Jump to content

Identifisering/erfaring Ford Sabb


FENRIKSEN

Recommended Posts

Skal være med opphavet og kikke på en båt i helgen. Iflg selger skal det være en Ford Sabb 1985-modell i båten. 155 hk, turbo. Flere opplysninger har jeg ikke, vanskelig å få tak i nå. Er det noen som kjenner igjen motoren på bildet (som dessverre ikke er så alt for bra)? Ser i erfaringsdatabasen at Ford Sabb stort sett er bra saker, negativt er noe støy og røyk. Gjelder det denne modellen også? Og er det annet vi bør kikke på vedr. denne modellen, ved siden av det opplagte (servicehefte, kvitteringer, kabelnett, lekkasjer, støy, overtrykk i ventildeksel, majones i oljen etc.)? Noen spesielle sjekkpunkter på turbo?

 

mvh

Jan

 

identifisering_motor.jpg

Link to post
Share on other sites

Har engentlig veldig lite peiling men den ligner mistenkelig mye på min ford sabb 2704 et har bare hatt motoren en sesong så jeg vet veldig lite om den bare positive erfaringer her i gården.

Bråker en del men starter hver gang litt røyk når kald men ikke et stort problem Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Har du et nummer på motoren? Typebetegnelse?

Står muligens på skiltet du ser på bildet....

Ellers liker jeg ikke disse nummerskiltene som er festet der, da det er jo bare å skifte ventildekset over på en annen maskin og da er det jo helt umulig å identifisere hvis det ikke er et annet skilt på maskinen....

 

Vær ellers klar over at omtrent "alle" Fordene som har vært solgt her til lands kalles SabbFord......ofte uten at Sabben noen gang har hatt fingrene i de. Er nok ofte på grunn av at det var skikkelig håndverk de leverte!!

Har ellers oppdaget at etter skifte av instrumentbord (hvor sabbens merke dukket opp) har de og plutselig fått helt ny identitet....

men maskinen kan jo være mer enn god nok den selv om ikke Sabben har marinisert den. Med rein diesel, riktig olje og regelmessig oljeskift bør denne gå i mange år ennå.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Motoren på dette bildet ser for meg ut som en 4 sylindret utgave og da er det ikke av de gamle gode sekserne.

 

Mest sannsynlig er dette samme blokken som på 68 HK eller en 2712 blokk på 4,15 liter.

Dette er i utgangspunktet gode motorer men synes 155 HK på denne blokken høres mye ut.

Synes også den ligner litt på en KING's marinisert Ford (ikke SABB)

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Vet ikke mer enn det jeg nevnte. Skal sjekke lørdag. (Jo: Motoren skal være gått 1100 timer, men timetellere er jo ikke alltid helt korrekte :-))

 

Faderen nevnte så vidt at han oppfattet det som om det stor en firesylindret maskin i båten, men jeg gikk ut fra at det var en misforståelse.

Fire syl (og litt over fire liter) er da litt knapt om man skal hente ut så mye gamp ...? Her må det studeres en smule! Ellers var vel Kings et habilt marindieselselskap i sin, og KD er alltid hjelpsomme når jeg ringer om min egen bmc. Men står det SABB-skilt på en Kings-motor så er det uansett grunn til skepsis mht tidligere eiere? (sier IKKE at det er noe galt med selger!)

 

mvh

jan

Link to post
Share on other sites

Hvis den er av typen som ble tatt ut 155hk. så tyder det mye på en 2722 maskin som kom i produskjon rundt 92.

Den hadde turbo og ladelutkjøler. Sabben solgte ofte Mermaid sin motor som sin egen. 2712 varianten var på 140hk. Er det en 2722 så kunne den taes ut rundt 200hk. hvis det var underspyling av stempler etc. etc...

Men Mermaid hadde (ihvertfall de jeg har sett) ladeluftkjøleren på motsatt side av eksosmanifolden med forbindelse til innsugsmanifolden.

Det har ikke denne.....

Ser ut som den har en såkalt kombikjøler med tuboen hengt på helt i bakkant....Den er under innredningen.... Litt vanskelig å se detaljene..... Med bare turbo var de vel rundt 115-120hk, hvis jeg ikke husker feil.....

Er liksom historie dette, da ingen vil ha disse store tunge sliterne lengre.....

Link to post
Share on other sites

Er liksom historie dette, da ingen vil ha disse store tunge sliterne lengre.....

 

 

Nåvel!! Det er neppe det store rushet etter disse motorene innen lystbåtflåten her på berget!

 

For de som prioriterer driftsikkerhet og ikke er så opphengt i vekt på motorene, er Forden fremdeles et meget bra som alternativ yrkesmotorer sammen med Cummins, Perkins, John Deere etc.

 

http://www.mermaid-marine.co.uk/html/mistral_data.htm

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en 2722 i min båt :smiley:

Den er fra 1986, har turbo og intercooler, er solgt i norge av Sabb, men er bygd av Mermaid.

Min motor var gått 4300 timer da jeg kjøpte den, og da skiftet jeg toppakning, overhalte diesel dysene, justerte ventiler og byttet slanger som så slitne ut.

Min motor er tungstartet, og ryker mye ved kaldstart. Den har ikke gløding. Starter som ei kule når det er litt lunk i den.

Da jeg kjøpte den, ringte jeg til en kar på østlandet, som etter sigende var dyktig på disse motorene. (husker selvfølgelig ikke navnet) Han fortalte at det var endel av disse som ble solgt som 155 hk'ere som var (hjemme)bygd om fra 68 (2712) og 80 (2722) hesters grunnutgaver. Disse skulle en holde seg borte ifra iom at det som regel ikke var byttet veivstenger etc. på de. De originale 155 hk'erne skulle ha "turbo" merket på veivstengene. (Ikke vet jeg)

Er den motoren det er bildet av en "ekte" 155 hk'er, så skal det være en god motor med bare 1100 timers gangtid. Sjekk eventuellt slanger, oljelekkasjer mellom blokk og diesel fødepumpe (ikke høytrykkspumpa). Be også om dokumentasjon på fabrikatet. Den ligner ikke på min motor, som har ett flatt rør over topplokket som leder luft fra inter cooleren og til innsugs manifolden, hoved kjøleren (som er firkantet og litt flat) står montert i forkant av motoren, ellers mener jeg kjøleren er av typen "Serck og ikke "Bowman" på Mermaid sine motorer.

 

Etter det jeg kan se på bildet ditt, så ligner ikke denne motoren på noen FordSabb jeg har sett før (men nå har jo ikke jeg sett alt heller :wink: )

Hvor er hovedkjøleren og inter cooleren plassert ? Eller har den kanskje utvendig rørkjøling?

Men jeg er ganske sikker på at dette i utgangspunktet er en 2712 eller 2722 Ford grunnmotor.

 

Når det gjelder omsetting av disse motorene, så er det en grunn til at du aldri finner dem til salgs. Da jeg kjøpte min, ringte det til og med folk til meg som visste at jeg hadde kjøpt den og lurte på om jeg ville selge videre .

 

Mvh

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Hmmm. vel etter litt ettertanke og en telefon tror forsyne meg det er en maskin som Kings muligens har marinisert....

De hadde hele rukkelet i en stor firkantet klump på babord side av maskinen....

Eksosmanifold, varmeveksler, ladeluftkjøler og jeg vet ikke hva. Da er alt dette innunder innredningen i denne båten, men hvordan får du sjekket kjølevannsnivået?

Kings malte jo og ofte maskinene rød....

Mermaid sine hadde vameveksler på tvers fremme, eksos og innsugsmanifold på babaord side og ladeluftkjøleren på styrbord side. De malte ofte maskinene hvite og med forniklet toppdeksel.

Link to post
Share on other sites

Mye bra å ta med seg her!

Moralen er: Er det en original SABB/Kings-marinisering med turbo er det OK. Er det en ikke-turbovariant som er boostet, så vær forsiktig ...? Særlig om motoren må jobbe hardt for å få fart på båten. Går motoren derimot lett og fint i marsj-hastighet med trekvart pådrag og lavt turbotrykk, og alt ellers ser bra ut, er det muligens mer snakk om et meget godt pruteargument enn klar turn-off.

 

Vi skal kikke på båten i morgen, jeg tar med kamera og notatblokk:-)

 

 

mh

jan

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke kjøp, selv om båten var abslutt interessant. Litt lite dekk og prioritering av gedigen lugar fremfor salong talte negativt. Men båten ellers var meget OK. Et totaloverhalt selvbyggerskog fra 70-tallet (ikke NB), med nyere motor. Lys og trivelig båt, mye pent arbeid, og trolig et bra kjøp for den som er ute etter en rimelig "vestlandsbåt" - og som ikke har det FOR travelt ... Finn 8431236

(Motoren skulle være orginal turbo, sa selgeren.)

 

 

jan

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...