Jump to content

Bo i båt/folkeregisteret?


postbåt

Recommended Posts

det blir da en helt annen kommune, så er litt usikker på om det er lov.

Det er ialfall ingen ting som hindrer deg i å ha forskjellig bosteds- og postadresse. Det er tilogmed en egen rubrikk for det på flyttemeldingen. For pendlere/folk som reiser mye kan det f.eks være praktisk å få posten til en postboks så den ikke hoper seg opp i postkassa der de bor.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er ialfall ingen ting som hindrer deg i å ha forskjellig bosteds- og postadresse. Det er tilogmed en egen rubrikk for det på flyttemeldingen. For pendlere/folk som reiser mye kan det f.eks være praktisk å få posten til en postboks så den ikke hoper seg opp i postkassa der de bor.

 

Problemet kan jo kanskje være at eg ikkje kommer til å bo i den andre kommunen. Kommer nok til å reise på besøk noen få ganger i løpet av et år.

Link to post
Share on other sites

Ett fett for meg, men hvis eg ikke sover i en annen kommune vil eg skatte til denne andre kommunen. Det er sikkert den andre kommunen glad for men kanskje ikkje den kommunen eg bur i. Plus at eg må sikkert ha fastlege og slikt i den andre kommunen.

 

Vi får sjå, det blir vel kanskje til at eg blir uteligger og narkoman, kan være interessant å prøve det og :)

Link to post
Share on other sites

Det er slike betraktninger som gjør at folkeregisteret er litt restriktive med dette. MEN Fastlege kan du ha hvor som helst. Jeg bodde i Oslo og pendlet til Stavanger i flere år. Da var det eneste fornuftige å ha fastlege i Stavanger. Og hvor du skatter er vel ikke så nøyeDen ene kommunen kan vel være like god som den andre, og siden det er et hus som står tomt der, er det jo en god offisiell grunn til å flytte dit. Og hvis det ikke er for langt unna er det kanskje like greit å få posten dit? Jeg hadde litt problemer med at banken oppdaterte sine adresselister automatisk, og de fikk ikke med seg at jeg hadde egen postadresse. Ikke forsikringsselskapet heller. Men du kan kanskje få posten til det tomme huset du ikke bor i? Hvis det ikke er for langt unna da.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Løfter denne att.

Eg har no flytta ut av leilegheita mi i Volda og inn i ein båt i Ørsta. Eg er midlertidig registrert som busett hos mor mi i nabokommunen Volda. No ser eg i Skatteetaten sine reglar at:

 

"Det er straffbart dersom man unnlater å melde flytting. Det samme gjelder dersom man gir uriktige opplysninger." og "En person skal som hovedregel registreres som bosatt der han regelmessig tar sin døgnhvile".

 

No har eg både min arbeidsplass og min regelmessige døgnkvile i Ørsta. I praksis bryt eg lova. Korleis i alle dagar skal eg kunne registrere meg som busett i Ørsta, og dermed skatte til rett kommune? Eg går ut i frå det ikkje er berre-berre å få "Ørsta småbåthamn, pir X bås Y" registrert som bustadadresse.

Er det muleg at eg vert straffa for å bryte denne dustelova, eller er eg relativt trygg?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du ikke eier noen form for bolig i Norge, så er det ingen som kan tvinge deg til å bo noen steder.... Har du derimot leid ut boligen så stiller det seg annerledes.....

 

Forrige gangen jeg flyttet ut av Norge (2002), så ble jeg skattepliktig til Oslo kommune, siden jeg ikke var registrert med bolig i Norge, var noe i "skatteloven" som sa noe om dette om jeg ikke husker helt feil.... Så det er mulig du også må skatte dit siden du er en rekende fant uten fast bopel.... Det er vel mulig å skaffe seg en god gammeldags postboks på et posthus i Ørsta for deg, om noe slikt fortsatt finnes...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Syns det er rart at det den dag i dag ikke har funnet opp en bedre måte å løse dette på for dem som bor i båt. Det burde jo vært veldig enkelt egentlig, de burde jo bare finne en ny måte å registrere dem som bor i båten sin istedenfor at båteieren nærmest blir nødt til å klassifisere seg som uteliggere eller "lyve" om bossteds adressen for å gjøre kommunen/staten fornøyd. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Å få tak i posten er ikkje noke problem. Men det er vel heller vanskeleg å føre opp "postboks 412" som bustadadresse.

Strengt tatt er det ikkje noko praktisk problem for meg å vere oppført med bustadadresse i nabokommunen heller, men det er ein kuriosa at Skatteetaten rett og slett tvingar meg til å bryte lova då dei forlangar ei skikkeleg bustadadresse i kommunen eg overnattar mest i. Eg har jo ikkje mulegheit til å få ei bustadadresse der sjølv om eg bur der.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tror ikke det e noen som kommer til å bry seg ett sekund om akkuratt det der.. De vet jo praktisk talt ikke at du bor i ørsta.. Som båtboer e en definert som uteligger..!! (merkelig nok) Eg har hatt adresse i fjell komune (utenfor bergen ) men har bodd i trondheim i båten i 2 år no.. med postadresse her.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Men det er vel heller vanskeleg å føre opp "postboks 412" som bustadadresse.

Jeg har registrert med P.O.box 23086, Doha, Qatar som bostedsadresse i folkeregistret i Norge... De stusset litt over at det ikke er noe postnummer her... men det funker da helt fint uten også.. Så jeg tror det er fullt mulig å bo i en "postboks" også i Norge..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg diskuterte problemet med ligningskontoret i Ålesund for en tid siden, og dama der hadde store problemer med å ta meg seriøst når jeg ønsket å være UFB. Og hun ramset opp alle potensielle problemer med kreditter oa. Men det største problemet hennes var av mer privat karakter,- jamen skal du ikke bo noen plass da?? Hun skjønte rett og slett ikke bæret! En annen sak var hvilken kommune jeg skulle være registrert i/skatte til. Hun mente det ville finnes grunner til å velge en hjemkomune som f.ex. tilhørighet, barn, foreldre ol. Samma for meg, så jeg registrerte meg som UFB med tilhørighet i Ålesund og Postboks i Ålesund. Ingen problemer med offentlig post til postboks. En bil jeg kjøpte like etter ble registrert i Oslo, men en jeg kjøpte i høst er registrert i Ålesund, og med postboksadresse. Dette var naturligvis avklart med banken på forhånd! Vi har et godt forhold, og de sa rett ut at det er det samme for dem hva jeg gjør med livet mitt, vi får alltids tak i deg om vi trenger det. Saksbehandlern min syns det var "kult" Adresseendringer ble sendt i "hytt og pine", og jeg benyttet anledningen til å rydde opp i mange forhold og si opp en del tullete abonnementer. Mest mulig av min handel ble deretter gjort hos de som tilbyr E-faktura. Ingen har tulla med å prøve å nekte meg kreditt, og jeg får nå alle faste regninger som telefon, rikstv, mobilt bredbånd, veiavgift, forsikringer, selvangivelsen og alt fra banken elektronisk.Jeg jobber stort sett langt fra Ålesund, så boksen blir tømt med lange og ujavne mellomrom. Vet jeg at der ligger noe viktig så er det bare å ringe posten, og de ettersender til f.eks jobben. Fastlegen min er fremdeles i Ålesund, og der kan han bare bli: Når jeg nå trengte lege her sør så var det bare å ringe det kommunale legesenteret i bygda, og vips, time like etter. Og de ville ikke ha noe bytte til fastlege, for som de sa, du har vel flytta om et år likevel. Men med en service og oppfølging jeg aldri har opplevd fra faslegen min! Og de bruker konsekvent jobbadressen min, slik at det aldri blir problemer med at innkallinger sendes til Ålesund, og slik at jeg sokner inn under Haukeland sykehus. Alt fra jobben, som f.ex lønnslipp, kommer også elektronisk. Altså ingen problemer med å være UFB. Bare sett i gang.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 4 år senere...
Guest Avmønstret#
S/Y Emma skrev 34 minutter siden:

Vi har også fått gateadresse, men utleier har ikke fått opp postkasse ennå. Så tør ikke skifte adresse før det skjer. Ellers havner vel eventuell post i /dev/null

 

Men dere kan kanskje ha en postboks i mellomtiden, hvis det finnes fortsatt da? :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...