Jump to content

Klatt med Marna motor.


Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Eg har ein Marna 6/9 hk bensin motor som eg har klatt med.

Eg har totaloverhalt motoren og bytta pakkninger og stempelfjører.

Men eg får den ikkje til å gå så bra.

Den sviver fint på tomgang og i starten når eg er ute å går med snekka,men når den blir varm så får den noen annfall der den skyter litt i forgasseren og går av og til på bare 1 sylinder.

Den dauer nesten helt for meg,så eg må sette motoren i fri å la den hoste å harke seg ferdig får eg får rusa den opp igjen

Tenninga skal vere riktig og eg har prøvt å justere på forgasseren,men den blir ikkje bedre.

Har dere noen ideer hva som kan være galt?

Skal det vere så forbanna vanskelig å få til ein enkel Marna motor?

Eg vill si eg har over gjennomsnittet peiling på motor,men denne forstår eg meg ikkje på lenger.

Begynner å mistenke att det kan vere ei sprekk i sylinderblokka eller manifoilen slik att den får falsk luft

Link to post
Share on other sites

Hei

Eg har prøvt med startgass og får ikkje noe utslag med det.

Ventilene og ventilsetene er frest og slipt opp på nytt så dei skal også vere tette.

Mener att flotøren var tett og fin når eg hadde den oppe.

Kan kansje få lånt meg ein anna forgasser å prøve med den.

Tanken har god lufting og eg tror fallet er greit.Renner i allefall bra igjennom når eg tar av slangen.

Skal den høre til å gå over på bare 1 sylinder vist den får forlite bensin?

Eg har sjekka komprosjonen på den og den er like fin på begge sylindrene.

Link to post
Share on other sites

Motoren er overhalt, kompresjonen er bra, ventilseter er tette, tenning er riktig, kjøling er bra, pluggene riktige og nok innsugsluft.....hmmmm. Noe av dette stemmer jo ikke :-)

 

Problemene oppstår når motoren blir varm. Kanskje de oppstår ved belastning, og at den blir varm av denne? Hvis så, kan det virke som motoren rett og slett får pustebesvær, slikt kan tyde på for mager blanding luft\bensin.

 

Jeg tror det er på sin plass å gå over tenningen en gang til, og justere forgasser, eventuelt overhale forgasseren.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill Marna

Tenninga har eg godt over flere ganger og prøvt både det som boka sier og det som Marna fabrikken sier.Marna sier 50mm fortenning og boka sier 20 tror eg det var.

Så tenninga skal vere riktig.

Eg er enig med deg att det sansynligvis er bensin blandinga,men eg får den ikkje til å gå bedre når eg justerer på forgasseren.

Hva syns du om teorien min att det kan vere ei sprekk i sylinderblokka?

Det var rusta hull i den ein kjølekanalen når eg fikk motoren,men det har eg fått sveist opp så det er tett.

Men kan det tenkes att det er flere hull lenger inne i blokka?

Link to post
Share on other sites

Slike ting som du nevner her er alltid vanskelige å mene så mye om, sprekk i blokk kan arte seg på flere vis, alt ettersom hvor den befinner seg.

 

Jeg vil tro at en sprekk inn til sylindre vil gi problemer uansett turtall. Dessuten vil du vel ha vanndamp i eksosen, som sikkert er vanskelig å se da du sikkert har noe av kjølevannet ut i eksosen allerede, som kjøling. En indikasjon på vanni brennkammeret vil være synlig på pluggene. Hvis de er "vasket" altså uten sot, kan dette tyde på vann i sylinder, på den annen side kan slike plugger også tyde på feil varmeverdi. Varmkjørt motor vil gi et slags glassaktig belegg på pluggen.

 

Jeg holder en knapp på forgasser. Har du riktig forgasser? Det var en tid da disse motorers originalforgasser ble byttet ut med en såkalt spareforgasser, ofte svartlakkert. Dette skulle selvsagt redusere bensinforbruket, men endte som oftest med dårlig motorprestasjoner. Det skal vel originalt sitte en bronseforgasser på din motor av merke Simplex. Spareforgasserne var laget av aluminium, så vidt jeg husker. Hør med Marna, de vet absoludt alt som er verd å vite om dette.

 

mvh

 

M.

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg hadde problemer med en 24 hk Marna(4syl) med magnettenning. Når den hadde gått en stund ble magneten varm(selvfølgelig), noe som førte til at strømmen ikke gikk dit den skulle og aldri kom frem til pluggene.. En overhaling av magneten gjorde susen. (Gjøres av Helms elektro i Mandal f.eks)

 

Om dette er løsninga her, vet jeg ikke...

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill Marna

Tenninga har eg godt over flere ganger og prøvt både det som boka sier og det som Marna fabrikken sier.Marna sier 50mm fortenning og boka sier 20 tror eg det var.

Så tenninga skal vere riktig.

Eg er enig med deg att det sansynligvis er bensin blandinga,men eg får den ikkje til å gå bedre når eg justerer på forgasseren.

Hva syns du om teorien min att det kan vere ei sprekk i sylinderblokka?

Det var rusta hull i den ein kjølekanalen når eg fikk motoren,men det har eg fått sveist opp så det er tett.

Men kan det tenkes att det er flere hull lenger inne i blokka?

Hei...Har en Marna to sylinder motor.Har hatt det problemet som du har med motoren din.Har du kondensator kopplet til stiften? I så fall bytt kondensatoren til en femti lapp og jeg tipper du blir forundret over virkningen.Kondensatoren min gikk til helvete ute på fjorden i vinter,gikk fin på tomgang

men overhodet ikke ordentlig ved kjøring/belastning.Lykke til..... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei

Utrolig bra dette forumet,mye gode tips å få.

Kondensatoren i magneten har eg bytta.

Har fått låne meg ein forgasser og ein magnet til helga så da blir det testing:)

Tenkte litt på om rett og slett pluggledningene kan vere dårlige?

Det kan ikkje vere så mye anna enn bensinen eller noe med tenninga

Så eg får sikkert svar på mye i helga

Link to post
Share on other sites

Litt enkel feilsøking gir deg nok svar, og kanskje en annen magnet gir andre resultater... Elminasjonsmetoden funker ofte bra:-)

 

Det min kompis fant ut var at det kunne være god gnist ved kald motor/test, mens det med varm motor ikke var så mye å skryte av. Det vil selvfølgelig si at du må kjøre en god stund før du får svar...

 

Er sikkert mange andre her som har mye mer peiling enn meg, men jeg deler bare mine erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt liknende problemer, den gang skyldtes det at jeg hadde satt på en plugghette med motstand for støydemping, motoren startet og gikk fint, men stoppet etter en stund. Regner med at motstanden ble for mye for magneten. Byttet tilbake og den var god som gull igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Utrolig bra dette forumet,mye gode tips å få.

Kondensatoren i magneten har eg bytta.

Har fått låne meg ein forgasser og ein magnet til helga så da blir det testing:)

Tenkte litt på om rett og slett pluggledningene kan vere dårlige?

Det kan ikkje vere så mye anna enn bensinen eller noe med tenninga

Så eg får sikkert svar på mye i helga

 

Jeg har noe av det samme med min marna 2 syl. Det hadde vært fint å høre hva du kommer fram til som årsaken på problemet.

Link to post
Share on other sites

Der var problemet løst :cheers:

Først så bytta eg forgasseren og da gjekk den veldig mye bedre,men den begynte å hoste litt når motoren ble kjørt litt hardt.

Så eg tok av motorkassen og tenkte att den kansje fikk litt lite luft.Etter det så gjekk motoren kjempe fint.

Så det ser ut som att det er ein kombinasjon av dårlig forgasser og for godt lydisolert motorkasse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...