Jump to content

Trutning av trebåt


Viksfjordgutt

Recommended Posts

Hei. Har fått meg en 22 fot tresnekke. Den har ligget på land i noen år, så det å få den til å trutne skikkelig tar nok en god stund.

Jeg bor i Kongsberg, og har mulighet til å sette den ut i en liten kulp med ferskvann.

Der trenger jeg ikke å passe på den ....

I forbindelse med trutning har 2 spørsmål:

 

1) Er det noe forskjell på å la snekka trutne i ferskvann i forhold til saltvann?

 

 

2) Bør jeg sette den rett ut i å la den trutne tett før jeg pusser og bunn smører den ?

 

På forhånd takk !

 

Viksfjordgutt

Link to post
Share on other sites

Hei. Har fått meg en 22 fot tresnekke. Den har ligget på land i noen år, så det å få den til å trutne skikkelig tar nok en god stund.

Jeg bor i Kongsberg, og har mulighet til å sette den ut i en liten kulp med ferskvann.

Der trenger jeg ikke å passe på den ....

I forbindelse med trutning har 2 spørsmål:

 

1) Er det noe forskjell på å la snekka trutne i ferskvann i forhold til saltvann?

2) Bør jeg sette den rett ut i å la den trutne tett før jeg pusser og bunn smører den ?

 

På forhånd takk !

 

Viksfjordgutt

 

1) Nei

2) Nei

 

MVH

'Viksfjordhytte'

 

Det vi gjorde med tørre båter i barndommen, slike uten motor, var å pusse ferdig, satte ut og lot dem søkke. Der lå de å fløt en ukes tid. Deretter ble de lenset og fløt til opptaket om høsten.

 

Har du motor og alt det der, probat måte: Puss fribord, utvendig innvendig. Klin smørefett i alle undervannsnater og sprekker, sammenføying mellom kjøl/stilk/stevn og bordganger. Stoff oppå fettet, sett ut og båten er tett. La den ligge en uke for aklimatisering før motoren startes, tett til opptak om høsten.

 

Du får sikkert mange svar. Beskrevne metoder har vært brukt i 100 år på 1000-vis av båter, med frammifrå resultat. Og nå tok jeg 'livet' av alle dem som mener noe annet.

Link to post
Share on other sites

1) Er det noe forskjell på å la snekka trutne i ferskvann i forhold til saltvann?

2) Bør jeg sette den rett ut i å la den trutne tett før jeg pusser og bunn smører den ?

 

1) Eg meiner eg har høyrt at saltvatn er betre for treet enn ferskvatn (utan at eg er heilt sikker), men trutningseffekten skal vere lik både i salt- og ferskvatn.

2) Personlig synst eg det høyrest litt "skummelt" ut å trutne båten først og så stoffe på vått treverk. Då kan jo fuktigheita bli "stengt inne", og det er jo ikkje bra.

 

Elles er smør i sprekker og overgongar, som Hulda nevner, eit godt tips. :smiley:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hulda har beskrevet en god metode, men jeg hadde nok pusset litt på undervannskroget også. Om det tidligere er brukt tetningsstoff av ymse slag, så kan noe av dette være borte, mens annet igjen har hardnet helt og ligger som en sperre for trutningen. Alltid greit og fjerne gammelt "ræl" av slike ting.

Deretter kan du smøre tykt på med fett.....i de største sprekkene ville jeg dog brukt Farm i tillegg først.

Er det ikke gammelt tetningstoff eller store sprekker holder Hulda`s metode.

 

Pass på å ha et par 220 volt lensepumper, om du setter ut et sted den kan synke - men normalt trenger du bare disse i et par timer...deretter bør en liten 12 volts pumpe klare jobben frem til forhåpentlig total trutning. Et godt råd er at du er i båten når den settes ut, og at du "styrer" pumpene slik at du holder den dypt i vannet lenge, slik at også de øvre bordgangene (rett over vannlinje) trutner til.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Matilda har malt undervannsskrog, da hun går i ferskvann. Jeg teiper mindre sprekker før siste malingsstrøk etter en metode tidligere beskrevet her på forumet. Dette fungerer helt utmerket. Tror ikke lensepumpa i Matilda gikk så mye som 5 min i løpet av første uka etter sjøsetting. Treverket trutner selv om all pussing og maling, evt stoffing er gjort. Det tar bare litt lenger tid.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Huldas metode virker helt grei, men jeg ville nok stoffet bunnen før jeg tok på fett - ikke omvendt.

 

mvh tuffff

 

Det må man gjerne. Dog skal man være klar over at stoff slik som Durahart fester på fettet. Rur og annet f****skap gror på fettet hvis det ligger ytterst.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...