Jump to content

Bøyeplass i Oslofjorden?


MartinN

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg er ny her på forumet og lurer rett og slett på hvilke muligheter som finnes for å legge ut/ leie bøyeplass i Oslofjorden.

Jeg har ikke båtplass, men skulle gjerne hatt båten min på vannet til sesongstart. Hvordan går man frem for å få bøyeplass? Kan jeg lage en selv? Hvem kontaktes i Oslo-regionen? Vet noen priser på dette? Noen erfaringer?

 

Det er jo umulig med båtplass i Osloområdet hvis man ikke leier for 10 000,- ++

 

Takk for svar godtfolk!

 

Martin

Link to post
Share on other sites

Det som er mest problem er att du helst må ha ett sted og legge jolla på land helst hos noen du vet eller kjenner.For det er det som er mest problem hvem som eiier grunnen du legger denne.Og så er det noen regler er ikke helt sikker men 100 meter fra land muligens.Og ikke legge ut bøya i der det er mye båttrafikk osv.Tror det skal gå greit og legge ut dette for det er jo en del som gjør dette i indre Oslo fjorden.Bare litt tips kommer sikkert flere her lykke til mvh Bjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Grunneier råder (etter gammelt av) så langt ut som en hest kan vasse på fjære sjø.

 

Jeg ville undersøkt hos kommunen, eventuelt havnevesenet. En ting er sikkert, det er ikke bare å legge ut moring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er utenfor området for privat eiendomsrett så skal du kontakte det lokale havnevesenet. Hva som er privat er ikke alltid like enkelt, men generell regel er til mollebakken, eller som Arnestein sier så langt en hest kan vasse.

 

Etter hva jeg forstår så er havnevesent i Oslofjorden organisert slik i kommunen: Oslo har eget havnevesen. Bærum, Asker, Nesodde, Frogn og Vestby har ikke eget havnevesen og da er kommunen rette stedet og henvende seg. Røyken og Hurum er underlagt Drammen havnevesen.

 

Installasjoner i sjø som berører bunnen, f.eks. moringer skal i teorien også godkjennes av Sjøfartsmuseet.

 

Til slutt så må du ha et sted å legge jolla di.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...