Jump to content

Bo i båt/folkeregisteret?


postbåt

Recommended Posts

Jeg spurte folkeregisteret om det samme for noen år siden. Svaret var at det ikke er teknisk mulig for dem å registrere deg som bosatt i båten. Når de registrerer hvor folk bor, legger de ikke inn gateadresse, de legger inn en kode som REPRESENTERER gateadressen. Kun godkjente boliger får tildelt en slik kode. Det var forsåvidt mulig å søke om at båtplassen din ble godkjent som boligadresse, men han "tvilte på at det ble godkjent".

 

Dette var i Oslo, de er kanskje strengere der enn andre steder?

 

Den lovlige løsningen er å registrere seg som "UFB (Uten Fast Bopel) Det vil du ikke! Ingen vil ta i deg med ildtang etterpå.

 

Den praktiske løsningen er å "flytte inn" i boden hos en kamerat. Posten din kan du godt (og fult lovlig) få sendt et annet sted (f.eks. til en postboks) Jeg stod i folkeregisteret registrert med postboksadresse til posten, og "boligadresse" et annet sted. Mens jeg faktisk bodde i båten. Det siste er ikke lovlig. Du må etter loven bo der du er registrert. Men det gikk da bra.

 

Overfor banken o.l. må du finne på en fornuftig forklaring på hvorfor bolig- og postadresse ikke er like.. Banken min laster ned adresseinformasjon rett fra folkeregisteret, og de surra fælt med hvor de sendte posten i starten. På postkassen til kompisen stod jo ikke mitt navn. Bilforsikringa ble svartelista fordi jeg aldri hadde betalt regningen ( som de hadde sendt feil) Derfor er det lurt å følge med litt i begynnelsen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Neida, du må bare fortelle banken hvorfor det er slik. Min forklaring var at jeg reiser mye i jobben. (Det var tilogmed sant) "Det surrehuet jeg bor sammen med bare roter bort posten min mens jeg er borte".

 

Selvangivelsen leverer du på nettet, og noe annen offentlig post får iallefall ikke jeg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei.

Jeg opplevde ingen problemer ved å være registrert uten fast bopel.

Banken godtok postboks - de hadde jo lånt meg noen av pengene - og min saksbehandler syns bare det var stilig at vi bodde i båten.

NRK lisensen ble avbestilt og tilogmed de måtte godta at det var vanskelig å få tv`n inn i postboksen.....hehe.

Det blir mer og mer vanlig å bo i båt, så det er ingen grunn til å frykte at man blir uglesett av det offentlige eller andre.

For de som trenger å vite hvorfor du er registrert uten fast bopel er det bare å forklare at man bor i båt og at reglene er slik.

 

Vi hadde nestern tre år i båt i Bergen og ser ikke bort fra at vi tar steget en gang til i fremtiden.

 

Lars O.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært uten noen hjem kommune i Norge en del år, og da "skattet" vi til Oslo kommune siden de huset dette for oss var bosatt utaskjærs...

 

Det jeg lurer på er hvordan blir dette med skolegang for barn i skolepliktig alder, det er vel et kommunalt anliggende vil jeg tro.... og de vil sikkert ha noen skattekroner for at arvingene skal gå på skole i kommunen man for tiden er i...

 

Hvordan har dere løst fastlege systemet som vel også er kommunalt som utgangspunkt i allefall?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er enig der, så lenge man har en postboks i en kommune så burde det ikke være noen store problemer forbundet med dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den siste "kamelen er svelget"!! :headbang:

 

Etter nesten 7 mnd. måtte jeg innse at det ikk er lett å slåss mot "overmakta" :-)

Jeg begynte å fatte mistanke til at dette ble vanskelig da jeg flytten ombord. Jeg måtte ha en annen adresse ovenfor myndighetene slik at exen og jeg hadde forskjellig bopel, ikke lett...

 

Etter en tlf til folkergisteret kunne jeg konstarere at de ikke kunne annet en å sette meg som "ufb (uten fast bopel) da de ikke hadde et skjema i permen sin som det stp "båtboer" på. De foreslo at jeg tok adresse hjem til foreldre eller noe. Jeg syntes dette var noe rart at de foreslå dette. Så jeg spurte om det var slik at en måtte "juge" om bostedsadresse bare for å bo i en båt som faktisk er fult ut lovlig!!?? Vel svaret var at forble UFB!!!

Etter diverse stakkerslige blikk og nekting av fra mobil abbnonemagt til bredband, rikstv osv. ble jeg litt forsynt.

Da det viser seg at kommunen faktisk plikter å skaffe meg bopel siden ufbere en stor sett uteliggere, narkomane osv.. Fant jeg ut at det letteste er å skaffe seg en proforma adresse.. Også ta kampen senere,,,

 

Ville vel tro at noe må skje snart, vi blir jo flere og flere!?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Då me budde i båten, i Bodø i fjor, fann eg tilfeldigvis ut at Posten pliktar å tilby ein gratis postboks dersom dei

ikkje kan bringa posten der du bur. Dvs. til båten.

Me fekk såleis gratis postboks. Det er jo ikkje tale om meir enn 5-6 hundrelappar spart per år, men eg likar ikkje Posten...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

eg e student med bolig i båten, men for å ha noen fast adresse står eg registrert i folkeregisteret hos foreldre, det e jo ingen som kan si noe på dette.. har ellers en postboks som postadresse i trondheim.

(som eg forrøvrig må betale for, 900 tror eg i året...)

 

Daniel..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal ha båten på fast plass, kan du ikke da bruke adressa til båtforeningen eller tilsvarende?

 

Det blir vel mest sannsynlig det som blir løsningen, eg har også er hus etter besteforeldra mine ingen benytter. Kan flytte dit, det blir da en helt annen kommune, så er litt usikker på om det er lov.

Link to post
Share on other sites

kan du ikke da bruke adressa til båtforeningen eller tilsvarende?

Kanskje, kanskje ikke. For å kunne bo et sted, må adressen være registrert som bopel i listene til folkeregisteret. Det er ikke bare å slenge opp en postkasse på utsiden av jobben, og si at du har flyttet dit. Jobben din er nemlig ikke godkjent for overnatting. En godkjent boligadresse har nemlig fått tildelt en kode, og det er denne koden som registreres, ikke gateadressen. Det var iallfall slik jeg fikk forklart det da jeg snakket med folkeregisteret i Oslo for ca 5 år siden.

 

Men jeg tror nok at kommunene håndterer dette litt forskjellig avhengig av hvor stort omfang av båt-/teltboere er. Oslo har relativt mange, mens en eller annen tilfeldig kommune på Nordmøre (uten forkleinelse for noen) kanskje ikke bryr seg. Jeg vet at folk som har bodd i båt i Oslo lenge (15-20 år) ikke har dette problemet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...