Jump to content

Fra retten: Forlot kvinne i vannet etter kollisjon


jo_no

Recommended Posts

Attpåttil hadde "båtbølla" båtførerbevis.... ojojojojojojoj....... :nonod: Enda godt det gikk bra. Å treffe en 16 foter midtskips i 4-5 knop slik at båtføreren faller uti og båten synker er bra gjort.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hva med øvre aldersgrense på planende båt? Disse gamlingene holder kanskje best tritt i når det går i 5-6 knop når både syn, hørsel og beregningsevne er svekket... Like relevant som en nedre aldersgrense på planende båt spør du meg.

 

Å påstå at en på 69 år er en gammling er vei litt drøyt.

Idioter fins i alle leire. Gamle og unge, seilbåt eller motorbåt, østlenninger og vestlenninger. Til og med blant trøndere :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jepp... Enhver kan miste hodet, men man kan ikke la en person ligge i vannet etter en kolisjon selv om man trodde det gikk bra.

Vi må huske at vi ikke var tilstede og ikke vet hva som skjedde bortsett hva vitner forteller, før vi kommer med veldig bastante påstander.

Det som er helt sikkert, er ihverfall at noen har hatt en mye større fart enn 4 - 5 knop

Link to post
Share on other sites

Og han her seilte OL i Tornado da han var 60.

 

paul.jpg

 

Var han for gammel til det?

Kanskje ekspertisen her skulle lagt ned forbud mot det.

 

...og hvor fort går en seilbåt??? mitt poeng er at det skrikes og ropes når en 14-15 åring kjører en rask båt mens når en gammel tulling senker en skjærgårdsjeep etter egen vurdering antatt fart på 4 knop (bare denne påstanden bør være grunn nok til å pålegge fyren verge) for så å stikke av.

Han burde vært "grounded" som vi kaller det i flyverdenen.

Link to post
Share on other sites

Er ikke en bra sak dette - men husk at det er veldig vanskelig å finne 100% nøyaktige vitner... Det er domstolens jobb å komme så dypt i saken som mulig, så hvem som har gjort hva feil er det kanskje best å ikke uttale seg for mye om...

 

Jeg kan forsåvidt forstå at man kan få panikk og skjelle ut folk i sånne situasjoner - har jo selv kjørt trikk i Oslo tre år...

 

Men det å forlate noen i nød har jeg veldig liten sans for! Synes det bør slås hardt ned på uansett, så får heller den som tabber seg ut ta dommen som en lærepenge... Det sier seg selv at den som er flytende etter en kollisjon får den/de som ligger i sjøen opp som første prioritet!

 

Håper rett og slett han blir dømt, og aksepterer dommen. Signaleffekten ER viktig på sånt synes jeg faktisk...

Link to post
Share on other sites

Mener det var en sak i Flekkefjord for noen år siden med en som hadde veltet med seilbrett. Lå og ropte på hjelp og så kom en båt til. Fyren tok seilbrettet hans og stakk av.....vil vel tro drapsforsøk burde vært paragrafen å bruke om noe slikt?

 

 

Denne var ny for meg, har du noe mer info?

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

mitt poeng er at det skrikes og ropes når en 14-15 åring kjører en rask båt mens når en gammel tulling senker en skjærgårdsjeep etter egen vurdering antatt fart på 4 knop (bare denne påstanden bør være grunn nok til å pålegge fyren verge) for så å stikke av.

Han burde vært "grounded" som vi kaller det i flyverdenen.

 

Uten å ta stilling til substansen i denne saken (som jeg ikke kjenner godt nok), er det vel nettopp det som kunne være en mulighet dersom man hadde obligatoriske båtførerbevis - som en annen debattant ironiserte over litt tidligere i denne tråden? Ved uforsvarlig opptreden mister man lappen - og uten lappen, ingen båtføring, altså "grounded".

Link to post
Share on other sites

Synes denne saken virker ganske klar... Når en båt treffer en annen, midtskips slik at denne velter, er det vel ikke mye tvil om hvem som har dritt seg ut... Når det gjelder det at vedkommende stakk av med en skibbrudden kvinne liggende og flyte 2 meter fra båten sin... Ja... jeg sier ikke mere jeg...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Litt avsporing.

Tror jeg sa han seilte Tornado.

Stemmer det. Og en sånn seiler styggfort. Hans datter var mannskap. Men hun var litt for liten til å stå/henge i trapetz, så det var "gamle" Paul der stod/hang i trapetzen og styrte tornadoen. Mener å huske at de tok sølv i et OL :flag_da:

 

Men uannsett: Man etterlater ikke noen som er i nød :smash:

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Paul E er oxo en av väldigt få som tävlat i OL under 4 deccenier........ :eek::eek:

 

 

(Elvström har vunnit OS 4 gånger (1948, 1952, 1956 och 1960), VM 10 gånger och EM 6 gånger...........

 

vilket förmodligen gör honom til världens beste seglare genom tiderne.........)

 

 

optiknarrblock.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tornadon gör minst 30 knop............

 

Nå er det vel ikke mange av hans kaliber, selv blant seilfolket.... Poenget er at når en blir eldre så svekkes en del funksjoner enten kan vil eller ei, det er en grunn til at flygere pensjoneres når de er ca. 60 (i visse selskap 62 år på disp.) og politifolk når de er 58. Det er ingen menneskerett å ha f.eks. bilsertifikat. Det kan godt hende at vedkommende har vært hele livet på vannet men en dag så mister en både perspektivet, dømmekraften og beregningsevnen. Slik er det bare, også for meg en dag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke mange av hans kaliber, selv blant seilfolket....

 

Nej helt enig............ :lol:

 

han er unik........ kåret til Århundredets Sportsmand i Danmark

 

 

sorry för avsporingen Alvito.....men man blir lett litt lyrisk när man ser en sånn seglare....... :yesnod:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...