Jump to content

Billig håndholdt VHF på Mekk


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Sitter og ser i siste kundeavis til Mekk kjeden der de har en liten VHF til bare 800 kr.

Har noen peiling på om dette kan være et godt kjøp.

Står ikke noe om rekkevidde, men sendestyrke er 0,5 eller 2 Watt Standby tid 24 timer

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Det er jo et kurrant merke da; Cobra........

Radioen heter Cobra HH100, Seatronic i Moss har samme radioen til Kr. 785.-

Men jeg ville aldri kjøpt en slik. Den er ikke vanntett (IP67) kun sprutsikker (IP64).

Dessuten er effekten på max 2W i minste laget.

 

Cobra HH325VP koster en tusenlapp mer hos Seatronic, men har 5W utgangseffekt, og er vanntett.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er cluet en billigst mulig vhf skal det vel godt gjøres å komme under denne fra ebay. Havner på ca 330 kr ferdig inn i landet. Den er selvsagt ikke ce-merket og slik sett lovelig å registrere. Kanalene må stilles inn manuellt. Kjøpt en slik da den har 220v docking så den kan stå på å heimen. Artig å følge med litt på trafikken når f.eks skip går på land rett utenfor som i dag ;)

Link to post
Share on other sites

Er cluet en billigst mulig vhf skal det vel godt gjøres å komme under denne fra ebay. Havner på ca 330 kr ferdig inn i landet. Den er selvsagt ikke ce-merket og slik sett lovelig å registrere. Kanalene må stilles inn manuellt. Kjøpt en slik da den har 220v docking så den kan stå på å heimen. Artig å følge med litt på trafikken når f.eks skip går på land rett utenfor som i dag ;)

 

Vist den ikke er CE merket så blir den vell beslaglagt i Tollen de åpner jo nesten alle pakker virker det som :confused:

Link to post
Share on other sites

Har en slik liten Cobra selv....

 

Begrenset rekkevidde med 2W og 5W Max, men funker OK som jolleradio/havneradio og backup for de to fastmonterte vi har. Høytaleren er ikke av de beste, men klar nok for havneklarering osv.

 

Den har ingen av L kanalene, og selv om den leveres med oppladbare batterier, så er de av den utskiftbare typen (AAA). Jeg fant fort ut at de oppladbare batteriene ikke holdt mål veldig lenge hvis du brukte radioen, så nå har vi denne med vanlige NiCad AAA som backup og jolleradio.... samt at underveis så ligger den i Grab Bagen sammen med 8 nye AAA NiCad batterier (Bruker 4x)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er cluet en billigst mulig vhf skal det vel godt gjøres å komme under denne fra ebay. Havner på ca 330 kr ferdig inn i landet. Den er selvsagt ikke ce-merket og slik sett lovelig å registrere. Kanalene må stilles inn manuellt. Kjøpt en slik da den har 220v docking så den kan stå på å heimen. Artig å følge med litt på trafikken når f.eks skip går på land rett utenfor som i dag ;)

 

Hvis du synes 330 kr blir for lite, er det en annonsør her på forumet som kan selge deg den for kr 1000 + frakt.

https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...t=853&cat=5

Link to post
Share on other sites

Prisen gjør den interessant som jolleradio, men da bør den jo tåle litt vann! Det blir altså ikke noe løp og kjøp for min del......

Det var som Jolleradio jeg tenkte, men du har et poeng når det gjelder vann :blush:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare dårlig erfaring med varer bestilt i fra USA de tar jo alt i Tollen,

 

 

Denne kom fra østen og ikke fra usa. Siden vareverdien uten porto er under 200 kr har heller ikke tollen noen grunn til å stoppe den. Med mindre det er som du sier at det er forbudt å motta varer som ikke er ce merket via posten. I så fall hadde jeg flaks.

 

Har ellers kjøpt mange sånne småting til under 200 kr fra østen via ebay. Aldri blitt lurt og til dels kommer varene raskere enn fra norske nettbutikken.

Link to post
Share on other sites

Denne kom fra østen og ikke fra usa. Siden vareverdien uten porto er under 200 kr har heller ikke tollen noen grunn til å stoppe den. Med mindre det er som du sier at det er forbudt å motta varer som ikke er ce merket via posten. I så fall hadde jeg flaks.

Manglende CE-merking: Kanskje ikke forbudt å eie, men forbudt å bruke!

Link to post
Share on other sites

Har en Cobra HH 100 Seatronic 785,- Følte med en vanntett pose for radioen. Radioen er billig å bærer preg av det. Bestilte den selv ved siden av den fastmonterte hoved radioen. Men for oss snekke / småbåt folk som stort sett sniker oss langs land, skal det vel ikke så mye til. For å be nærliggende båter om event. hjelp duger den sikkert. Å lovlig er den.

Link to post
Share on other sites

Har også den omtalte Cobra radioen som jolleradio. Synes den fungerer veldig greit til sitt bruk, prisen tatt i betrakning. Det faktum at den bruker vanlige batterier men også kan lades synes jeg jo er et veldig pluss.

Men som andre også presiserer dette er ikke en "main station" det er en tilleggsradio.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke et lett svar å gi, da høyden hvor du sender fra og mottakers antennehøyde spiller inn. Så vidt jeg husker så funker VHF mer eller mindre i "line of sight" (det er årsaken til at man monterer antenne så høyt som mulig), så det vil jo begrense seg litt hvis man er i jolla. Min erfaring er at når jeg sitter på flybridgen min, så har jeg ingen problemer med å få klare signaler til og fra havnevakten, rundt 2 NM ute, men har ikke eksperimentert mye med distanse.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er cluet en billigst mulig vhf skal det vel godt gjøres å komme under denne fra ebay. Havner på ca 330 kr ferdig inn i landet. Den er selvsagt ikke ce-merket og slik sett lovelig å registrere. Kanalene må stilles inn manuellt. Kjøpt en slik da den har 220v docking så den kan stå på å heimen. Artig å følge med litt på trafikken når f.eks skip går på land rett utenfor som i dag ;)

 

Hvis en skal kjøpe en radio en kan programmere selv må en passe på at en kan legge inn duplex, ellers er radioen lite verdt som maritim radio om man ikke bare skal ha den til kanal 16 og de andre simplex kanalene....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...