Jump to content

Yanmar 6LYA, starter hang seg opp


glek

Recommended Posts

Hei på dere !! Jeg er helt nytt medlem. Har vært inne på denne siden mange ganger før og synes dette er noe av det absolutt beste fora som finnes for båtfolket. Jeg er også en av de helfrelste som setter ut båten i mars og tar den opp igjen i oktober. Hadde ifjor ca. 140 overnattingsdøgn. Med og uten kone, barn og hunder. Jeg er den heldige kjøper av en Scand Atlantic hvis tidligere eier er den utrolig sympatiske og hjelpsomme " roalbj " ,som mange kjenner fra disse sidene. Har vært i kontakt med han flere ganger etter kjøpet i fjor vår og han har alltid tid til å hjelpe dersom det står i hans makt. Det har kun dreid seg om hjelp til forståelse av utstyr, noe som det er en del av. Ikke problemer med hverken båt eller motor. Hjertelig takk.

 

Til problemet. For ca. 14 dager siden på vei hjem fra overnatting på Bollærene hang starteren seg opp og " brant " i stykker ( ingen flammer ) og shunt`en røk. Har en kamerat som hadde samme problemet i fjor sommer med nesten ny båt. ( min båt . 2000mod., hans båt 2006mod ). Begge har Yanmar 6LYA. Det var lite trivlig med barn og barnebarn ombord , mye røyk, brente ledninger, tauing med redn.tj. osv.. Lurer på om dette er en kjent svakhet på disse motorene. Er det noen med erfaring,informasjom der ute ?

Link to post
Share on other sites

Årsaken til dette er ofte tenningslåsen som ikke returnerer når nøkkelen slippes etter start. Eller avlastnings-rele for samme som ikke slipper. Frihjulet i startmotoren skal hindre at denne følger med før nøkkelen slippes, men det er begrenset hva dette tåler av turtall over tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme på min Merc 5.7 ifjor. Skjønte ikke hva det var med en gang og det var ikke mye moro med spedbarn og greier.

Attpåtil når jeg lå stille med motorluka på vid gad og det røyk opp så passerer det skjærgårdsjeeper med voksne folk i 35 knop

5 meter fra båten. Er det rart det blir krig i verden...

Link to post
Share on other sites

Jeg er spent på å høre hva Yanmar Norge svarer på dette.

 

Jeg synes TMe har en svært oppsummerende forklaring på hva som kan være årsak:

 

Årsaken ... er ofte tenningslåsen som ikke returnerer når nøkkelen slippes etter start.

Eller avlastnings-rele for samme som ikke slipper.

 

Dersom de to forklaringene til TMe er sannsynlige, er spørsmålet om hvordan disse forholdene kan forebygges.

 

Jeg hørte en mekaniker uttale at starteren burde demonteres hvert 10. år og smøres opp for å hindre at det salte luftmiljøet ombord i båt skadet viklingene i starteren.

 

Hvordan man kontrollerer start-releet har jeg lite kjennskap til.

 

Jeg lurer på om mangelfull returnering av tenningslåsen er like aktuell forklaring - mange av oss ville vel legge merke til om denne ikke returnerer når vi starter - i det dette er det samme som for bil?

 

Som selger av båten glek beskriver i innelgg #1 kan jeg tilføye at det var lekkasje i blandingsbendet, noe som ga lekkasje av værmt saltvann når turboen "slo inn".

 

Jeg undrer på om dette kan ha vært medvirkende årsak.

 

Videre fikk vi saltvannsinntregning i motorrommet pga opptæret bolt på Baumann oljekjøleren midt ute i Kattegatt.

 

Utgiftene til dette dekket Yanmar Norge på en mer enn positiv måte. Årsaken var angivelig feilleveranse fra England.

 

For å summere opp: Hvordan hindres tilsvarende problemer med startmotoren?

 

 

 

Jeg har i dag to tilsvarende Yanmar 6 LYA STE motorer og ønsker derfor å vite om svakhetene før problemene oppstår.

Link to post
Share on other sites

Årsaken ... er ofte tenningslåsen som ikke returnerer når nøkkelen slippes etter start.

En kollega av meg brente 2 startmotorer til sin Mitshubishi Carisma på denne måten. Han fikk av verkstedet bekreftet at dette var et ikke helt ukjent problem på dette merket og ble anbefalt å smøre tenningslåsen med fin penetrerende olje en gang i blant for å forhindre gjentakelse.

Vet ikke om det er noen link mellom Yanmar og Mitshubishi sin elektronikk, men på den annen side så kan jo ikke noen dråper olje skade heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg må ofte ha ting inn med dråpeteller:

 

Oljes tenningslåsen ovenfra der hvor nøkkelen settes inn,

 

eller på "baksiden" der hvor "makanikken" virker,

 

eller spiller dette ingen rolle?

 

Hvilken type olje snakker vi om (spraybasert olje eller tilført "symaskinolje/dørlåsolje")?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Startet innlegg angående starter som hang seg opp. Lovte at jeg skulle ta kontakt med Yanmar Norge og komme tilbake til saken. Det har jeg nå gjort og svaret fra dem var det samme som flere har vært inne på tidligere, nemlig at det mest sannsynlig er relèet som henger seg opp eller at nøkkelen ikke frigjør strømmen fram til starteren slik at denne blir hengende på. Deres forslag var å forsøke og bytte relè eller også tenningsbryter. De benektet ikke at det kunne være innslaget på starteren som hang seg opp, men synes det var lite sannsynlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte en mekaniker uttale at starteren burde demonteres hvert 10. år og smøres opp for å hindre at det salte luftmiljøet ombord i båt skadet viklingene i starteren.

 

Dette er jo selvsagt bare tøv. Elektriske motorer designed for offshore use, har beregnet levetid på 20år. Når det kommer inn er de som regel bare en diger rusthaug, og det eneste som er i orden, er viklingene.

Vi snakker da om motorer som står på dekk, til livbåtdavitere, kraner,pumper og vifter.

 

At de bevegelige delene kan trenge smøring, får så være. Men ikke viklingene.

 

Forøvrig er det ingenting som er som et skikkelig TRI bad for en lekk vikling. 8 av 10 blir som nye igjen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt feil på 1. releet etter startnøkkelen på en 4LHA 2002 mod.

 

Har også hørt om andre, skulle ikke forundre meg om det er en svakhet.

 

De benektet ikke at det kunne være innslaget på starteren som hang seg opp, men synes det var lite sannsynlig.

 

Det er et rele i tillegg til innslaget, og hvis det henger seg opp hva da?

Link to post
Share on other sites

Hvis der går litt lekkasjestrøm i relekretsen som gjør at releet trigges først av startnøkkel "ON" og siden holdes der av denne lekkasjen slik at en "holdestrømkrets" oppstår. Releet slipper dermed ikke og kontakten opprettholdes.Der skal relativt liten strøm til å holde kontaktsettet, mens tilslaget trenger mye mer strøm. Bare en tanke.....

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...