Jump to content

impregnere kalesje av eller på båten?


froesak

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg synes nå der er enklest å impregnere med kalesjen stramt oppspent på båten. Og da bruker jeg en malerrulle til jobben. Sprayer en det på, blir det bare søl over alt, og mesteparten blåser vekk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på det som er nevnt her. Bruker også å imprignere med kalesjen på. Selv sprayer jeg på en vindstille dag og bruker som regel en passe stor bit av en kartong jeg dytter innunder kalesjen eller holder innat for ikke å søle altfor mye på selve båten. Fungerer greit, for meg iallfall... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har benyttet samme metode som Bergen dørk, fordi kalesjen er stor og høy, og jeg når ikke fram til hele kalesjen dersom jeg setter den på båten før jeg skal impregnere. Det fungerer greit for oss, men jeg vil nok tro det hadde vært bedre å få strukket kalesjen på plass mens den ennå var nyvasket og våt. Den trekker seg litt sammen når den får tørke før den blir satt på plass.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter å ha søkt meg frem fant jeg denne tråden og jeg trenger deres mening her....

 

Skulle vaske kalesjen i dag, og etter et råd om å bruke grønnsåpe brukte jeg det.

 

Joda virket vel og bra det, men den mannen (%¤/(%¤ ) som bonte båten sist uke har klattet.... :headbang::headbang::headbang:

 

Og det er flere felt på kalesjen med Seajet boning!!!!

 

 

Jeg har kjøpt kalesjevask, men har ikke brukt det, og kalesjen er ikke blitt så veldig ren etter omgangen med grønnsåpe! :cryin:

 

Hva burde jeg gjøre? Gå for kalesjevasken eller gå over flere runder med grønnsåpa.

 

Har foresten også anskaffet Blåtind, noen som har tips her også? er det bra saker?

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mitt råd for vasking (etter nettopp å ha gjort det selv)

- Kjøp et oppblåsbart "plaskebasseng" til barn

Kjøpte et som tok 900 liter, enkelt å stue vekk etterpå

- Bruk mye vann (brukte ca 700 liter i bassenget - fullt tok

det 900....)

- Rørte ut 1.2 kg bio-tex

- Med bassenget vel plassert helt i baugen ble begge kalesjene

lagt i, og sørget for at disse ble liggende godt tildekket med

vann (brukte vannfylte bøtter, kanner etc etc

- Lot det ligge i nesten to døgn før kalesjene ble dratt ut, lagt

på fordekket og håndskrubbet

- Spylte med masse vann etterpå får å få vekk alt sepevann

Resultat???

- Kalesjene kunne enkelt settes opp mens de fremdeles var våte

(enklere å få på plass)

- De har ALDRI blitt så rene noen gang jeg har levert de til proff vask

- Bassenget tømmes for luft og du har 2 alternativer: a) enten tar det

liten plass i kjelleren, eller, b) du får et lykkelig barn/barnebarn eller en

lykkelig nevø/niese

- Ingen misfarging av vinduer

 

Nå gjenstår bare seem-sealer på sømmene og pårulling

av impregnering........

 

PS Glad jeg hadde de kvm på fordekket jeg har (P 36 Riviera)

Link to post
Share on other sites

Har prøvd både å impregnere på båten og ved å legge den flatt. Problemet med å impregnere på båten synes jeg var at det blir mye søl og sprut som gjør det til en jobb etterpå for å få av.

 

Den beste løsningen fant jeg ut var rett å slett å henge hele kalesjen opp på ytterveggen i et par spiker. Enkelt, renslig og rask tørking. Har du litt utbygg på taket i tillegg kan du jobbe uavhengig av været.

Link to post
Share on other sites

Det letteste er å levere den inn til noen som tar på seg slike jobber.

 

Det gjorde jeg. Da var det bare å ta den av, legge den i en sekk, levere den, vente 1 uke, hente den og til slutt montere den på plass.

 

Enklere kan det ikke bli........

Bra resultat ble det også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...