Jump to content

Fall og skjøter. Dimensjoner, kvalitet og farger.


Arniff

Recommended Posts

Bare forfengelighet, selvfølgelig, men jeg har tenkt å skifte alle fall og skjøter på seilbåten. Spørsmålet er: hvilke dimensjoner, hvilken kvalitet og (siden utgangspunktet altså er forfengelighet) hvilke farger.

 

Dimensjonene først. I en tabell hos en svensk båtutstyrsforretning (husker ikke navnet, men leste om den på baatplassen.no) er 6 og 8 mm oppgitt som riktige dimensjoner for Alo Mikkel 26. I båtbasen på udkik.dk står det henholdsvis 8 og 10 mm. De nåværende fall og skjøter på båten er nærmere 10 og 12, ja, storseilsskjøtet er på 14 mm.. Kanskje er de minste dimensjonene egentlig tilstrekkelige og alt annet en unødvending overdimensjonering. Hva mener baatplassens lesere? Likevel, jeg hadde tenkt å gå for 8 mm. til fallene. Og 10 mm til skjøtene, men her er jeg litt i tvil, kanskje først og fremst fordi det er godt å holde i litt tykkere tau. Kanskje tar jeg 12 mm. på storseilskjøtet

 

Jeg har aldri deltatt i regatta og oppfatter meg så avgjort som en turseiler. Cruising-kvalitet må derfor holde i lange baner. Synes egentlig at det er litt synd at Marlow-tauene, til tross for at de har en framtredende plass i Watski-katalogen, nesten er skviset ut av butikkene, ihvertfall i Oslo-området. Det merket har nemlig det beste prismessige tilbudet i cruising-klassen, og med f.eks. 20% messerabatt fratrukket, ville det blitt en overkommelig utgift. Robline er nesten enerådende, men det er dyrere, selv om jeg registrerer at spesifikasjonene til dels er bedre. Jeg lurer på bare på om jeg trenger det.

 

Det som til syvende og sist kan bli avgjørende når jeg kjøper fall og skjøter en av de nærmeste dagene, er fargene. I motsetning til forrige gang jeg skiftet fall og skjøter - den gang på min Junker 22 - og kjøpte kliss like farger til alt, har jeg nå tenkt å variere, men gjerne med en felles "design" (puhh). Dermed blir det lettere å skjelne de enkelte linene fra hverandre. Så da blir det kanskje Seasea som får gleden av å ha meg som kunde, idet de har forsikret meg om at de har alle fargene inne på sine cruising-liner. Og så gir de 20 % hele denne uka.

 

Arniff

Link to post
Share on other sites

6 og 8mm holder i massevis, men sjekk at skjøteklemmene klarer så tynne tau !

 

Godt å holde i ? Javel, men du sitter vel ikke så ofte med tauene i handa. Tynne tau sklir lettere og er etter min mening bedre. Jeg har selv 10mm fall på en 44 fots racer / cruiser og dette funker bra. Sørg for at du kjøper fall som ikke strekker seg mye så slipper du å etterjustere når du seiler.

Link to post
Share on other sites

  • 14 år senere...

Det er ti år siden spørsmålsstilleren sist var innlogget på forumet. 
 

Jeg er enig med de andre om at for en 26foter er dimensjonering først og fremst hva som fungerer ergonomisk. Tauklemmene på eldre båter kan være slitt eller dimensjonert for tykke tau, så jeg mener det viktigste er å finne et tau som ikke sklir i klemmene. 
 

Det var mer vanlig med wirefall før og trinsene i masta kan være ganske smale av den grunn. Jeg kjøpte tynne dyneemafall til min Marieholm og sydde på en ekstra hylse for å få godt grep i clutchen. Da fikk jeg en tynn line som løper lett i trinsene og som ikke siger. Prisen for tynn dynemaline til en liten båt er ikke så avskrekkende.

Link to post
Share on other sites

Du kan kappe av en bit av fallina, fjerne kjernen og tre ytterkappen på lina. Jeg har masse taubiter liggende for formålet og finner en stump som passer. Sy fast hylsen med UV-bestandig tråd så den ikke løsner.

 

Hvis du vil være litt "fancy" kan du fjerne hylsa fra hele fallina med unntak av delen som går gjennom klemma. Da får du et superlett og smidig fall. Dyneema tåler UV og er slitesterkt så lenge det ikke gnisser mot noe skarpt.

 

Edit: Dette er den mest sexy løsningen om du liker å leke med spleising og vil ha i pose og sekk!: 

 

Her får du en tjukk og billig  polyesterline spleiset til en tynn og smidig dyneemaline. Minimum strekk, lydløs mast og god ergonomi. Og så ser det skikkelig lekkert ut!

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...