Jump to content

Holdbarheten på eldre Terhi-båter i ABS?


Bluefin

Recommended Posts

Kjære nett-nautikere -

 

Den kommende båtplassen min er kjøpt opp av eiendomshaier (sjørøvere?), og jeg står bokstavelig talt på bar bakke med restaureringsprosjektet mitt. Jeg har derfor tenkt å skaffe meg en rimelig og lett-trailet allbruksbåt rundt 15-17 fot mens jeg venter på å vinne i lotto.

 

Blant de kandidatene som har kommet opp er den forrige modellen av Terhi Big Fun; en båt jeg ikke har noen brukermessig erfaring med, men som jeg har hørt er både praktisk og artig å kjøre. Det er imidlertid noen ting jeg er veldig usikker på når det gjelder Terhi-båtene, og jeg lurer på om noen av dere har kommentarer:

  • Båtene er laget av ABS-plast. Hvordan er holdbarheten? Gulner den veldig, og blir den sprø etter mange år ute?
  • Jeg antar at båtene lett blir stygge og ripete, gitt egenskapene til ABS. Noen som har lakkert opp eller gjort andre ting for å shine opp skroget?
  • Jeg vet dessverre hvor ille et dekk kan delaminere når PUR-skum er brukt som kjernemateriale. Jeg mener bestemt at Terhi-båtene er fylt med elendigheten. Blir skummet deformert ved bruk (slag, last i båten, osv.), slik at deler av båten delaminerer og blir myk?
  • Noen generelle råd når det gjelder bruk og kjøp av Terhi?

På forhånd takk for alle innspill!

 

Mvh Kristian

Link to post
Share on other sites

Jeg har hat Big Fun.. 94 modell... 1600S.. Den er jo generellt gulere og mer eggehvit.. Men det gjør da ikke noe?

 

Båten var dønn solid og ingen riper eller delaminering.. Tålte fint 110 hesteren jeg hadde i rompa på den. Ordentlig artig båt forresten. Eller leketøy er vel mer rett uttrykk.

 

normal_DSCF0042.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...