Jump to content

Tilgang til sikringsboks på Nimbus 31 Ultima 92-mod.


BårdK

Recommended Posts

Har et stort problem, jeg kommer til for å få skiftet sikringer. Har snakket med forrige eier, men har aldri skiftet sikring og representanter fra Nimbus mener at det må være installert et nytt instrumentpanel siden det ikke stemmer overens med deres bruksansvsning (der er det angitt små runde sikringsholdere under bryterne på instrumentpanelet). Jeg regner med at sikringene er plassert i to sorte boksene som ligger til venstre når man løsner instrumentpanelet - men jeg har ingen mulighet for å komme til.

 

Hvis ingen Nimbuseiere (kanskje noen med Nimbus 3003?) kan hjelpe meg her, ser jeg tre muligheter:

 

Jeg må frakoble alle ledninger til instrumentpanelet slik at jeg får fjernet det og dermed tilgang til det jeg er temmelig sikker på at er sikringsboksen. Problemene med denne løsningen er at det vil bli vanskelig å komme til for å festet ledningen igjen - for ikke å snakke om hvordan jeg skal få merket ledningen slik at de kommer på sin rette plass igjen. En annen ulempe er at jo at det vil ta lang tid, og like lang tid neste gang jeg har behov for å skifte sikring.

 

Alerntiv nr. 2 er å skjære ut en luke, enten fra siden på dashbordet, eller fra badet. Har ikke utstyr til å gjøre dette, men en liten sirkelsag kan kanskje gjøre susen. Er imidlertid livredd for å sage i alle ledningene som befinner seg der.

 

Alternativ tre er å få tak i båtelekrisk ekspertise - noe som kjenner noen pålitelige i Asker eller Bærum?

 

Alle gode tips og kreative løsninger mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mye slakk i ledningene til instrumentpanel at du kan trekke det ut og komme til boksene du nevner?

Det er ikke mulig å komme til f.eks fra toalettet da - det ligger vel på stb side foram styreposisjoen?

 

Høres rart ut at det ikke skal være mulig å komme til uten mye klunder.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Gratulerer foresten med en utmerket båt, som jeg er overbevist om at du vil få mye glede av. Jeg har lagt ut brosjyre i arkivet.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen på din forklaring av instrumentpanelet og bytte av sikring.

Standard for Nimbus 31 og Nimbus3003 er som vist på dette bildet, hvor man enkelt napper ut sikringen ved siden av bryteren til kursen.

 

inst_panel.jpg

 

Det skal bli interessant å se bilde av panelet ditt.

 

:)Sverre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på om noen ved sine fulle fem ville plassert sikringsboksene slik at du ikke kommer til dem :crazy: ! Jeg vil vel heller tro at det er en eller annen lur patent her som du ikke har funnet ennå. Kanskje de to boksene kun er koplingsbokser, og sikringene sitter et helt annet og mer tilgjengelig sted? Eller at det er en skjult luke du har oversett?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Panelet ser ut som på bildet under og sikringene ligger ikke noen sikringsboks men løst rundt omkring og det er komplett umulig å få tak i de uten å koble alle ledningene fra instrumentpanelet. Slik kan jeg ikke ha det :nono: - så da må jeg vel få tak i et nytt instrumentpanel med enklere tilgang til sikringene.

 

imgp0638.jpg

Link to post
Share on other sites

En liten idè.

Kanskje alle ledninger osv. er komplett bak denne platen. Da spørs det om det er billigst å kjøpe den originale sikrings og bryterpanelet fra Nimbus (som vist i inlegg #5) og bare koble direkte over fra det ene panelet til det andre.

Det skal følge med elektriske skjema til båten. Tegningene er ikke så mye å skryte av men sikringskursene og brytere tegnet inn.

Nå er riktignok min båt 2 år eldre, så det kan jo ha skjedd endel på denne tiden. Har du ikke tegningene så kan jeg skanne de til pdf filer for deg. (Send meg en IM om du vil)

 

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

ikke noen sikringsboks men løst rundt omkring

Er det slik å forstå at det er benyttet hengesikringsholdere, altså slike som sitter på ledningen?

Isåfall må det være litt av en amatør som har stått for opplegget.....

 

Hva med å montere sikringsholdere under Carlingswitch'ene, på samme måte som i det originale panelet.

Slike finnes i ett utall varianter, fra veldig billige til det motsatte..

Sannsynligvis vil det bli kostbart om du skal få profesjonelle til å rydde opp i kråkereiret. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi det tar mye tid.

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser ut som om det er hengesikringsholdere (men det er litt vanskelig å se fordi det er så trangt). Ellers ligger det originale brytere oppi der (fra originalopplegget) - men originale paneler fra Nimbus koster sikkert en formue (etter hva jeg har sett fra delebrosjyren jeg fant på nettet).

 

Skal sjekke ut det med montering av sikringsholdere under bryterne, men jeg tror uansett jeg vil bruke profesjonelle til jobben - det er jo min. 3 ledninger til hver av de 12 bryterne, i tillegg kommer en eller to cabinlysfunskjoner som går er koblet til av de andre sikringene (uten at jeg vet hvilken) - det kan være hornet, fordi det og noen av cabinlysene virker ikke (mens andre cabinlys virker), men det kan jo også være at hornet er defekt - det blir fryktelig mange ukjente og få konstante her.

 

På den annen siden er det mulig jeg tar sjansen på å koble alle lednignene fra panelet/bryterne - det er jo først da jeg får ordentlig oversikt - så kan jeg muligen få tak i elektriker dersom jeg ikke får det til. Sverre, jeg har koblingsskjema, men jeg forstår ikke nok av det til å føle meg helt trygg på det.

Link to post
Share on other sites

Hei BårdK.

 

Jeg tror nok jeg ville tatt meg bryet med å lage et skikkelig El. opplegg. Her er et ferdig panel som kanskje kan passe. http://nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=1669 Det finnes også bryterpanel med automatsikringer.

 

Men det virker ulogisk at det ikke er tilkomst til sikringene. De er jo montert inn, og da må det gå an å komme til? Bryterpanelet er jo bra det. Jeg tror du bør sjekke tilkomsten igjen.

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Tebi

 

Ja det er veldig ulogisk. Det går an å komme til dersom jeg kobler alle ledningene fra panelet/bryterne. Alternativt kan jeg røske og dra, men da risikerer jeg å ødelegge mer enn jeg fikser. Det er for trangt å komme til og for korte ledninger til at jeg får fjernet panalet langt nok unna for bedre adkomst. Fikk stappet inn et lite fotoapp. og tatt et bilde:

imgp0643.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk identifisert en av ledningene som forhindret tilgang og deretter fjernet rattet - og vips så hadde jeg tilgang gitt. Det var to sikringsbokser med 12 porselenssikringer og i tillegg 5 hengesikringesholdere.

 

Sikringen går når jeg skrur på hornet - så jeg regner med at hornet er gåent - det er ganske rustent og fælt så det er i grunnen greit om det er hornet og ikke noe annet elektrisk som er galt. Noen ideer om hvordan jeg får sjekket hornet på alternativt vis?

 

Fikk hjelp av en svoger til å måle spenning og vi fant ut at leselampen i aktercabinen bare mottar omkring 4 v. Mens taklampa (i samme cabin) hvor strømmen kommer fra mottar og sender videre ca. 15 v (det som annen belysning). Dagens prosjekt blir derfor å skru løs diverse bekledning og sett inn ny ledning.

 

Ellers var mye av belsyningen utstyrt med 3 ampers sikringer (4 til 6 lamper på en kurs) - har erstattet med 5 amper og ergo ryker ikke sikringen lenger når jeg skrur på lyset - så vidt jeg forstår bruksanvisningen skal det være 10 ampers sikring (men var det flere funksjoner på samme kurs) - kan det være noe særlig risiko forbundet med å bruke 10 amper?

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikringen går når jeg skrur på hornet - så jeg regner med at hornet er gåent - det er ganske rustent og fælt så det er i grunnen greit om det er hornet og ikke noe annet elektrisk som er galt. Noen ideer om hvordan jeg får sjekket hornet på alternativt vis?

 

Kommer du til og får tatt av tilkoblingene på selve hornet? Da får du i hvert fall sjekket om feilen/kortslutningen ligger i selve hornet eller et sted i tilledningen underveis.

 

Fikk hjelp av en svoger til å måle spenning og vi fant ut at leselampen i aktercabinen bare mottar omkring 4 v. Mens taklampa (i samme cabin) hvor strømmen kommer fra mottar og sender videre ca. 15 v (det som annen belysning). Dagens prosjekt blir derfor å skru løs diverse bekledning og sett inn ny ledning.

 

Ja her er det nok stort behov for rydding i ledninger og dårlige kontakter! :wink:

 

Ellers var mye av belsyningen utstyrt med 3 ampers sikringer (4 til 6 lamper på en kurs) - har erstattet med 5 amper og ergo ryker ikke sikringen lenger når jeg skrur på lyset - så vidt jeg forstår bruksanvisningen skal det være 10 ampers sikring (men var det flere funksjoner på samme kurs) - kan det være noe særlig risiko forbundet med å bruke 10 amper?

 

Der hvor du har flere brukere pr. kurs må du bare addere sammen effekten (wattstyrken) til brukerne (lamper osv.) For å finne ut hvor stor strøm som trengs totalt for kursen, deler du det totale "watt-tallet" for kursen med 12 (spenningen). Svaret gir deg strømmen i kursen i ampère (A). Sikringsverdien velger du litt høyere (30-50%) enn dette.

 

Lykke til med ryddejobben! Foruten at du får forbedret anlegget, gir det deg en bonus i form av bedre oversikt over hvordan tingene henger sammen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...