Jump to content

Skrogskade under vinterlagring


Ocean

Recommended Posts

Har hatt båten båten på vinterlagring hos forhandler på Os. Under ein visitt idag oppdaga eg ein dårlig reparert skade i baugen og i kjøl. :headbang: Skade i kjøl var 10 cm langt, men den i baugen er vanskelig å anslå pga "reparasjon"

Kva bør eg kreva av forhandler med tanke på dette? Dette problemet vil følga båten når eg sel den igjen. Båten blei kjøpt juni 06. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett når jeg oppfatter det slik at skaden har skjedd mens båten var vinterlagret og at forhandler har prøvd å reparere dette uten å gi deg beskjed?

I så fall bør forhandler gå ned på kne, be om nåde og gjøre det du forlanger for å rette opp skaden og betale for evt. verdiforringelse.

Link to post
Share on other sites

Få en takstmann til å se på dette, firmaet betaler naturligvis alle kostnader dette medfører. Helt utrolig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den klassiske problemstillingen vedrørende ansvar...

Forhandleren vil ikke ha noe ansvar hvis skaden skyldes ett hendelig uhell. Da må det gå på kundens kasko. Dette ifølge jus'en.

At forhandleren likevel vil påta seg ansvaret er en annen sak. De kan vel også ha en egen tabbeforsikring som dekker alle eventualiteter.

Link to post
Share on other sites

Generellt når noe går galt skal man henvende seg ved brev. Forklar hva du har sett og gi forhandleren en mulighet til å rydde opp (alla: hva gjør vi nå?). Hvis dette ikke skjer, da kan du begynne å være ufin, men gi alltid motparten en mulighet til å komme ut av dette med ansikt i behold.

Uansett er det kjedelig.

 

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Husk på at dette er båt, ikke bil. Kommer maritim lovgivning inn i bildet her? Gjelder det samme for fartøy i vinteropplag som for fartøy på vannet?

 

Om maritm lovgivning gjelder, om dette er reasultat av et hendelig uhell og ikke grov uaktsomhet, da er det båteier som må stå for reparasjon. Objektivt ansvar finnes bare i forbindelse med bilforsikring!

 

Hadde det vært skade på min båt så hadde jeg meldt dette til mitt selskap. Da er i hvert fall saken registrert der om det blir problemer.

Jeg ville satset på at den delen fungerer på samme måte som med skade på bil, at forsikringsselskapene ordner opp seg i mellom.

Eventuelt at mitt forsikringsselskap stiller krav overfor forhandleren.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den klassiske problemstillingen vedrørende ansvar...

 

Men her kan det vel ikke være tvil om at forhandler har påtatt seg ansvaret ved faktisk å utbedre skaden, endog uten å informere eier! Alternativt må vel forhandlers "gjøren og laden" i denne saken være selvtekt eller endog hærverk?

 

En utrolig frekk og arrogant oppførsel som fortjener et "etterspill"! :headbang:

 

Her bør man nok sørge for å få de formelle forhold i orden og det innebærer at "ting" bør foregå skriftlig og vil absolutt anbefale å involvere eget forsikringsselskap for din forsikring dekker vel også en del av utgiftene ved eventuell bruk av advokat?

 

Uansett, lykke til videre med saken, og hold oss informert om utviklingen.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For all del, ut fra det som er fremkommet virker det som at forhandleren har hatt dårlig samvittighet og har forsøkt å gjøre noe med dette på en klønete måte.

Det jeg mente å få frem er at forhandleren må ha opptrådt uaktsomt for å ha ansvaret juridisk sett.

 

Har forhandleren vedgått at det er han som har påført båten skade?

Link to post
Share on other sites

Fikk omsider kontakt med forhandler idag. Har henvendt meg skriftlig vedr. skade og bilder er tatt vare på. Forhandler har ikkje vedgått skaden, men det meste tyder på dårlig samvittighet i og med at dette blir lova utbedra snarast og med lovnad om at ingen kommer noensinne til å merke skaden. Forhandler var også enig i at "reparasjonen" såg ....... ut! Store deler av baug skal pussast ned til glassfiberen og det skal leggast på ny gelcoat. Så gjenstår det å sjå til helga korleis dei har håndtert dette. Eg lar dei iallefall få lov til å prøva å retta opp i tabben. Har god dokumentasjon... :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...