Jump to content

2 x hekkagregat propellretning?


Gismo

Recommended Posts

Har det noe betydning om propellene går hver sin vei. På min gamle Princess er det montert 2 stk chrysler/nissan på 105 hk hver. Det er to like propeller som går samme vei. Samtidig tror jeg også at jeg har for lette propeller. Er det noe å hente på at propellene går mot hverandre?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Er oppvokst i Princess 32 med 2x AQ130/270

Hadde den store kjølen i eik.

Kan ikke huske å ha kjørt noen annen båt som har slingret mindre i sakte fart.

Med stor sjø aktenfor tverrs, var det noe annet...

 

Mener vår gjorde 18 knop på logg, hadde ikke gps da:)

Link to post
Share on other sites

Fordelen med at propellene går hver sin vei er at båten ikke krenger til siden. Motoren "dytter" på motorlabbene på ene siden og trekker i motorlabbene på motsatt side. Er derfor noen dobbelinstallasjoner har en motor med normal rotasjon og en med motsatt rotasjon. Samme effekt får du også på propellene, og jeg mener også ha hørt at de skal gi bedre styring og stabilitet i sjøen om de går hver sin vei.

Link to post
Share on other sites

Propellene skal gå hver sin vei, om du har enkle propeller. Med duopropp er det ikke nødvendig med slike ordninger.

 

Om enkle propeller går hver sin vei slipper du draget i roret når du går fremover, og båten går rettere i sjøen. Dette er såvidt viktig, at man i tidligere tider, når det var vanskeligere enn nå å få gearkasser som enkelt permanent endret rotasjonsretningen, konstruerte motorene til å gå hver sin vei, for å oppnå denne effekten.

 

Årsaken til at det er sånn er at propeller har størst virkning på det propellbladet som er lengst ned i sjøen, på grunn av det høyere trykket. dreieretningen på propellen innvirker så på roret. Med to propeller med samme dreieretning får man fordoblet effekten man opplever på båter med en propell, at de drar i en retning. Med to propeller oppheves denne efekten, ved at begge trekker i hver sin retning.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke likegyldig hvilken vei propellene roterer. Dersom du regner med å gå en del kun for en motor, så bør propellene være innoverroterende, nettopp for å motvirke paddeleffekten, slik at båten går tilnærmet rett frm for en motor. Dersom du "alltid" går med to motorer, bør propellene være utoverroterende for å utnytte paddeleffekten og derfor få bedre manøvreringsevne.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Prismessig så vil dette sikker ikke svare seg da du sikkert må skifte gir for å endre rotasjonsretningen (tror jeg). Fartsmessig er det svært lite, eller ingenting å hente.

 

Manøvrering i havnebasseng kan det være noe å hente da du kan benytte deg av motsatt "prop walk" som har positiv innvirkning på svingradiusen. Du har no to propeller som har samme effekt ... muligens drar begge til styrbord i revers, og babord når du legger inn gir fremover. Kontra roterende propeller vil eliminere dette, samt gi deg muligheten til å lettere trekke/skyve hekken i den retningn du ønsker ved bruk av propellenes motsatte trekk/skyveretning.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke likegyldig hvilken vei propellene roterer. Dersom du regner med å gå en del kun for en motor, så bør propellene være innoverroterende, nettopp for å motvirke paddeleffekten, slik at båten går tilnærmet rett frm for en motor. Dersom du "alltid" går med to motorer, bør propellene være utoverroterende for å utnytte paddeleffekten og derfor få bedre manøvreringsevne.

 

mvh tuffff

 

Innover/utoverroterende?? Hva mener du egentlig??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Prismessig så vil dette sikker ikke svare seg da du sikkert må skifte gir for å endre rotasjonsretningen (tror jeg). Fartsmessig er det svært lite, eller ingenting å hente.

 

Trodde jeg kunne endre rotasjonsretningen kun ved å bytte over giroverførings staget på drevet til å gire motsatt?

Er det virkelig ikke noe å hente med tanke på fart? Jeg tenkte at når begge motorer rotert mot høyre ville jeg miste en del effekt på babord motor siden vannet blir satt i bevegelse samme retning. Når jeg kjører på full fart ( kun i åpent hav selvfølgelig :yesnod: )

ser jeg kjølvannslinja etter styrbord motor og ikke etter babord

Link to post
Share on other sites

Det gjelder å samle kreftene mellom propellene, da får du mer effekt.

 

En vinkling (spissing) av rorene/drevene mot hverandre vil også kunne påvirke hastigheten...

 

Sylinderen til rorene/drevene vil også få en enklere jobb når de jobber mot hverandre...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde jeg kunne endre rotasjonsretningen kun ved å bytte over giroverførings staget på drevet til å gire motsatt?

.......... ikke noe å hente med tanke på fart? ........ser jeg kjølvannslinja etter styrbord motor og ikke etter babord

OK... sjekket ikke at dette var en P32 som bare ble levert med drev .... med drev blir det litt lettere, men typen av drev vil bestemme dette ... er dette original drevene?? som muligens ikke var tilgjengelige som kontra roterende (husker eldre OMC ikke kom som kontra roterende).

 

Hvis du kan gjøre dette lett og rimelig, så hadde jeg gjort det kun for manøvreringen ...og ikke for en mulig økning av fart.

 

Tviler på om du vil se to kjølevannslinje .... maskinene på en drev installasjon er så nært hverandre. Husker at på en Fairline Phantom 32 med to D40 maskiner, så så vi bare en samlet linje, men på en Apollo 32 med aksling, så vi to linjer et lite stykke bak ..... (samme fart).

 

Nå har vi noe "litt" større (45 for) og raskere, med rake akslinger og vi ser ikke to linjer på marsjfart....

 

Sternwave.JPG

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Dersom det er Volvodrev så kan du vel bytte rot.retning ved å skifte girstaget over. I hvert fall på 280-drev.

 

mvh tuffff

Det er 2x280 drev på den.

 

Og til Divemaster: Det jeg egentlig mente var at slik rotasjonen og innstillingene på dreva er i dag får jeg en kjølevannslinje direkte ut fra styrbord drev og ikke noe fra babord, selv om begge motorer går med samme turtall. Tenkte da at muligens babord motor ikke ble utnyttet maximalt Mener at om det er lik effekt bør denne linja være sentrert midt i mellom begge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...