbåt med VHF i nærheten.
  • Stor taukveil i propellen medførte bråstopp i 25 knop da tauen satt fast i bunn. Klarte meg selv da kun det ene hekkaggregatet havarerte og en halvtime med skjæring fikk meg løs. Haltet hjem for en motor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er blevet slæbt ind i havn af sejlklubbens motorbåd efter et motorstop på grund af mangel på diesel. Jeg vidste at der var ca. 100 liter på tanken, men vidste ikke at et brændstoffilter var gennemtæret i bunden. Brugte derfor 100 liter på en time.

 

michael :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Har trengt assistanse men hadde ingen å kontakte så vi endte opp med å landdra båten i minst 2 km.

 

Var med på en fiskekonkuranse på Mjøsa, kjente ingen andre fiskere der og hadde heller ikke noe telefonnummer til arrangørene. Hadde av en eller annen årsak fått store mengder vann i bensinen. Måtte derfor padle båten (16 fots skjærgårdsjeep) 500m til land, før vi endte opp med å landdra båten minimum 2km. En mann dro med et langt tau og den andre gikk ute i vannet for å unngå at båten skulle gå på land. Tror prosjektet tok minst 4 timer, selvsagt var dette midt på natta.

Link to post
Share on other sites

Har hatt behov for dykker fra NSSR ved to anledninger. 1. gang var teinetau i propell ( november mnd ) og frivillig bading var uaktuelt.

2. gangvar dregg som satt seg fast i stålskrot utenfor Skude verft, under Sudedagene i fjor. NSSR lå i havnebasenget, så dykker var på plass unnen 10 minutt.

Utrolig hygglig mannskap i begge tilfeller. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke hatt behov selv, men har hjulpet andre, bla. tysker i småbåt utenfor Søgne, som fisket, og hadde ikke mer bensin igjen på tanken. De drev utover, og kunne ikke ro engang.

-----

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei

Behovet har vært der.

Jolletau i propellen på seilbåten. Lå syd for Lyngør godt fortøyd.

Kallte opp og ba de komme når det passet, det tok 3 timer. :smiley:

Dette var for flaut for madammen og hun holdt seg under dekk til de hadde fått tauet bort. :blush:

"Nå kan du komme opp, redningsskøyte har også tau i propellen som de må fjerne fra et tidligere oppdrag".

Hun ble synlig i cockpit. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ved havari i eksosslange grunnet kokset riser, fikk jeg assistanse av annen lystbåt. 2km fra havna...

 

Da hekkaggregatet eksploderte påfølgende sesong, hadde jeg med nødmotor og var selvhjulpen til kai. En kompis stilte deretter velvillig opp med bil og tilhenger, siden vi var 30 landmil hjemmefra.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Gikk på ett undervansskjær rett nord for Sotenkanalen når vi skulle inn i bukta ved Persholmen i sommer. I Juli måned så er det jo ingen båter som ligger der inne, bare sånn ca 50 tenker jeg. så de fikk litt underholdning. Fikk hjelp av 5-6 mann i 2-3gummibåter så fikk vi rugget Mariell av grunna.

Flaut????? ja absolutt, kun sløvhet fra navigatør (meg). Så ett skjær på plotteren. Så også ut til å være ett i papirkartet. Men når jeg etterpå sjekket "3 veckor i Bohuslen" så var det markert 2 grunner. Var en men Veeeldig lang grunne. 30 cm lengre nord og vi hadde gått over.

Gikk på i1-2 knop, ingen skade, bortsett fra min stolthet.

 

Moral: Følg anbefalt annkomst led. Shortcuts fører sjelden noe godt med seg.

 

Gang 2 var like flaut.

Hadde overnattet i Sandefjord med Elwaro'n i begynnelsen av Mai måned. Skulle bakke ut Søndag formiddag. Noe skramling bak/under båten og motor stoppet. Opp med inspeksjonsluka.

Hadde bakket over en fortøyningsbøye og fått kjetingen rundt propell akselen. I Mai dykker ikke jeg uten drakt så, jeg kontaktet redningskjøyta i Stavern. De hadde ingen oppdrag så de kom i løpet av en drøy halvtime. En dykker ned og fikk oss løs.

Heller ikke her noen skade å snakke om. Men tilskuerene på kaia hadde jo fått noe å se på da.

 

Så jeg måtte kryssa av i 2 ruter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Etter en fin tur fra Oven til Smøgen innaskjærs og påfølgende håp om en fin seilas nordover igjen ble det til slutt behov for å kontakte Tjøme på VHF'en. Vi tanket fullt i Havstensund og gikk nærmere 85 nautiske på den stakkars dieseltanken pga. veldig lite vind. Tømte til slutt reservedunken for å unngå evt. at det gikk helt tørt.

 

Omtrent midtveis mellom Færder og Torbjørnskjær var det på tide å vurdere situasjonen.

 

Dette var midt i oktober 2006 og det var litt uklart hvor man kunne få etterfyllt. Var det mulig på Hvasser (Kruke) eller kanskje på Hankø?

 

Kontaktet Tjøme på VHF'en og forespurte pent om de visste om noen muligheter. Fortalte at vi var en seilbåt, uten vind og med skrantende dieselbeholdning, og at det var aktuelt med en tur på jobben påfølgende dag.

 

Fikk opplyst at det ikke var åpent på noen av stedene, men at jeg skulle få hjelp allikevel. Tjøme kontaktet Røde Kors i Vrengen og satte dem i kontakt med meg. De sa de hadde nøkkel til pumpene på Kruke og at de kunne møte oss der om vi ønsket det. Snakk om service!

 

En time senere fikk vi nødvendig etterfylling og super service fra Røde Kors. Det eneste han ønsket var at vi betalte litt mer pr. liter (ca. 10,-) som kompensasjon. Vi gjorde selvsagt det og la på 100,- for ekstra god service.

 

Han fra Røde Kors tipset meg om at dersom vi hadde gått helt tomme og måtte ha hatt assistanse med evt. et slep til land, ville et medlemsskap i Sjøassistanse ha dekket egenandelen jeg måtte ha betalt.

 

Ved behov for slep skaffer Sjøassistanse egnet ressurs for å slepe deg til nærmeste havn. Medlemskapet refunderer utgifter til slep/assistering opp til maksimum 5.000.-

 

Hilsen en som nå er medlem begge steder og som har mulighet for å ringe "gratis" over VHF'en i 150 minutter pr. år. (Tilsvarer kr 450,- i ringing på VHF)

(Litt kult å ringe folk via VHF da. - Litt nostalgi oppi all mobiltelefonbruk etc... :cool: )

Redigert av Hybris (see edit history)

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt behov for assistanse siste 10 år. Har hatt motorhavari, men det er ikke noen stor krise med seilbåt så lenge det blåser. :wink:

 

Med hensyn til å gi andre båter assistanse så er jeg litt skeptisk til å ta nevneverdig mye på slep. På den annen side låner jeg gjerne ut VHFen.

 

Uansett, det viktige her at det er ikke alltid så lurt å basere seg på historie. Du vet ikke hva som kan skje rundt neste odde, men det er mulig å værr forberedt på at det kan bli behov for hjelp. Dermed er det helt uaktuelt for meg å melde meg ut av Kystpatruljen. Jo lenger jeg er medlem uten å ha hatt behov for å tilkalle dem, jo mer fornøyd er jeg. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dieseltørr for noen år siden ja :rolleyes: Reservekanna hadde vært i båten sammenhengende i over 300 uker uten at jeg hadde trengt den. Én uke var den ute av båten fordi jeg trengte litt hjelp til St.Hans-bålet... Den gangen ble det selvsagt bruk for reservediesel :headbang: . Kastet ut dreggen og ringte brutter'n som kom til assistanse. Det er vel unødvendig å si at kanna blir i båten uansett nå?

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Som Ingar kommenterte så viste fordelingen seg ganske raskt og forble stort sett de samme etter hvert som flere stemte. Må allikevel si at jeg er noe skuffet over tilslutningen. Med 10.000 medlemmer har bare 351 stemt. Regner med at det er de med 'fast plass' på Baatplassen som har avgitt stemme.

 

Det gode er at 55% ikke har hatt behov for assistanse. Av de som har hatt behov for assistanse (157 stk) har 45% fått dette fra andre lystbåter, 40% fra NSSR og de resterende fra forskjellige andre kilder.

 

NSSR har følgende statistikk for lystbåter de siste 5 år:

 

År.......Berget...Assistert

2005......74........2053

2004......83........2031

2003......69........1845

2002......70........1660

2001......61........1265

 

Hvis 18% av baatplassens medlemmer har hatt behov for assistanse de siste 10 år, dvs. ca. 1800 assistansebehov, så tyder det sterkt på at baatplassens medlemmer er de som benytter NSSRs tjenester minst av alle lystbåteiere. Det kan kanskje være fordi de som frekventerer denne 'brygga' er genuint interessert i båt og skaffer seg derfor de kunnskaper som gjør at man unngår unøding berging/assistanse ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Må allikevel si at jeg er noe skuffet over tilslutningen. Med 10.000 medlemmer har bare 351 stemt.
Av ukjente grunner har aldri meningsmålinger vært særlig populært.

Tror dette emnet har rekorden med 439 stemmer som er samlet gjennom lang tid. Så 352 i løpet av en uke må vær nær rekord. (ca 1700 har vært innlogget i løpet av meningsmålingen)

 

Hvis 18% av baatplassens medlemmer har hatt behov for assistanse de siste 10 år, dvs. ca. 1800 assistansebehov, så tyder det sterkt på at baatplassens medlemmer er de som benytter NSSRs tjenester minst av alle lystbåteiere.
Mulig jeg misforstår, men sammenlignet med NSSR's tall ligger vi vel skyhøyt over?

Anslagene over antall båter i Norge går fra 400k og opp mot det doble.

Om man legger 400k til grunn har bare rundt 5 promille av dem hatt assistanse i 2005.

 

Jeg vil tro forskjellen ligger i at våre medlemmer bruker båten langt mer enn gjennomsnittet.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår, men sammenlignet med NSSR's tall ligger vi vel skyhøyt over?

Anslagene over antall båter i Norge går fra 400k og opp mot det doble.

Om man legger 400k til grunn har bare rundt 5 promille av dem hatt assistanse i 2005.

Jeg vil tro forskjellen ligger i at våre medlemmer bruker båten langt mer enn gjennomsnittet.

 

Du har selvfølgelig rett. Skulle stått ' de som benytter NSSRs tjenester mest'. "Værstingene" er nok her ja. :wink::lol:

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...