Superkul Startet 9.April.2007 Del på Facebook Startet 9.April.2007 jeg gikk fra 19x12 prop til 19x18 for å få ned turtallet på båten men jeg syntes den brukte mere diesel en vanlig, kan det gå an?? trodde det ble omvendt jeg....... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Da jeg gikk opp en propellstørrelse (1"stigning) på min Perkins, ble forbruket på marsjfart likt som før men med 2-300 o/min lavere turtall. Kreftene som skal til for å drive skroget i en gitt hastighet er konstant, så forbruket bør være noenlunde likt ved samme fart. Kan kanskje være du har gått opp litt for mye på propell, at den vil bruke mere da. Hvis ikke du kjører fortere på marsjfart nå da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 jeg økte nok farten litt ja før lå vi i 3200 og ca 5-6 knop nå lå vi på 2500 i rundt 7 knop, men gps kranglet så vi fikk aldri målt farten skikkelig! det er perkins 50 hk merket godt at den gikk tyngre og det ble skikkelig skumstripe etter båten,det gjorde den ikke før (hvis det indikerer noe for eksperter) nå gjorde den max litt over 3000 i toppturtall og skulle vel gjrt litt mere men man kan ikke få alt.........heller lavere turtall hvis det da ikke øker drivstoffmengden betraktelig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Med så mye økning på stigningen så vil motoren få redusert turtallet med ca. 150-200 o/min pr. tomme opp i stigning. Belastningen med så mye stigningsøkning gir nok økt forbruk. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Ved å doble farten vil motstanden (og drivstofforbruket) øke til det firedobbelte. Dette gjelder i deplasementsfart og delvis i halvplan. Det vil si at ved en øknig fra 5 kn til 7,5 kn vil motstanden bli det dobbelte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 hmmmmmmm når jeg spurte i et annet innleg (før bytte av propell) fikk jeg vite av flere at mindre turtall vil gi mindre drivstoff ,detta var deprimerende, før så gikk den på lukta av diesel men på bekostning av høyt turtall og mye bråk, så da var all jobben og pengene borkastet på dette-sukk. Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hvorfor gikk du opp så enormt i stigning på propellen? Propellen skal beregnes slik at du får maks turtall på motoren ved full gasspådrag. De fleste motorene jobber best ved noen hundre omreininger under maks. Som nevnt så vil turtall grovt sett forandres ca. 200 omd. på 1 i stigning på vridningen. Dette vil ikke stemme hvis propellen er mye feil. Bruker du båten endel er det viktig å ha en propell som passer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Nå har jeg meget liten tro på at et propellskifte vil medføre dramatisk endring i drivstofforbruket med samme hastighet på samme båt. Fremdeles så kreves den samme mengde energi for å drive båten gjennom sjøen ved en gitt hastighet... Så jeg er sterkt tvilende til at du har fått en kraftig økning i drivstofforbruket med samme hastighet. Har derimot hastigheten endret seg, så er jo forutsetningende ikke lenger tilstede. En motor bruker stort sett det samme enten den løper fort eller sakte når den tar ut en gitt effekt.. Det er små nyanser her, men ikke noe dramatikk.. Så lenge en ligger innenfor motorens optimale turtallsområde... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Det er mye rart folk tror om propeller. Nå husker jeg ikke hvem det var men det var for ikke så lenge siden at det var en diskusjon her om at slitasjen ble mindre på motoren ved å sette på tyngre propell for da fikk en ønsket fart ved et lavere turtall. Helt feil tankegang mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 (redigert) ja si det........ hadde noen sagt dette før hadde jeg spart noen tusenlapper, alle pratet om og øke topphastighet kunne jeg bortimot glemme men og få ned turtallet for komforten sin skyld var anbefalt, så dette var nedtur - vi er myyyyyyyye i båten og må nok koste på og ta den opp og bytte til gamle igjen, jeg hadde håpet det ville få ned turtallet og slik jeg ble forespeilet ville vertfall ikke dieselforbruket gå opp men hvis jeg ikke er helt på bærtur har det øket KRAFTIG jeg hadde kvart tank og fyllte opp 500 kr før vi dro til strømstad tilbake i skjeberg var tanken tilbake til kvart (ca ca) og det er betydelig mye mere en før MINST dobbelt så mye så dette skjønner jeg ikke noe av med mindre ikke måleren har vist galt Så sånn er det når man tror man er smart men ikke er det alikevel- sukk det er vel for en grunn at det satt 19x12 der fra før og ikke 19x18......... Redigert 9.April.2007 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 du får måle drivstofforbruket i samme farten som tidligere (5-6knop). Da vil det kanskje bli det samme som tidligere, men med lavere turtall på motoren... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Drivstoff forbruk er direkte koplet mot HK uttak, så du har vel tatt ut mer av maskinen din enn hva du gjorde tidligere. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 har ikke rørt motoren forutenom oljefilter og olje så flere hk er det neppe blitt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Wicma Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 har ikke rørt motoren forutenom oljefilter og olje så flere hk er det neppe blitt Du trenger ikke gjøre noe med motoren for å øke forbruket, det holder å øke farten. Hvis du har ligget i ca 5 kn. tilligere så trenges det mye mindre kratf enn hvis du ligger i 7 kn. Fjellbonden Postet idag 14:17 Ved å doble farten vil motstanden (og drivstofforbruket) øke til det firedobbelte. Dette gjelder i deplasementsfart og delvis i halvplan. Det vil si at ved en øknig fra 5 kn til 7,5 kn vil motstanden bli det dobbelte. Hvis turen til Strømstad gikk i 5 kn. i fjor, og turen i år var ved 7kn så går det mere disel. Det er en sevmotsigelse å tro at fordi man bytter popell så skall båten gå fortere selv med et lavere turtall. Trodde dette propellbytte ditt var av komfort messige grunner, ikke for å få større fart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 6"x200 o/min=1200 o/min redusert turtall. Tror nok du har tatt litt stort sprang på stigningen med 6". Burde kanskje prøvet med 3" først. Teoretisk sett skulle du marsje på samme fart og forbruk ved 2000 o/min nå, som du gjorde ved 3200 o/min før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 ja jeg får bare styre meg og prøve å ligge litt rundt 5 knop.......sukk , og de fleste mener at en dieselmotor skal gå fortere for å trives bedre så det hadde nok vært billigst å latt det være som det var, men den gamle 19x12 spant så sinnsykt lett opp i maks turtall, det er i vertfall flere svar nå som går i retning av det kansje var dumt å bytte en alle som mente det var lurt å bytte til tyngre propell når jeg spurte men men man lærer så lenge man feiler og det koster masse penger + frustrasjon Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Puma 420 Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hei jab. Er ikke helt overbevist om at du hadde tatt poenget helt når du løp avsted for å kjøpe ny propell. Det må vel kunne karakteriseres som en dramatisk økning i propellstigningen, uten at andre forutsetninger for framdrift er endret. Det som blir antydet i tidligere svar her, er at du ved å gå opp i stigning vil øke hastigheten på maks, eller senke turtallet på marsj. Økt hastighet i vann = tyngre belastning på motoren. Når du tidligere lå i 5 knop på full guffe med den gamle propellen, tok du eksempelvis 25 hk ut av maskinen di. Når du nå vil dytte den avgårde i 7 knop med samme maskin vil det si at motoren belastes med eksempelvis 50 hk.. Forbruk pr time pr hest (diesel) regnes omtrent lik 0,2. Da er det vel et enkelt regnestykke å skjønne at den gulper i seg litt mer diesel? F.eks. dobbelt så mye? Mvh, Puma Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Jeg vil selvsagt fortsatt hevde at du har gjort et riktig valg med å skifte til en korrekt propell størrelse. Om jeg ikke husker helt feil(har ikke notert navnet i beregningen), så har jeg fortsatt beregningen av propellen her på pc'en og den viser at du skal oppnå skrogfarten ved ca. 2400 o/min som er ca. 7 knop for din båt. Da har du tatt ut rundt 17-18 hk av de 50 du har tilgjengelig. Alt over dette turtallet går med til å grave opp sjø samt et høyere forbruk på motoren. Min enkle forslag er at du tester dette litt mere samt sjekker at forbruket virkelig er som du skriver.. Jeg er sterkt tvilende til at du virkelig har svidd av diesel for 500 kroner som vel er en 70 liter fra Skjeberg til Strømstad t/r... Ved rundt 2400 o/min bør du bruke rundt 4-5 liter i timen med den propellen du har nå og oppnår en hastighet på rundt 7 knop Input er: (Er ikke sikker på om dette er dataene for din båt, men hadde denne fra midten av mars i allefall) 4000 kg, deplasement skrog 27 fot vannlinje 50 hk ved 3100 o/min Gear 3:1 3 balder og 19" diameter RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 7.0 kts. Power Required: 17.4 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 48.5 SAE hp ( 36.2 kW) @ 3100 RPM Power Used: 17 SAE hp ( 13.0 kW) @ 2,207 RPM Max Speed: 7.0 kts Fuel: 1.0 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 13 SAE hp ( 9.7 kW) @ 2000 RPM Cruising Speed: 6.3 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 21.3 in. Pitch: 17.1 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 19.0 Pitch: 19.8 Blades: 3 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 hvis gasshendlen din står samme sted som den gjorde før på 5-6 knop.. skal den ikke kunne bruke mere diesel Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sabeltann Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Da jeg hadde min perkins 49hk gikk det med ca 4 liter i timen, marsjet da på rundt 24-2600 omdr. Båten gikk i deplasement, 27fot 3500kg, 17x13 propell.. Kunne ta ut maks 2950omdr på motoren, jeg fant at motor jobbet lett og fint i marsjfart, ikke masse virbrasjon, hadde hjemme 17x12 som var orginalt som jeg ikke kunne tenke meg og bytte tilbake til! Fikk samme fart med de to propellene.... Foreslår du måler med samme utgangs punkt, altså lik fart men men med forskjellig turtall. Fordel for deg nå med samme fart er da mindre vibrasjon og lyd....Skulle ikke tro at forbruket endrer seg særlig. Synest og at du endret veldig mye på en gang. Hva er maks turtall idag? Hva marsjer du på idag, kontra før? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xerb Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 ja jeg får bare styre meg og prøve å ligge litt rundt 5 knop.......sukk , og de fleste mener at en dieselmotor skal gå fortere for å trives bedre så det hadde nok vært billigst å latt det være som det var, men den gamle 19x12 spant så sinnsykt lett opp i maks turtall, det er i vertfall flere svar nå som går i retning av det kansje var dumt å bytte en alle som mente det var lurt å bytte til tyngre propell når jeg spurte men men man lærer så lenge man feiler og det koster masse penger + frustrasjon Når en propell blir beregnet for en båt er det slik at motor når akkurat til max turtall. Dersom pitch blir for høy går kreftene til å drive rundt propellen i stede for å drive frem båten ved oppnåelse av samme turtall som før. Økt drivstoff forbruk. Ved for lett pitch vil det gå ut over farten og motoren når topp turtall før max drivstoff forbruk er oppnådd. Så ved for lavt turtall pga pitch event. diam. vil dette tyne motoren resultat økt slitasje. økt forbruk,soting og lavere turbo efekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hvis motoren din ryker mere sort ved max turtall nu,tilsier det ølt forbruk og mere uforbrent diesel... Har du merket noe forskjell angående sortrøyk? For tunge "vinger" som vi kaller det = mere røyk = økt forbruk/slitasje.... Skulle hatt vribar-propell du, så kunne du justert pitchen til motoren lå innenfor det turtallet den skal ha Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Er det ikke diameteren på propellen du har øket da?? ser jo att det er 19 tommers stigning på begge. dette vil i utgangspunktet ikke gi noe serlig mere fart. bare tyngre å dra runt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 hvis gasshendlen din står samme sted som den gjorde før på 5-6 knop.. skal den ikke kunne bruke mere diesel Å neida, en dieselmotor er nok i stand til å forsyne seg etter appetitt nesten uavhengig av pådrag og turtall, men betinget av motstanden den møter på sin vei mot ønsket turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 den røk ikke noe mere, gikk penere og roligere men skjønner jeg riktig at den altså bruker mye mere diesel fordi den går tungt uansett om jeg legger meg i masj på ca 5 knop ???? detta blir jeg ikke helt klok på........ Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.