Jump to content

Hvor får man kjøpt rimelig stålpropell til alpha one drev?


Sven Erling

Recommended Posts

Progressing selger i hvert fall Ballistic propellene, det er veldig gode propeller i forhold til pris. Ring dem, de har god peil på propeller og har et godt utvalg.

Jeg skal kjøpe meg en ballistic til min båt, har en kompis som er meget fornøyd. Skal låne propellen han har på sin båt og se hvordan båten min går med den. Jeg skal enten ha 19" eller 21", den jeg får låne er 19" og jeg håper på å kunne dra en 21".

Link to post
Share on other sites

Nå er det faktisk en ting jeg ikke skjønner her. Du har Mercruiser drev og skal ha duopropp. Det er volvo som har duopropp, mercruiser har vel bare bravo3 som har lignende duopropp med to propeller som er kontraroterende. Alpha One drevet er vel singel propp... og da skal du ikke ha noen duopropp.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket på en rimelig stålpropell hos Båtutstyreren i bergen, den så flott ut men hadde all for mye gods i bladene. Fordelen med stål er at bladene kan gjøres tynnere i forhold til en propp i alu. Den vil da skjære lettere gjennom vannet og gi noe bedre fart og økonomi. Kjøper du en massiv stålpropp så er i grunn vitsen vekke, du vil ikke vinne noe på den. Da kan du like godt kjøre alu.

En ballistic har tynne fine blader og en liten cupping, en meget god allround propell som ikke koster skjorten. Mener å huske en 21" til min båt med Bravo1 drev kommer på ca 4000...

Link to post
Share on other sites

Ja, du sier noe der. Farten er ikke det jeg tenker mest på egentlig. 3 knop fra eller til spiller egentlig ikke så stor rolle.

Har derimot hørt at stålprop gir motoren en roligere gange. Eller den bråker ikke så mye. Er vel helst derfor jeg har lyst på det.

 

Går det ann å få solgt propellen som står på nå? Er jo helt ny aluprop. Tror ikke den har vært i vannet enda heller. Ser iallefall ikke slik ut, da hele drevet er byttet til nytt.

 

Skal ned til marineutstyr butikken i morgen og høre om priser og andre småting.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 21" Ballistic stålpropell jeg kjøpte for 4200,- hos Progressing AS for tre år siden. Billig, men dobbelt pris av orinal volvo alupropell. Grunnen til at jeg kjøpte ballistic var fordi den vant en norsk test av stålproppellere som var gjennomført på utenbordsmotorer.

 

Jeg har utenbords drev og opplever ingen forbedring med stål. Båten min er med stål blitt veldig vanskelig å trimme for å oppnå topphastighet, propellen slipper utrolig raskt ved sving og akslerasjon er ikke bedre. Roligere gange har jeg ikke merket noe til.

 

Progressing er veldig greie å ha med å gjøre. Jeg fikk byttet propellen to ganger, slik at jeg fikk forsøkt tre ulike stålpropellere, men ingen var like gode som VP orginal alu på min båt. Den siste propellen som progress sendte meg var skitten og fettete, så den var sikkert en returpropell fra en annen kunde. Jeg gav opp tilslutt og kjører nå stål inntil jeg eventuellt ødelegger den og kommer garantert til å kjøpe VP alupropell neste gang.

 

Selgeren hos Progress fortalte at det var helt vanlig at kunder fikk dårligere prestanda med stålpropell. De tok stadig vekk inn propellere i retur fra misfornøyde kunder. Også en selger hos Winrace fortalte at stål ikke alltid gav bedre resultat. De anbefalte meg faktisk å gå ned til 19" i stigning selv om motoren min gikk opp mot maks turtall med 21" propellen.

 

Det er sagt at cuppingen og de fine skjærene i stålpropellen gir bedre grep og dermed en effekt lik høyere stigning = derfor også litt høyere hastighet på samme turtall (hvis du er heldig og får tid til å trimme drevet riktig). Derfor må du være forsiktig med å kjøpe propell med høyere stigning enn den 19" alupropellen som står på nå. Du er nødt til å merke deg hvilken hastighet båten har på ulike turtall. Propell og turtall henger nøye sammen. Ved å øke stigningen kan du ikke bare miste topphastighet, men du får en motor som arbeider tyngre i marsfart og med øket drivstofforbruk som resultat.

 

Det er enkelt å bytte propell med båten i vannet, jeg har gjort det mange ganger da jeg slet med stålpropellene mine. Bare trim drevet helt opp og fjern en splint og en mutter, så er den av.

 

Anbefaler deg å vente med stål til du har testet den som står på, så vet du om du oppnår noe eller mister noe for de tusenlappene du kunne brukt må mange andre ting.

 

Mye er sagt om ståpropell her: Stål propeller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...