Jump to content

Eksosutløp strupet - konsekvenser?


Ludde30

Recommended Posts

I båten min står det en Yanmar-motor som ble installert i 94-95. Eksosstussen fra manifolden 74mm i diameter, men av en eller annen grunn har de som installerte motoren snevret dette inn. Etter ca 40 cm var det tredd en slange inn den fra manifolden. Den hadde en diameter på ca 63mm. Etter nye 30 cm. var det tredd en slange inn i den igjen. Denne slangen gikk helt til eksosutløpet i skroget og var ca 2m og hadde en diameter på ca 41 mm. I forbindelse med all jobben jeg har gjort under dørken i år, så ble selvsagt eksosslangene erstattet med riktige slanger hele veien. Satte forøvrig inn lydpotte også, og den er jeg virkegli spent på effekten av.

 

Det jeg lurer på er om motoren kan ha hatt skade av at eksosutløpet har vært såpass strupet i alle disse årene? Arealet av sirkel med diameter på 40mm er jo tross alt under en tredjedel av arealet av en sirkel med diameter på 74 mm. Motoren er en 4JH-HTXE, turbo og intercooler. Synspunkter?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Høres rart ut - tror du dette er installert av verksted eller etter instruksjoner?

 

Hør med Yanmar - en motor skal jo også ha riktig tilbaketrykk fra eksosen... Dersom det er et veldig kort anlegg, så skal det faktisk strupes ned litt så vidt jeg har forstått. Men 70% høres jo mye ut...?

 

Men noe større skade har den nok neppe tatt...

Link to post
Share on other sites

Hva skal en 4-takter med mottrykk i eksosen..??

 

Det er nok helst litt sammenblanding med 2-takter. Rent bortsett fra det, minste dia på vei ut burde ikke være under diameteren på eksosutløpet. Instruksjonsboken til motoren vil nok si noe om installasjonen også.

 

2,5 meter er ikke veldig langt. Hulda har borti 5 meter med stigning på 1,5 meter. Manifolder ut er dia 50 mm (ganger to) og etter mainfoldene utvides eksosen til dia 75 mm med to separate rør hele veien. Dette er gjort for å holde motstanden lav.

Link to post
Share on other sites

Mistenkte at motoren ikke har hatt godt av dette ja. Nå er det bare å håpe at motoren ikke har blitt slitt nevneverdig.

 

Tror ikke det, trang eksos kan føre til soting i motoren pga. redusert forbrenning. Den kommer nok til seg selv etterhvert skal du se. Mulig du ikke merker noe i det heletatt.

Link to post
Share on other sites

Kan godt hende motoren er sotet, men det løser seg vel opp nå som den får gå "snillere" grunnet bytte av eksosslange og ikke minst det faktum at det vridbare anlegget som ikke fungerte er byttet ut. Nå er det ingen fare for for mye vinge på propellbladene med påføglende sortrøyk i eksosen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...