Jump to content

Lekkasje mellom kjøl og skrog, Alo Mikkel 26


Arniff

Recommended Posts

Er kommet skikkelig på etterskudd i båtarbeidet. Listen over gjøremål er lang som et vondt år. Må derfor konsentrere meg om det som må gjøres før båten settes på vannet, så får resten komme etter hvert. Jeg setter min lit til påsken. Kommer nok til å konsultere baatplassen.no flittig. Det blir mange innlegg, siden de ulike emnene vel bør holdes atskilt.

 

Tok en skikkelig veiv med kjølen i fjor. Slipte ned med vinkelsliper og endte opp sikkert med 8 lag epoksyprimer. Det så egentlig ikke så galt ut på selve kjølen ta jeg tok båten opp. Problemene lå heller i overgangen mellom (jern)kjøl og (plast)skrog. Her hadde jeg i fjor slipt et spor etter beste evne og fylt med Sikaflex 291. Også denne overgangen fikk sine 8 lag epoksyprimer oppå. Ved opptak hadde epoksyprimeren, som til sammen utgjorde en ganske så tykk hinne, sprukket opp i store deler av overgangen. Noen steder, særlig helt bak og helt framme, hadde det tydeligvis kommet vann inn, for der tøt det nå rust ut.

 

Det var nok her det hadde trengt gjennom, det brune rustvannet jeg mot slutten av sesongen oppdaget i kjølsvinrommet inne i båten også.

 

Jeg har ikke tenkt å trekke noen dramatiske slutninger av dette så som løs kjøl, opprustede kjølbolter eller lignende. Jeg bare konstaterer at det naturlig nok er noe bevegelse i kjølen og at jeg ikke klarte å gjøre overgangen tett ved første forsøk. Jeg forsøker derfor å finne ut hva jeg kan ha gjort galt. Sikaflexen skulle vel være fleksibel nok til å klare små bevegelser i kjølen. Har jeg ikke klart å få den til å feste skikkelig? Skulle jeg ha renset opp bedre, både på kjølsiden og skrogsiden av overgangen? Den skal vel legges direkte inn på jernet? Kan den ha et strøk primer under? Var det galt å lage en så tykk primerhinne utenpå? Det skal for øvrig sies at sikaflexen ikke var av den ”ferskeste”, og at den derfor var litt tung å presse ut av ”boksen” sin. Det kan kanskje ha redusert både festeevnen og fleksibiliteten.

 

Arniff

Link to post
Share on other sites

Dette er et evig problem når du har jernkjøl.

 

Dette er som jeg skulle beskrevet min egen båt. Sliter akkurat med samme problemet. I fjor skrapte jeg hele bunnen ned og la på tokomp. epoxy primer 4 lag og nytt bunnstoff. Alt var fint etter en sesong bortsett fra mellom jernkjøl og skrog.

 

Har en Accent. Det ble mye bedre etter at jeg fikk etterstrammet kjølboltene i fjor vår på fremre delen av kjølen. Ja, jeg kunne faktisk dra de til en god del. Jeg kom derimot ikke til de to bakerste kjølboltene grunnet propellaksel som ligger i veien, så når jeg tok opp båten i høst, var det mye rust i overgangen akter, men ingenting på fremre del. Jeg har fått renset opp i kjølsvinet og laget meg noe verktøy slik at jeg kommer til, og jeg fant ut at de to aktre kjølboltmutterne var helt løse. Så de må etterstrammes også. Regner med at jeg ikke før samme problem med rust neste gang båten skal på land.

 

Det er ikke sikkert du har det samme problemet med løse kjølboltmuttere, men det er kanskje verdt å sjekke. Ellers har jeg hørt at ALO Mikkel har hatt en svakhet med lekkasje i kjølboltene. Du finner sikkert noe på forumet om dette.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Evig tilbakevendende problem med denne ellers fine lille havseileren.

Støpekvaliteten på den digre kjølen (1220 kg) er ikke den aller beste. Det er mye humper og dumper. Og det er smalt rundt den aktre bolten så det er vrient å få helt tett. Jeg satte kjølen i limsparkel, slipte fuge hele veien rundt og fyllte opp med Sika 291. Allikevel var det alltid ei rustrand i bakkant. Det lakk ikke. Båten var tett som ei flaske.

Du kan jo prøve å trekke til boltene. Jeg brukte hjulverktøy fra en hjullaster og trakk til det jeg maktet. Det er 16 mm. syrefaste bolter. Du klarer ikke å dra de av. Kjølinnfestningen er, som resten av båten, totalt overdimensjonert.

Link to post
Share on other sites

Det er 16 mm. syrefaste bolter.

Er du sikker på det? På min tidligere AM 26 var kjølsvinet knusk-tørt, men boltene og mutrene var relativt (MYE) rustne likevel. Så ikke spesielt syrefast ut. Tror det var litt variabelt mellom årsmodeller om dette var syrefast eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Det er greit å vite at andre har samme problemet, uten at det behøver å være noe fryktelig galt. Har selvfølgelig prøvd å trekke til kjølboltene, men uten å ha særlig effektivt verktøy. Med det jeg hadde var de imidlertid ikke til å rikke. De ser faktisk ganske fine ut med hensyn til rust. Skal se om jeg får tak i noe bedre verktøy. Ellers får jeg bare prøve på nytt med Sikaflex.

 

Selv om jeg nå skifter tema, henger jeg det på her. Det har i alle fall med vann i kjølen å gjøre. Jeg fikk satt inn helt ny Volvo Penta motor i fjor, fikk motoren ganske billig (MD 2010, en overligger fra 2005), men betalte ganske stivt for monteringa, synes jeg. Helt oppskriftsmessig, går jeg ut fra, var det satt inn en antihevertventil i sjøvannskretsen, et helt nytt Volvo-produkt det også. Så merket jeg snart at det dryppet liflig fra ventilen. Jeg kontaktet montøren som hevdet at det var ganske vanlig, og at det bare er å kople på en tynn slange og føre vannet ned i kjølsvinrommet. Det har jeg gjort, men jeg liker slettes ikke å fylle opp med saltvann den veien også. Hva synes dere, er dette noe jeg må avfinne meg med, eller er det grunnlag for en reklamasjon.

 

Arniff

Link to post
Share on other sites

Jeg kontaktet montøren som hevdet at det var ganske vanlig, og at det bare er å kople på en tynn slange og føre vannet ned i kjølsvinrommet. Det har jeg gjort, men jeg liker slettes ikke å fylle opp med saltvann den veien også.

 

Jeg kjøpte også samma drittproduktet. Har snakket med flere,som også har samma drittproduktet.

De fleste er enige, enten lar du vannet gå i kjølsvinet, ellers så samler du det i en kanne.

Det beste, men også dyreste alternativet, er å kaste dritten og kjøpe en VETUS ventil.

Denne er visstnok tett om ikke annet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også samma drittproduktet. Har snakket med flere,som også har samma drittproduktet.

De fleste er enige, enten lar du vannet gå i kjølsvinet, ellers så samler du det i en kanne.

Det beste, men også dyreste alternativet, er å kaste dritten og kjøpe en VETUS ventil.

Denne er visstnok tett om ikke annet.

 

Suzuki

 

Hulda har hatt samme drittproduktet, det lakk.

 

Sylfiden hadde en Vetusgreie, det var tett begge veier. Oppdaget jeg etter hvert.

 

Nå har Hulda laget sitt eget produkt. Et bend med ett påsveiset rør på toppen. Dia 3 mm hull slik at vannet renner opp i røret, videre i en slange og forsvinner utenbords, dit det opprinnelig kom fra. Fungerer helt perfekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...