Jump to content

Turbo, yanmar 66hk, soter hvis jeg går på sakte turtall?


m/s draugen

Recommended Posts

Var ute på sjøen i helgen og først på uken,fortreffelig vær.

Traff en annen båt,"Flesa"og selvsagt hadde jeg tusen spørsmål om båter.Da vi kom til turtall og turbo,fikk jeg fortalt at turboen kan sote hvis jeg går på lavt turtall.Med det menes mellom 1900 og 2100.Motoren er en yanmar 66hk.1986 mod.

Stemmer dette og har andre erfaringer med dette.Synes det er trist i så fall,for lydnivået er fint på dette turtall og farten er jeg også fornøyd med........

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alltid noen som er mer opptatt av norsken enn innholdet og spørsmålet. Ikkje skjønner jeg hvorfor... og når vi først er i det hjørnet, når ble Viksund 880 en Cabincruiser? Det er en snekke etter mine begrep... (fint båt dog)

 

Til spørsmålet, det er et poeng at turbodiesler ikke bør gå med lave turtall over lengre tid. Jeg har forstått det slik at de kan bli "glatte" i sylinderforingene, med påfølgende oljeforbruk og blårøyk. Men, hva er "lengre tid"?, her er nok delte meninger, men det står vel 2 timer i boka? Motoren blir ikke ødelagt om du f.eks må gå med ca 2000 o/min i timevis. Det viktige i slike tilfeller er at du bør la motoren få opp mot full belastning i 5-10 minutter før den blir stanset (selvsagt må du etter dette kjøle motoren som normalt ved å la den gå ca 5 min på tomgang). Dvs at ligger du 2 timer å fisker så gir du 5-10 minutt opp mot fullfart eller fullfart og så lar du motoren gå ca 5 min på tomgang... Når jeg fisker praktiserer jeg å gi skikkelig på når jeg skal flytte plass... hvis jeg har ligget lenge

 

Det sies at de fleste kjører motorene sine for fint, gi derfor på en gang i blant og gå ikke hele dagen på lavt turtall uten å gi på innimellom...

 

Lykke til, du har en flott motor. Vi hadde en 77 hk i 20 år uten et feilslag, dvs eksosbendt gikk hull på noe som er helt normalt på disse motorene....

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hadde en 77hk Yanmar som Bjoris og det var vel samme blokka som din 66 hk. Jeg opplevde denne omtrent som Bjoris gjør men jeg vil gå lengere og si at den blir skikkelig sur ved gange på lave turtall over tid. Røykskyen den la igjen etter seg når den ble belastet var intet mindre enn imponerende. Ca en gang i uka så kjørte jeg den på full fart i minimum 20 minutter.

Stort sett grei motor men impellere var den kresen på. Motoren ble kondemnert etter ca 15 år etter å ha hatt totalsvikt i kjølesystemet. I de 10årene jeg hadde den var det få problemer med den. Grei motor.

Link to post
Share on other sites

Det er nok et temmelig generelt faktum at turbodiesler har en tendens til å sote i eksosturbinen ved for lange perioder med for lav omdreining; det blir ganske enkelt for lite luftstrøm gjennom turbinen til å holde den ren. Mer omdreining gir mer luft. Nå vet ikke jeg om du har vridbare vinger, men det ville i så fall være en god løsning å holde friskere omdreining og "lettere" vinger. Noen perioder med hardkjør har motoren selvfølgelig også bare godt av :wink:

 

På større motorer bruker man ofte en solid dose med nøtteskall, riskorn og lignende som jages gjennom turboen av og til for å hjelpe på rengjøringen . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

og når vi først er i det hjørnet, når ble Viksund 880 en Cabincruiser? Det er en snekke etter mine begrep... (fint båt dog)

 

Beklager, offtopic... men hehe... spurte meg selv det samme spørsmålet.. Cabincruiser, nei. Fantastisk snekke i hvertfall. En mine favoritter.. :smiley:

 

Jeg er ingen motormann, men har dørt det samme som Bjoris beskriver, av en bekjennt som har samme båt som deg med en Yanmar Turbodiesel. Samme greien med soting på lavt turtall. Men han prøver å holde et høyere turtall innimellom på fisketurer og slikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...