Jump to content

Avstand mellom antenner


roaldbj

Recommended Posts

Jeg monterer nå AIS sender ombord, noe som krever egen VHF antenne for sending av AIS informasjon.

 

Fra før har jeg tilsvarende antenne til mottak og sending av vanlig VHF informasjon.

 

Jeg har forstått det slik at det ikke er mulig å bruke samme antenne med splitter for å sende AIS informasjon og standard VHF signaler.

 

Spørsmålet er om det er noen krav til avstand mellom de to antennene?

 

Jeg har satt begge to i toppen av masta på båten med en innbyrdes avstand på ca 20 cm.

 

Vil dette skape noen form for interferens eller uheldige påvirkninger antennene imellom?

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor ofte du sender ut AIS signaler, men tror nok det der kan bli problemer.

 

Jeg ville i hvert fall prøvd å sette dem over hverandre. At den "viktigste" antenna er øverst. Eventuelt prøve å sette dem ca 1 bølgelengde fra hverandre om dem skal stå i samme høyde. (ca 2m avstand)

Link to post
Share on other sites

Jeg må også montere separat passiv GPS antenne til AIS-senderen.

 

Dette er en GPS mottager som har RAIM håndtering av satelittsignalene.

 

Slik jeg har forstått det betyr GPS mottager med RAIM i korthet et system basert på GNSS Receiver Autonomous Integrity Monitoring (RAIM) Performance Analysis.

 

Det er mulig å finne en enkel forklaring på RAIM i Wikipedia:

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/RAIM

 

 

Jeg har skrevet tidligere at jeg oppfatter GPS mottagerne med RAIM grovt forenklet å være utviklet for å gi større presisjon dersom plutselige posisjonsendringer skyldes at nye satelitter benyttes til beregning av posisjon.

 

Eksempelvis kan mottak av signaler når man ligger i ro, ha plutselige forflytninger på opptil 20 meter (noe jeg har målt hjemme hos meg selv på hustaket).

 

Jeg har oppfattet at RAIM systemet gjør at man ikke får disse "pluselige" posisjonsendringene.

 

 

AIS senderen jeg monterer er godkjent i forhold til tekniske kvalitetskrav utført i henholod til British Apoprovals Board for Telecommunications (BABT).

 

 

Så til spørsmålet:

 

 

Er det noen krav til avstand mellom den ordinære GPSen jeg benytter til posisjonsbestemmelse og den GPSen jeg bruker i AIS systemet?

 

Jeg har tenkt å "flush" montere den n ye GPS-antennen nær den andre - det vil fungere bra hos meg.

 

 

 

 

Jeg regner med at det er en god del fremover som kommer til å bli oppgtatt av disse spørsmålene.

Link to post
Share on other sites

Hei Roald

jeg kan ikke se for meg at de to GPS mottagerne skulle få problemer som følge av at de eller deres antenner kommer for nær hverandre. Da er det nok verre med VHF-antennene; hvis disse står i samme høyde, altså ved siden av hverandre med 20 cm avstand - da ber du om trøbbel . . . .

 

Har du ikke en mulighet for å montere VHF-antennene med en markert høydeforskjell? Klarer du å få en meter eller to i høydeforskjell, da kan de egentlig stå rett oppforbi hverandre.

 

Lykke til; og hold oss oppdatert med utviklingen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg slenger på et tredje spørsmål:

 

Når det gjelder utprøving av egen VHF bruker jeg gjerne kanal 70 eller arbeidskanal, Horten har eksempelvis kanal 79 som arbeidskanal, for å teste om egen VHF er sterk og klar.

 

Bruker jeg samme fremgangsmåte for å teste om egne AIS-sendinger er lesbare? (Dvs be radiostasjonene om å bekrefte at AIS-sendingene er lesbare?)

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt begge to i toppen av masta på båten med en innbyrdes avstand på ca 20 cm.

 

det er för kort avstand.........det går an om du bare skall lyssna på båda antenner.....

 

men på den ene skall du oxo sende.......vilket medförer att utstrålad energi kommer

att dempes av den andre antennen......

 

lengre avstånd eller så kan du ju pröve en splitter det finns idag splitters som gör att du kan använda en antenn til både VHF'n o AIS'n

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Citat:

"Er det noen krav til avstand mellom den ordinære GPSen jeg benytter til posisjonsbestemmelse og den GPSen jeg bruker i AIS systemet?"

 

Hej

 

Jeg ville pensionere min gamle AP mk 8 GPS navigator til kun at bruges som back up og købte derfor en GPS puck til PC navigationen. Pucken anbragtes i styrehusvinduet ca 1 meter fra AP nav. og ca 1 meter under AP antennen.

Signal og præcision var helt i top indtil jeg også tændte AP navigatoren, hvorefter min position på PC en skred ca 5- 10 meter.

Dette prøvede jeg flere gange og returnerede så pucken.

Hvorvidt indstrålingen til pucken kom fra selve navigatoren eller antennen vides ikke.

 

Hilsen Michael

Link to post
Share on other sites

VHF antennene bør du øke avstanden på, er det seilbåt kan du plassere ene nedover og andre oppver i masten med litt avstand fra masten.

GPS mottakerene kan stå i nærheten av hverandre men ikke for nært vhf antennen, på seilbåt plasserer du alltid gps antennen lavt, ikke i masten.

AIS klasse B sender med begrenset effekt, enkleste måten å teste på er å spørre en båt med AIS om han ser deg.

Jeg vil anta at du ikke har inmarsat men for ordens skyld hold ais og inmarsat antenner langt fra hverandre.

 

Så ett spørsmål, har denne aisen inngang for ekstern gps? Isåfall er ikke den interne gpsen sin posisjon kritisk, den brukes først og fremst for timing.

Link to post
Share on other sites

Så ett spørsmål, har denne aisen inngang for ekstern gps? Isåfall er ikke den interne gpsen sin posisjon kritisk, den brukes først og fremst for timing.

GPSen i en AIS brukes til langt mer enn timing. Den brukes til posisjonering, og det er på grunn av krav til disse dataene at du ikke bare kan hekte på en vilkårlig ekstern GPS.

 

GPS-antenner bør generelt ikke monteres for tett, det er ikke alle mottagerantenner som er passive og aktive antenner kan påvirke hverandre ganske mye. Om to GPS-antenner står et par meter fra hverandre gjør det ikke så mye når de brukes til forskjellige ting. Unøyaktigheten i de systemene som brukes i fritidsbåter er uansett mer enn et par meter.

 

Det er heller ikke noe stort poeng å legge for mye arbeid i å få AIS-antennen like høyt plassert som antennen til VHF-radioen. Benytt heller anledningen til å lage koblingene slik at du kan bruke AIS-antennen som en reserveantenne til VHF-radioen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmål om priser på AIS sender og mottager er jeg ikke godt oppdatert.

 

Jeg kjenner foreløbig til to systemer, det ene er levert av Simrad:

 

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO

 

Jeg mener å huske at prisen for dette systemet er ca 12.000.

 

Simrad systemet har visstnok en minnebrikke som viser seilasen over en ganske lang periode - kan være greit å ha ved eventuell dokumentasjon av seilas i forhold til forsikringsselskap.

 

Jeg har montert et system levert fra ProNav i Egersund som heter ProAIS B.

 

Jeg mener prisen her er i området 9.000 - men detaljer får du fra Seatronbic i Moss.

 

ProAis B har et ganske avansert PCprogram hvor jeg kan lese status til senderen, antall satelitter mottatt, skrip i nærheten, antall sendte posisjoner, antall mottatte posisjoner, NMEA setninger og et stort antall annen informasjon.

 

Jeg kommer tilbake med mer informasjon når jeg bar brukt systemet en stund.

Link to post
Share on other sites

GPSen i en AIS brukes til langt mer enn timing. Den brukes til posisjonering, og det er på grunn av krav til disse dataene at du ikke bare kan hekte på en vilkårlig ekstern GPS.

Nå kjenner ikke jeg klasse B AIS og det var derfor jeg spurte om den hadde egen gps inngang.

Men på en AIS klasse A blir den innebyggde gpsen brukts til klokke/timing, mens den eksterne brukes for posisjonering, den innebygde kan brukes til posisjonering hvis den eksterne feiler.

 

Alle gpser med nmea kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...