Jump to content

Forkatting av anker i praksis - prosedyrer


roaldbj

Recommended Posts

Forkatting av anker innebærer at det kobles et ekstra anker til hovedankeret slik at de to tilsammen gir ankereffekt til båten.

Dersom man har et 10 kg hovedanker og forkatter med et 5 kg forkatting-anker innebærer dette at den totale ankerfeffekten 4-dobles, dvs ( 10 kg + 5 kg) x 4 = 60 kg ankereffekt.

Jeg har utelukkende forkattet 2 ganger, og tenker nå gjennom hvordan dette kan utføres bedre fremover.

Jeg har drøftet dette med endel erfarne seilere - men de blir stort sett "blanke" og fjerne i blikket når jeg går inn på detaljer ved forkattingen.

Jeg tenker følgende:

1. Jeg har planlagt å ha 5 meter 6 mm kjetting (forkattingskjetting) fra forkattingsankeret til en sjakkel jeg kan koble inn på hovedankeret.

2. Dernest har jeg planlagt å feste et 10 mm tau enten fra forkattingsankeret til båten med slakt tau - slik at jeg kan løfte dette opp først, eller

3. feste et 10 mm tau til midten av forfattingskjettingen og feste dette i båten slik at jeg kan heve forkattingskjetting og forkattingsanker før jeg løfter hovedsnkeret.

4. Jeg har tenkt å starte ankringen ved først å legge ut hovedankeret slik at dette har en ekstra 6 mm kjetting festet til forkanten med sjakkel-tilkobling - denne 6 mm kjettingen sjakles deretter inn på forkattingsankeret som kastes i sjøen.

Hvilke prosedyrer følger de erfarne brukere av forkatting?

Mer spesifikt:

A) Hva bør forholdstallet i kg være mellom hovedanker og forkattingsanker?

B) Hva bør avstanden være mellom hovedanker og forkattingsanker?

C) Er det noe som taler for å bruke Bruce-kopi som hovedanker og forkattingsanker?

D) Hvordan slippes forkatiingsankeret?

Diskusjonen fremover skal bli lærerik.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til denne artikkelen.

 

Den er informativ når det gjelder bruk av anker.

 

Men har relativt lite konkret når det gjelder praktisk forkatting.

 

Jeg har søkt litt i internasjonal litteratur, og det synes for meg som om det særlig er langdistanse seilere som er opptatt av sikker fortøyning med forkatting.

Link to post
Share on other sites

Det kan nok ha noe med det at ute i værden er det svært sjelden du legger til på en brygge. Var på langturseminar for ikke så lengesiden og de snakka noe om at 90% av gangene så lå du til svai.

Men her hjemme så blir det vell 90% til brygge og 10% på svai...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha lagt ut det ene ankeret på vanlig måte med båten og rodd ut det andre ankeret etterpå.

Ser vanskelig å kunne først legge ut et anker fullt ut - for deretter å kjøre i 60 graders annen kurs og legge ut et nytt anker. jeg ser fare for mye kjetting og tau i propellene. Men kanskje om man har båt man kan kjøre sidelengs med?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå er det ikke snakk om å sette ut to anker, men ankre opp med forkatting...

 

Tegninge er hentet fra artikkelen som er linket over, men tegnet litt på etter beste paint evne...

 

52355.jpeg

trykk for større bilde

 

 

Etter å ha pratet med min bestefar som var en tilhenger av forkatting når de overnattet på svai, så kunne han fortelle litt om hvordan han gjorde det.

 

A:Han brukte to bruce ankere på sin ankerrigg. De veide det samme begge to. 15 kilo (båten var 30fot)

 

B: Det kommer litt ann på hvor dypt det er der du ankrer opp. Du må jo kunne få dette opp av vannet uten å slite deg i hjel. men bestefar hadde ca 1 båtlengde forkattningskjetting . De gangene det var grunt så sjaklet han sammen kjettingen slik at den ble kortere men hadde samme tyngden. Som han sa så var det sjeldent de ankrett opp på så veldig dypt vann så for han så var 1 båtlengde helt passe...

 

 

D:Droppet først hoved anker og når dette satt så seg han frem men på siden av ankeret og litt over ankeret så droppet hann forkattingsankeret

og satte båten i revers littegranne slik at han seg akterover og når hovedankeret var forran båten så bakket han litt til slik at han lå der han ville.

Men hvis en er redd for å bakke over ankeret hvis man har tau så kan det jo ha litt bedre tid å bare la seg drive i possisjon etter att ankeret er droppet...

 

HUSK DAUMANN!!!

 

Sikkert like mange måter å ankre opp på som det er båter. Men slik gjorde i hvertfall han det og det funket for dem...

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjettingen og sjaklene bruddstyrke til å tåle dette, da? 60 kg ankereffekt skal vel holde en veldig stor båt i veldig sterkt vind?

 

Du må tenke litt annerledes tror jeg. Det er snakk om en effekt, altså muligheten til å holde er så stor. Hvor mye energi båten påfører ankeret er en annen sak. Hvis ikke ankeret har tilstrekkelig effekt til å holde lasten fra båten vil jo båten drive av. Bruddlasten i ankersystemet til Hulda er på mange hundre kilo, husker ikke akkurat.

Link to post
Share on other sites

Har aldri trengt forkatting for ren kraft, men det er kjekt å øve og det er en grei forsikring mot dregging når vinden dreier og ankeret blir vridd på en eller annen måte.

 

Min enkle ankerløsning har vært å ha hovedanker med kjetting i baugen og et reserveanker med rundt 10 meter kjetting og resten tau i hekken. Dermed gir forkattingen seg selv, jeg sjakler kjettingen til reserveankeret inn på kjettingen til baugankeret. Det beste er om det er så grunt at jeg kan trekke baugankeret helt opp på rulla før reserveankeret forlater bunnen, hvis ikke kan det bli tungt. Reserveankeret er lettere enn hovedankeret, men jeg har ikke tenkt å lage mer vitenskap av dette enn nødvendig.

 

Enkleste måten å sjekke at ankrene ligger som de skal er å se selv :diving:

 

Om det ikke blåser for mye i sommer så regner jeg med å ligge rundt 10 dager med forkatting i år, en periode hvor båten stort sett ligger for seg selv på svai mens jeg er andre steder. Da er det greit å ha litt eklstra sikkerhet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å prøve ut en tilsvarende fremgangsmåte som Sjøtummel beskriver.

Først kaster jeg reserveanker overbord mens hovedankeret ligger i bøyla. Deretter sjakler jeg forkattingskjettingen til hovedankeret og lar dette gå.

Jeg vurderer også å ha tau med dødmann til å trekke opp forkattet anker, men jeg vet ikke om dette blir vel mye.

Men - jeg har opplevd en del tilfeller med ganske hardt sommervær og observert at andre har mistet ankereffekt, så det er behagelig å ligge stødig dersom sommervinden drar seg til.

Link to post
Share on other sites

Det er også viktig å tenke på at en kan forlate stedet raskt og på en sikker måte. Avdriften i båtene kan være stor, ta det med i betrakning når det gjelder å ankre opp. Hvis det tar tid, ha derfor mannskap som kan løse dette på en rask måte.

 

Når det gjelder seilere, vil jeg også tenkt på det å feste 2-3 kvm seil i akterstaget. For å slippe pendeleffekten. Det samme

kan kanskje du gjøre Roalbj. Har ikke du mesan-mast.

 

Men følger med på forkatting, har ikke gjordt det tidligere. Men vil sjekke dette ut til sommeren.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Roaldbj. Det er et interessant tema du tar opp her.

 

I en periode har jeg brukt denne metode ganske mye. Båten ble brukt i jobbsammenheng på øyer der det var langt til vei og og kort avstand til sjø. Holdt på med dette over et år, men ikke hver dag.

 

Problemet var å være sikker på at båten ikke dregget mens vi var på land og jobbet. Her ble det alltid brukt tau i land. Etter noen forsøk med en dregg, så vi at den måtte være ganske tung for å holde båten. Så ble metoden med forkatting med to dregger brukt. Dette var virkelig effektivt, problemet var å få løs dreggene der det var mye steiner på bunnen. Etter å ha mist et par dregger gikk vi over til en annen "dregg".

 

Det ble borret hull gjennom to passe tunge steiner som ble festet etter forkatting metoden. Avstanden mellom steinene var mer enn dybden der båten lå slik at den første kunne draes før tauet var stramt til den neste. Vi var overrasket over hvor god effekt dette hadde.

 

Ser her at det anbefales å ha hoveddreggen nærmest båten, mens vi hadde den minste nærmest båten. Det er mulig vi kunne fått enda bedre effekt med det, men vi opplevde aldri at "dreggene gav etter selv om det blåste ganske mye. Når det gjelder vekten, kan jeg si at hver av steinene var lettere enn den dreggen vi startet med og som vi ikke kunne stole på.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Først kaster jeg reserveanker overbord mens hovedankeret ligger i bøyla. Deretter sjakler jeg forkattingskjettingen til hovedankeret og lar dette gå.

Jeg foretrekker å sjakle før jeg kaster noe anker i vannet. :wink: (Av egne feil blir man erfaren :diving: )

En line med markeringsbøye kan være til hjelp med å få løs forkattingsankeret, og så er det lettere å se hvordan alt ligger. (Har vinden dreiet og forkattingen ligger mellom båten og hovedanker er det kanskje på tide å gjøre noe?)

 

Lurer på om jeg får tak i et gammelt utbrukt seil som jeg i første omgang kan tilpasse og sy til selv for å finne ut om dette vil virke?

En flik av en pressening burde egentlig gjøre nytten fram til du ønsker deg noe i en slitesterk duk med tidsriktig farge. Det ankerseiel skal gjøre er å hjelpe til å rette båten. Enkelte båter med høyt fribord kan nå og da legge seg slik i vinden at skroget virker som en aerodynamisk vinge og du seiler litt framover til effekten blir borte og du driver tilbake igjen. Det blir ekstra napping i ankerkjettingen og litt vrikkink på ankeret. Ankerseil er kjekt og ha, og så kan du sikkert sette en flott logo på det. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at ideen om en egen blåse til forkattingsankeret virker klok ut fra to forhold.

1) Man viser andre sjøfarende hvor ankeret ligger - og som man kan drive 360 grader omkring.

2) Det kan bli lettere å løfte opp forkattingsankeret.

Når det gjelder vår båt har den så store og mange vindflater at det ikke er noen som har "forrang" fremfor andre.

Vi pendler som en pendel.

Jeg vil derfor teste ut "mesan-segl" teknikken.

Link to post
Share on other sites

Der jeg lurer litt på er hvor det er best a feste forkattringen, enten direkte på hovedankeret

eller på kjettingen en meter eller to fra hovedankeret . Forøvrig tror jeg det er smart å bruke en blåse,

drar man i denne linen skulle det ikke være noe problem å få opp reserveankeret hvis det sitter godt.

Tror det er en fordel om kjetting til reserveankeret er så lang at dette når bunnen før hovedankeret låres, slik at en ikke risikerer at de blir liggende på hverandre.

Redigert av kurth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en adskillig mindre elegant teknikk. Først slippes hovedankeret akterut. Når båten ligger steady flyttes blytauet til bb baug.

Så kjøres båten fremover og stb over og reserve dreggen slippes. Vinkelen vil jeg anta er rundt 40-50 grader , så stoppes motoren mens båten driver akterover og lina til reserveankeret justeres til passende belastning. Omvendt prosedyre ved avgang.

Ikke akkurat forkatting og ikke videre elegant men noe må jo nabobåtene smile av de også. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det har kommet en del tips som jeg kommer til å prøve. Hittil har jeg kun ankret opp fra baug, hvis vinden har vært stabil,

men hard, har vi noen ganger hatt ute anker akterut også. Daumann har jeg brukt ofte.

 

Svai blir det mer av, dette fordi stadig flere båter på sjøen gjør havnene/uthavnene fullere.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hittil har jeg kun ankret opp fra baug, hvis vinden har vært stabil,

men hard, har vi noen ganger hatt ute anker akterut også. Daumann har jeg brukt ofte.

Ligger mye på svai men har ikke hatt akterfortøyning ute samtidig. Det må vel funke bra så lenge vinden er stabil men hvordan blir dette når vinden dreier. Da vil du jo få den inn fra siden. Har du gjort deg noen erfaringer med dette.

Ellers enig i at flere båter gjør det mer sannsynlig med mere svai fremover.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...