Jump to content

Hjelp en førstegangsbåtkjøper?


kaiat

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer å kjøpe min første båt. Ser etter daycruiser, snekke eller lignende i prisklassen opp til 50 000 - godt brukt med andre ord. Men så er det slik at jeg ikke helt vet hva jeg skal se etter når jeg sjekker ut et mulig objekt. Hvordan tilstanden bør være på skrog, motor og annet. Noen som kan gi meg noen tips?

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet, det er ikke alltid lett å bare gi tips på så generelle grunnlag.

Men jeg kan prøve, først ville jeg definert behovet, vil du kjøre fort eller sent?

Fort, glem snekke. Sent med bedre plass og mer rulling, glem daycruiser.

 

Generelt så bør båtene være hele, få en gammel båt løftet opp slik at du kan se under vannlinjen også, se etter sår skader på utsiden og innsiden.

Bobler i plasten er ikke bra, kan være plastpest.

 

Motor, se etter lekkasjer og lytt på gangen, prøv båten, se at styring og gear virker greit. Prøv alt elektrisk, og se at det virker.

 

Sikkert litt å sette fingeren på, når du snakker om pris på kr.50.000,-, se etter båter på f.eks www.finn.no

 

Lykke til, og kom gjerne tilbake med spørsmål når du har noe håndfast du lurer på.

Link to post
Share on other sites

kjöp en snekke av ett kjent fabrikat.........enklere o sälja om du ikke skulle gilla båtlivet

 

se til att den har en bra motor.......VP eller Yanmar er vel dom vanligaste i snekker

(o en som har ferskvannskjöling)

 

titta på flere båter......se på 'allmänntillstandet' er allt ryddigt o pent....så har förmodligen ägaren

skött båten på det settet.

 

vurdere ikke duppeditter för högt...........bedre med en bra båt i allmännhet.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har nettop vært gjennom det samme selv. Endte opp med tresnekka Tora til 50 000. Ikke så mye som MÅ gjøres for å komme på sjøen, men mye som KAN gjøres. Se egen tråd.

Når det gjelde trebåt er det en ting som for meg kommer i første rekke: ingen råte! Jeg kan fikse det meste, men råte er som rust på gamle biler. Man blir lett kvalm ved tanken.

 

Båten MÅ inspiseres på land. Nå er det akkurat riktig tid, da de fleste salgsobjektene ikke er sjøsatt enda. Sjekk spesielt under vannlinjen. Se etter sprekker og skade på kjøl og bordganger. Stikk med knivblad for å sjekke eventuell råte. Sjekk at kjølen ikke er deformert under opplagsklossene. Du får ganske fine råtefrie tresnekker for 50 000, men da må du tåle at ikke alt ellers er helt perfekt.

 

Ellers ville jeg foretrekke overbygg i massiv mahogny. Noen har hjemmesnekrete overbygg av kryssfiner. Det blir ikke så pent etter hvert og blir lett ødelagt ved oppussing.

 

Jeg sjekket også noen plastsnekker, men fant fort ut at jeg likte bedre det jeg så av tresnekker innen budsjettet. Det var stort sett gamle Sjømann 22 med håpløs hjemmelaget innredning. Billig kryssfiner, tapeter og tepperester.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Første spørsmål.

 

Hvor mye tid har du tenkt til å legge i å bruke båten. Og hvor lenge av gangen?

 

Hvor mye tid er du villig til å sette av til vedlikehold høst og vår?

 

Har du båtplass? Har du plass til båt i vinteropplag hjemme?

 

 

Har du lite tid.. og stresser hjem for å se ting på tv, så må det bli en daycruiser eller noe i den retningen.. Er du mer bedagelig å avslappet så er vel snekke eller en seilbåt mer riktig. Sjekk også ut hvilke motorseilere og seilbåter du kan få for 50 tusen kroner. Mye å velge i!

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger. Har båtplass og plass til vinteropplag, ingen problemer der.

 

Liker trebåter, men tror nok jeg får stå over det i denne omgang. "Alle" har meninger om vedlikeholdet på disse, og vanligvis ikke i positiv retning. Er dessuten redd for råte på en båt i min prisklasse.

 

Seilbåt er også vurdert, men kommer til å ta noen turer alene. Hvordan går det å seile på egen hånd?

 

Vil vel egentlig ha en båt som er trygg og stabil i sjøen siden jeg er en landkrabbe.:) Har kommet frem til at snekke nok er det som passer meg best, men kan være greitt å ha noen alternativer som daycruiser eller lignende. Fart er ikke så viktig.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å seile alene og båtturene blir da også mer spennende, mer action med andre ord. Men jeg ville i hvertfall styrt utenom daycruisere. Lenge siden jeg sjekket priser men regner med at du får en Polar 20 el 22 for den summen. Det er veldig gode og trygge båter, perfekte nybegynnerbåter for "landkrabber"med andre ord.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Som signaturen Fred skriver så burde du vurdere en seilbåt også. Min mening er at du generelt får mye båt for pengene når du handler seilbåt. La ikke idèen om det er vanskelig å seile stoppe deg. Å få en seilbåt til å gå dit du vil, lærer du greit på en ettermiddag (for deg selv). generelt er seilbåter gode sjøbåter. Og sist men ikke minst; seilbåter fungerer også godt som motorbåter.. Mine vurderinger er kanskje ikke helt objektive, hehe....

Fred har en Maxi 77, og jeg lar aldri en mulighet til å skryte av denne båten gå fra meg. Det er en veldig bra 26 foter, enkel å håndtere, god i sjøen og tåler veldig mye vind. God plass under dekk og lettsolgt når tre fotsyken slår til. De er vel imidlertid litt dyre i forhold til 50.000,- Tipper du kan få prutet noen av de som ligger på Finn.no ned til 60-65000, men det er jo allikevel litt mer enn du hadde tenkt..

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=17&tot=82

denne er godt innenfor 50' og det er nok et bra kjøp..

 

lykke til med båtkjøp, hva det nå enn blir..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...