Jump to content

Bør jeg skrape av bunnstoffet?


Patnyg

Recommended Posts

Hei dere.

 

Jeg droppa og skrape av bunnstoffet, båten er en 1998 modell, som har stått på land i 2 år. Planen var og skrape av, men når jeg tenker meg om så vil jeg droppe det.

 

Hva skal jeg da gjøre? Det sitter litt bunnstoff i ny og ne.

Skal jeg ta på ett eller to strøk med primer og 2 strøk bunnstoff??

Eller burde jeg skrape av? Båten er såpass ``ny``

Noen anbefalinger til meg?

 

på forhånd takk. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nei ser ikke poenget i det på en 98 modell.

Jeg har gjort jobben på 3 båter fra 18 til 28 fot, men de var 25 år gamle og jeg ville sjekke om det var noe plastpest og eliminere dette problemet ved å epoxyprime båtene.

Skal du epoxyprime må den skrapes ned til gelcoat.

Men i ditt tilfelle ville jeg skrapet av event løst bunnstoff og lagt på et nytt lag for denne sesongen i og med at den har ligget på land i 2 år.

Du sier heller ikke noe om at den skal ligge hele sesongen på vannet eller om den tidvis står på henger.

Men for optimal beskyttelse mot vanninntrenging i skrog og plastpest hvis den ligger på vannet gjennom sesongen, er å epoxyprime den. Det burde i såfall holde i 10-15 år.

Mvh

Brage

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okei. Kjempe svar Brage.

 

Den har vært på land i 2 år, det sitter litt bunnstoff igjen, og under der er det vel primer.

 

Den skal stå på vannet fra april til august ca. Så den blir på vannet en stund.

 

Skal jeg ikke prime nå, bare skrape av litt løst og så smøre på 2 nye lag med bunnstoff? Eller ta et lag med primer først?

Når jeg tenkte meg om i går kveld så lurte jeg egentlig på hvorfor jeg skulle gjøre det med min 1998 modell, når andre gjør det med båter som er 1970-80 modeller.

Link to post
Share on other sites

Den har vært på land i 2 år, det sitter litt bunnstoff igjen, og under der er det vel primer.

 

Aner jeg et snev av usikkerhet med henysn til hva du har/har igjen under båten? :rolleyes:

 

Forutsatt at båten er primet og det sitter igjen noe bunnstoff så hadde jeg skrapt av det som eventuelt var løst (av bunnstoffet), pusset lett over hele bunnen med f.eks eksentersliper og så lagt på et strøk med selvpolerende bunnstoff plus litt ekstra i vannlinjen og 20 cm ned. Bruk helst en annen farge enn det som sitter igjen av primer/bunnstoff før du stoffer for da vil du se hvor mye som er slitt av etter sesongen og hvor mye nytt bunnstoff du, eventuelt, må legge på til neste år.

 

På ny båt jeg nettop har bestilt så har jeg bedt om pussing, avfetting, to strøk med to-komp primer/antipest og to strøk selvpolerende bunnstoff. Da mener jeg at jeg har et godt grunnlag og enkel å holde de neste god del årene.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Okei.

 

Det er noe igjen, men jeg tror jeg skraper av alt jeg, er usikker på hva som er blitt gjort tidligere, vil helst være på den sikre siden og gjøre det ordentlig isteden for ``halvhjerta``. Vil også ha en fin og nydelig bånn til sommern. Slipper mye jobb til neste år.

Link to post
Share on other sites

For å prøve å svare litt klarere, så er det 2 muligheter i mine øyne:

 

-Hvis det er bunnstoff fra før og dette ser slett og fint ut.

Steam bunnen godt, la tørke og før på 1 lag med bunnstoff.

 

-Hvis det er et tykt lag med bunnstoff fra før som flasser, skrap ned til gelcoat og epoxyprime x antall lag avhengig av type epoxyprimer.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Okei. Takk Brage.

 

Jeg skraper ned til gelcoat jeg altså. Og kjører på med 2 komp, seajet primer.

Og 2 lag med bunnstoff.

 

Men når det slutter og skrape, det er ingen motstand, er jeg da på gelcoat. JEg har aldri skrapt før, så jeg har noen spm,

Link to post
Share on other sites

Hehe. Du tror det Ben sin.

 

Jeg starter søndag i påsken ca. Vil ha en som kan det hitt, så jeg slipper og skrape for mye eller for lite. Men det ser jeg ann..

 

Gleder meg til å komme igang, er en del av sjarmen og jobbe med båten. Jo mer jobbing, jo bedre resultat og sommer får man :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja, men det gjør vi da vel ikke? Jeg, og mange andre flekker bare over der det er tynnslitt/primeren kan skimtes. Så lenge det er bunnstoff som dekker, er det også effektivt bunnstoff (forutsatt at en bruker selvpolerende bunnstoff). Jeg bruker aldri mer enn en 3/4 liter boks bunnstoff på min Saga 27. Alt annet som å skrape og helstoffe er bortkastede penger,

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

På ny båt jeg nettop har bestilt så har jeg bedt om pussing, avfetting, to strøk med to-komp primer/antipest og to strøk selvpolerende bunnstoff. Da mener jeg at jeg har et godt grunnlag og enkel å holde de neste god del årene.

 

:sailing:

 

 

 

Hei, Mouche.

Gratulerer med ny båt. Prøver å komme med et godt tips vedrørende påføring av selvpolerende bunnstoff.Etter å ha primet med 2 lag, har mange best erfaring med 1 lag hardt bunnstoff og deretter 1 lag selvpolerende.

Dette har vært oppe i en tidligere tråd. Har hatt meget god erfaring med denne rekkefølgen. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet egentlig ikke selv jeg Daffy, men jeg regner med det.

Men pga usikkerheten så skraper jeg av og begynner fra bånn, så blir det lettere for meg og neste eier av båten. For da vet jeg rekkefølgen.

 

Han jeg kjøpte den av gjorde absolutt ingenting uten om og ha den under pressening i 2 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...