Combi Startet 12.April.2007 Del på Facebook Startet 12.April.2007 Hei! Jeg har en Yamha F100 utenbordsmotor, og jeg får rust på lokk på hydralikken for "power trim" og bare der (se bilde), Hvorfor det?? er det en defekt sink anode, og hvor er/event. skulle den ha vært? Hva med å skifte lokket, er det bare å skru av å skifte, eller er det olje trykk her? event. hvorledes gjør jeg det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Har en svoger med samme problem. Hos han hadde det tært hull på sylingeren. Tror årsaken var manglende zinkbruk fra forige eier. Han har ikke greid å få tak i brukte deler, så han har løst problemet midlertidlig med egen tank for tilten i båten, slik at han kan fylle på en halvliter når hen skal ha motoren opp Kansje det har noe med motormerke å gjøre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Kansje det har noe med motormerke å gjøre Hvis det kan være noen trøst så er det akkurat samme problemet på Johnson/Evinrude motorer. I følge "min mann" så er det en kjent svakhet og skyldes bruk av feil metall fra produsentens side. Men holder det ikke å pusse av rust og så grunn/spraye med lakk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Det dekselet er en del av elektromotoren. Fåes som del, men er nesten like dyr som komplett motor. Anode sitter på undersiden av motorens festebrakett. Denne skal forbindes direkte med PT enheten med rustfri, plastbelagt wire. Motoren vippes opp og sikres manuelt med låsespak. Motoren senkes ned mot denne og trykkavlastes med skruen for manuell frigjøring. Deretter løsnes elektromotor og byttes. er dette en 99 mod.? Jeg har sett dette på flere typer motorer. Den er ikke utført i rustfri utførelse av en viss årsak. Den står i hyppig kontakt med saltvann og er i tillegg tilkoblet strøm. Dette skulle gi gode betingelser for korrosjon. Om noen serier er mer utsatt for dette enn andre, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Har hatt samme problem på en F50. Pusset vekk rusten, hadde på rustmaling og lakkerte, men det kom tilbake etter et år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Hadde dette på 2 stk Yama 150 HPDI,skiftet huset en gang deretter eksploderte begge motorene og da var jeg kvitt problemet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Det er utrolig hvor mye problemer, og mange tråder, som omhandler nettop Yamaha om dagen, er de ikke så perfekte allikevel disse motorene? Sier en som har gått fra Johnson, Johnson og Johnson, til Tohatsu og Suzuki! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Uten om i akkurat denne tråden er de dessverre veldig ofte behengt med eierfeil.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Combi Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Min motor er en 2000 modell, men er vel sikkert ikke så veldig ulik -99 modellen uten at jeg veit noe om det. Som "rago 63" skriver og skissen som han la ved viser, så er "lokket" ikke noe lokk men statorviklingene på el. motoren, og må da være av magnetisk jern (som ruster). Men det betyr også at det ikke er noe oljetrykk etc. og for så vidt enkelt/ufarlig å demonter for rustbehandling. Sink anoden på undersiden av motorens festebrakett er noe rufsete (ujevn overflate med en del groper), hvorledes måles/vurderes den for å avgjøre om den må skiftes eller er ok? "rago 63" skriver at denne (anoden) skal være forbundet direkte med PT enheten med rustfri, plastbelagt wire, men vil det hjelpe på rustproblemene om jeg også la en kopperledning direkte fra anoden til statorviklingene ("lokket")? Det kan vel ikke skade?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 (redigert) Nå er det sikkert mange her inne som kan utrede elektrokjemi med bruk av forskjellige metaller som har en potensialforskjell mye bedre enn meg. Men som du nevner er behovet for magnetisme tilstede, og jamfør mitt tidligere innlegg er korrosjonsbetingelsene i høyeste grad tilstede. Jeg ville benyttet en rustfri wire lik den Yamaha har benyttet. Og altså ikke blandet kobber inn i dette. Kobber, aluminium, zink rustfritt stål samt magnetisk stål nedsenket i saltvann (Elektrolytt) blir ei j**la smørje som jeg i hvertfall ikke skal bevege med i nærheten av å prøve å analysere. Det skader sikkert ikke å prøve en slik wire i hvertfall Anoder; Jeg har alltid byttet anoder når jeg ser de begynner å tæres med små groper. I tillegg skraper jeg de på overflaten før sjøsetting med en stiv plastbørste jeg har funnet meg for å fjerne hvitt belegg. Man skal visst ikke bruke metallredskaper til dette. I tillegg gjør jeg kun bruk av originale anoder (deler også, for den saks skyld) for å være sikker på at de er av god kvalitet. Redigert 13.April.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Hva er det du mener med det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 .......deretter eksploderte begge motorene og da var jeg kvitt problemet ...... Jeg er helt skråsikker og fullstendig overbevist om at de begikk harakiri for å slippe unna deg.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Hva er det du mener med det - Hysj... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.