Jump to content

Tikkelyd fra dieselpumpen til Mikuni 3,5 kW varmer


Sydvesten

Recommended Posts

Har oppdaget en tikkelyd fra dieselpumpen til Mikunvarmeren min, er dette normalt mon tro... Kan ikke huske å ha hørt den i fjor høst... men den dukket litt utpå vinteren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme Mikuni og pumpen tikker godt. Det er spesielt hörbart under opptenning för vifta begynner å blåse. Jeg inbiller meg at jeg hörer tikkinga ekstra godt når båten er tom for gods og står på land. Når varmeren går og båten ligger i vannet er ikke tikkingen så hörbar, men den er der.

Link to post
Share on other sites

Tikking fra denne pumpen er ikke bare normalt, men en forutsetning for at den virker.

 

Pumpen er en stempelpumpe med en-veis ventil som er drevet elektromagnetisk. Tikkingen du hører er at magneten drar stempelet tilbake. En fjær dytter stempelet andre veien.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har samme varmer, her er noen erfaringer;

 

Tikkingen øker med hvor store problemer pumpen har med å transportere diselen fram. Etterhvert som filter tetter seg til, vil tikkingen øke.

 

Hadde problemer med å få få varmer til å tenne på vinter/vår og trodde det var tett filter. Delvis rett. Imidlertid sliter pumpen med å få fram diesel når denne er kald (kuldegrader). Da øker altså tikkingen.

 

Nytt filter og noen plussgrader betyr omtrent stillegående pumpe. Når den sliter, kan tikkingen bli hørbar over hele båten, og tilslutt slukker varmeren pga. mangel på diesel. Er problemet kulde, kan en klut med varmt vann rundt filteret være nok til at varmeren fungerer ok.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar, da slår jeg meg til ro med dette. Det at jeg la merke til denne tikkelyden spesielt nå var at madrassene er løftet opp, dieseltanken med tilhørende dieselvarmerpumpe ligger under den ene køya....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...