Jump to content

bruker mere diesel med større vridning propell?


Superkul

Recommended Posts

Da jeg gikk opp en propellstørrelse (1"stigning) på min Perkins, ble forbruket på marsjfart likt som før men med 2-300 o/min lavere turtall. Kreftene som skal til for å drive skroget i en gitt hastighet er konstant, så forbruket bør være noenlunde likt ved samme fart. Kan kanskje være du har gått opp litt for mye på propell, at den vil bruke mere da. Hvis ikke du kjører fortere på marsjfart nå da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg økte nok farten litt ja :yesnod: før lå vi i 3200 og ca 5-6 knop nå lå vi på 2500 i rundt 7 knop, men gps kranglet så vi fikk aldri målt farten skikkelig!

det er perkins 50 hk merket godt at den gikk tyngre og det ble skikkelig skumstripe etter båten,det gjorde den ikke før (hvis det indikerer noe for eksperter) nå gjorde den max litt over 3000 i toppturtall og skulle vel gjrt litt mere men man kan ikke få alt.........heller lavere turtall hvis det da ikke øker drivstoffmengden betraktelig

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gikk du opp så enormt i stigning på propellen? Propellen skal beregnes slik at du får maks turtall på motoren ved full gasspådrag. De fleste motorene jobber best ved noen hundre omreininger under maks. Som nevnt så vil turtall grovt sett forandres ca. 200 omd. på 1 i stigning på vridningen. Dette vil ikke stemme hvis propellen er mye feil. Bruker du båten endel er det viktig å ha en propell som passer.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg meget liten tro på at et propellskifte vil medføre dramatisk endring i drivstofforbruket med samme hastighet på samme båt. Fremdeles så kreves den samme mengde energi for å drive båten gjennom sjøen ved en gitt hastighet... Så jeg er sterkt tvilende til at du har fått en kraftig økning i drivstofforbruket med samme hastighet. Har derimot hastigheten endret seg, så er jo forutsetningende ikke lenger tilstede.

 

En motor bruker stort sett det samme enten den løper fort eller sakte når den tar ut en gitt effekt.. Det er små nyanser her, men ikke noe dramatikk.. Så lenge en ligger innenfor motorens optimale turtallsområde...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er mye rart folk tror om propeller. Nå husker jeg ikke hvem det var men det var for ikke så lenge siden at det var en diskusjon her om at slitasjen ble mindre på motoren ved å sette på tyngre propell for da fikk en ønsket fart ved et lavere turtall.

Helt feil tankegang mener jeg.

Link to post
Share on other sites

ja si det........ hadde noen sagt dette før hadde jeg spart noen tusenlapper, alle pratet om og øke topphastighet kunne jeg bortimot glemme men og få ned turtallet for komforten sin skyld var anbefalt, så dette var nedtur - vi er myyyyyyyye i båten og må nok koste på og ta den opp og bytte til gamle igjen, jeg hadde håpet det ville få ned turtallet og slik jeg ble forespeilet ville vertfall ikke dieselforbruket gå opp men hvis jeg ikke er helt på bærtur har det øket KRAFTIG jeg hadde kvart tank og fyllte opp 500 kr før vi dro til strømstad tilbake i skjeberg var tanken tilbake til kvart (ca ca) og det er betydelig mye mere en før MINST dobbelt så mye så dette skjønner jeg ikke noe av med mindre ikke måleren har vist galt Så sånn er det når man tror man er smart men ikke er det alikevel- sukk

det er vel for en grunn at det satt 19x12 der fra før og ikke 19x18.........

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har ikke rørt motoren forutenom oljefilter og olje så flere hk er det neppe blitt

Du trenger ikke gjøre noe med motoren for å øke forbruket, det holder å øke farten.

Hvis du har ligget i ca 5 kn. tilligere så trenges det mye mindre kratf enn hvis du ligger i 7 kn.

Fjellbonden Postet idag 14:17

Ved å doble farten vil motstanden (og drivstofforbruket) øke til det firedobbelte. Dette gjelder i deplasementsfart og delvis i halvplan.

Det vil si at ved en øknig fra 5 kn til 7,5 kn vil motstanden bli det dobbelte.

 

Hvis turen til Strømstad gikk i 5 kn. i fjor, og turen i år var ved 7kn så går det mere disel.

Det er en sevmotsigelse å tro at fordi man bytter popell så skall båten gå fortere selv med et lavere turtall.

 

Trodde dette propellbytte ditt var av komfort messige grunner, ikke for å få større fart.

Link to post
Share on other sites

ja jeg får bare styre meg og prøve å ligge litt rundt 5 knop.......sukk , og de fleste mener at en dieselmotor skal gå fortere for å trives bedre så det hadde nok vært billigst å latt det være som det var, men den gamle 19x12 spant så sinnsykt lett opp i maks turtall, det er i vertfall flere svar nå som går i retning av det kansje var dumt å bytte en alle som mente det var lurt å bytte til tyngre propell når jeg spurte men men

man lærer så lenge man feiler og det koster masse penger + frustrasjon

Link to post
Share on other sites

Hei jab.

 

Er ikke helt overbevist om at du hadde tatt poenget helt når du løp avsted for å kjøpe ny propell. Det må vel kunne karakteriseres som en dramatisk økning i propellstigningen, uten at andre forutsetninger for framdrift er endret.

 

Det som blir antydet i tidligere svar her, er at du ved å gå opp i stigning vil øke hastigheten på maks, eller senke turtallet på marsj. Økt hastighet i vann = tyngre belastning på motoren.

 

Når du tidligere lå i 5 knop på full guffe med den gamle propellen, tok du eksempelvis 25 hk ut av maskinen di.

Når du nå vil dytte den avgårde i 7 knop med samme maskin vil det si at motoren belastes med eksempelvis 50 hk..

 

Forbruk pr time pr hest (diesel) regnes omtrent lik 0,2. Da er det vel et enkelt regnestykke å skjønne at den gulper i seg litt mer diesel? F.eks. dobbelt så mye?

 

Mvh,

 

Puma

Link to post
Share on other sites

Jeg vil selvsagt fortsatt hevde at du har gjort et riktig valg med å skifte til en korrekt propell størrelse. Om jeg ikke husker helt feil(har ikke notert navnet i beregningen), så har jeg fortsatt beregningen av propellen her på pc'en og den viser at du skal oppnå skrogfarten ved ca. 2400 o/min som er ca. 7 knop for din båt. Da har du tatt ut rundt 17-18 hk av de 50 du har tilgjengelig. Alt over dette turtallet går med til å grave opp sjø samt et høyere forbruk på motoren.

 

Min enkle forslag er at du tester dette litt mere samt sjekker at forbruket virkelig er som du skriver.. Jeg er sterkt tvilende til at du virkelig har svidd av diesel for 500 kroner som vel er en 70 liter fra Skjeberg til Strømstad t/r... Ved rundt 2400 o/min bør du bruke rundt 4-5 liter i timen med den propellen du har nå og oppnår en hastighet på rundt 7 knop

 

Input er: (Er ikke sikker på om dette er dataene for din båt, men hadde denne fra midten av mars i allefall)

4000 kg, deplasement skrog

27 fot vannlinje

50 hk ved 3100 o/min

Gear 3:1

3 balder og 19" diameter

 

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.0 kts.

Power Required: 17.4 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 48.5 SAE hp ( 36.2 kW) @ 3100 RPM

Power Used: 17 SAE hp ( 13.0 kW) @ 2,207 RPM

Max Speed: 7.0 kts

Fuel: 1.0 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 13 SAE hp ( 9.7 kW) @ 2000 RPM

Cruising Speed: 6.3 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 21.3 in. Pitch: 17.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 19.0

Pitch: 19.8

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde min perkins 49hk gikk det med ca 4 liter i timen, marsjet da på rundt 24-2600 omdr. Båten gikk i deplasement, 27fot 3500kg, 17x13 propell.. Kunne ta ut maks 2950omdr på motoren, jeg fant at motor jobbet lett og fint i marsjfart, ikke masse virbrasjon, hadde hjemme 17x12 som var orginalt som jeg ikke kunne tenke meg og bytte tilbake til! Fikk samme fart med de to propellene....

 

Foreslår du måler med samme utgangs punkt, altså lik fart men men med forskjellig turtall. Fordel for deg nå med samme fart er da mindre vibrasjon og lyd....Skulle ikke tro at forbruket endrer seg særlig.

 

Synest og at du endret veldig mye på en gang.

 

Hva er maks turtall idag?

Hva marsjer du på idag, kontra før?

Link to post
Share on other sites

ja jeg får bare styre meg og prøve å ligge litt rundt 5 knop.......sukk , og de fleste mener at en dieselmotor skal gå fortere for å trives bedre så det hadde nok vært billigst å latt det være som det var, men den gamle 19x12 spant så sinnsykt lett opp i maks turtall, det er i vertfall flere svar nå som går i retning av det kansje var dumt å bytte en alle som mente det var lurt å bytte til tyngre propell når jeg spurte men men

man lærer så lenge man feiler og det koster masse penger + frustrasjon

 

Når en propell blir beregnet for en båt er det slik at motor når akkurat til max turtall.

Dersom pitch blir for høy går kreftene til å drive rundt propellen i stede for å drive frem båten ved oppnåelse av samme turtall som før. Økt drivstoff forbruk.

Ved for lett pitch vil det gå ut over farten og motoren når topp turtall før max drivstoff forbruk er oppnådd.

Så ved for lavt turtall pga pitch event. diam. vil dette tyne motoren resultat økt slitasje. økt forbruk,soting og lavere turbo efekt. :diving::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren din ryker mere sort ved max turtall nu,tilsier det ølt forbruk og mere uforbrent diesel...

Har du merket noe forskjell angående sortrøyk? For tunge "vinger" som vi kaller det = mere røyk = økt forbruk/slitasje.... Skulle hatt vribar-propell du, så kunne du justert pitchen til motoren lå innenfor det turtallet den skal ha :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hvis gasshendlen din står samme sted som den gjorde før på 5-6 knop.. skal den ikke kunne bruke mere diesel

Å neida, en dieselmotor er nok i stand til å forsyne seg etter appetitt nesten uavhengig av pådrag og turtall, men betinget av motstanden den møter på sin vei mot ønsket turtall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...