Jump to content

Yamaha F100, rust på hydraulikk


Combi

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Yamha F100 utenbordsmotor, og jeg får rust på lokk på hydralikken for "power trim" og bare der (se bilde), Hvorfor det?? er det en defekt sink anode, og hvor er/event. skulle den ha vært?

Hva med å skifte lokket, er det bare å skru av å skifte, eller er det olje trykk her? event. hvorledes gjør jeg det?

 

bilde016.jpg

Link to post
Share on other sites

Har en svoger med samme problem. Hos han hadde det tært hull på sylingeren. Tror årsaken var manglende zinkbruk fra forige eier.

Han har ikke greid å få tak i brukte deler, så han har løst problemet midlertidlig med egen tank for tilten i båten, slik at han kan fylle på en halvliter når hen skal ha motoren opp :eek:

Kansje det har noe med motormerke å gjøre :wink:

Link to post
Share on other sites

Kansje det har noe med motormerke å gjøre :wink:

 

Hvis det kan være noen trøst så er det akkurat samme problemet på Johnson/Evinrude motorer. I følge "min mann" så er det en kjent svakhet og skyldes bruk av feil metall fra produsentens side. Men holder det ikke å pusse av rust og så grunn/spraye med lakk?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det dekselet er en del av elektromotoren. Fåes som del, men er nesten like dyr som komplett motor. Anode sitter på undersiden av motorens festebrakett. Denne skal forbindes direkte med PT enheten med rustfri, plastbelagt wire. Motoren vippes opp og sikres manuelt med låsespak. Motoren senkes ned mot denne og trykkavlastes med skruen for manuell frigjøring. Deretter løsnes elektromotor og byttes. er dette en 99 mod.? Jeg har sett dette på flere typer motorer. Den er ikke utført i rustfri utførelse av en viss årsak. Den står i hyppig kontakt med saltvann og er i tillegg tilkoblet strøm. Dette skulle gi gode betingelser for korrosjon. Om noen serier er mer utsatt for dette enn andre, vet jeg ikke.

 

 

partimage02.gif

Link to post
Share on other sites

Min motor er en 2000 modell, men er vel sikkert ikke så veldig ulik -99 modellen uten at jeg veit noe om det.

Som "rago 63" skriver og skissen som han la ved viser, så er "lokket" ikke noe lokk men statorviklingene på el. motoren, og må da være av magnetisk jern (som ruster). Men det betyr også at det ikke er noe oljetrykk etc. og for så vidt enkelt/ufarlig å demonter for rustbehandling.

Sink anoden på undersiden av motorens festebrakett er noe rufsete (ujevn overflate med en del groper), hvorledes måles/vurderes den for å avgjøre om den må skiftes eller er ok? "rago 63" skriver at denne (anoden) skal være forbundet direkte med PT enheten med rustfri, plastbelagt wire, men vil det hjelpe på rustproblemene om jeg også la en kopperledning direkte fra anoden til statorviklingene ("lokket")? Det kan vel ikke skade??

Link to post
Share on other sites

Nå er det sikkert mange her inne som kan utrede elektrokjemi med bruk av forskjellige metaller som har en potensialforskjell mye bedre enn meg. Men som du nevner er behovet for magnetisme tilstede, og jamfør mitt tidligere innlegg er korrosjonsbetingelsene i høyeste grad tilstede. Jeg ville benyttet en rustfri wire lik den Yamaha har benyttet. Og altså ikke blandet kobber inn i dette. Kobber, aluminium, zink rustfritt stål samt magnetisk stål nedsenket i saltvann (Elektrolytt) blir ei j**la smørje som jeg i hvertfall ikke skal bevege med i nærheten av å prøve å analysere. :lol: Det skader sikkert ikke å prøve en slik wire i hvertfall :smiley:

 

Anoder; Jeg har alltid byttet anoder når jeg ser de begynner å tæres med små groper. I tillegg skraper jeg de på overflaten før sjøsetting med en stiv plastbørste jeg har funnet meg for å fjerne hvitt belegg. Man skal visst ikke bruke metallredskaper til dette. I tillegg gjør jeg kun bruk av originale anoder (deler også, for den saks skyld) for å være sikker på at de er av god kvalitet. :cool:

Redigert av rago63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...