Jump to content

Spørsmål om landstrøm og lading på Nimbus 31


BårdK

Recommended Posts

Så begynner serien med litt dumme amatørspørsmål på min nyinnkjøpte Nimbus 31 Ultima - del 1 handler om landstrøm (som jeg ikke har hatt tidligere).

 

Er det slik at når landstrømmen er tilkoblet så får jeg utelukkende strøm fra 220 v. uttakene i båten (uten å tappe batteriene)? Dersom jeg også trenger strøm på lys og diverese fra batteriene (f.eks. 12 v uttakene), skal jeg da koble til batteriladeren og stå på konstant lading? Er det evt. noe problem med klattlading eller er det bare å kjøre på med batterilader? Det siste spørsmålet er vel ekstra dumt siden dyanomen vel sørger for konstant lading........... men skitt au, for sikkerhets skyld osv.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt. :flag:

Nimbus 31 er akkurat slik jeg synes en båt skal være i Norge.

 

Når du har på landstrøm kan du ta ut 220 V så mye tilkoblingen i marinaen tillater.

Noe av vitsen med landstrøm er vedlikeholdslading av batteriene når motoren står. Derfør bør du ha batteriladeren tilkoblet til enhver tid når du ligger i marinaen. Da kan du også bruke 12 V innen rikmelige grenser. Normalt som du vanligvis gjør under veis. Husk å sjekke batteriene av og til.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Flotte og klare svar, takker og bukker. Ellers er jeg veldig fornøyd med båtvalget, selv om det ble noe dyrere enn planlagt. Har bestandig beundret Nimbus' desing (siden tidlig 80-tall). Ellers passer båten bra til en familie på to voksne og barn på 4 og 6 år, med fire oppredde senger og nok uteplass i tillegg til marsjfart på på 16-18 knop. Det holder for oss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...