Jump to content

Kondens/isolering av vindusprofiler.


SveinHa

Recommended Posts

Jeg ser at nå når det begynner å bli kjølig og rått har jeg fått et problem med kondensering på vindusprofilene. Lufta ombord er ganske fuktig og det er nok hovedproblemet men klær o.a. som ligger ombord hele året er rimelig tørt. Problemet er aluminiumslistene rundt vinduene. Innerlistene er i direkte metallisk kontakt med ytterlistene of dermed blir de jo like kalde inne som ute. Nå har jeg ikke løsnet noen av listene enda men regner med at konstruksjonen er som i andre båter jeg  har hatt der listene sitter fast i hverandre.

 

Jeg har sett for meg to løsninger:

1: Utforing og isolering mellom inner og ytterlist

Kan kanskje gjøres ved å legge gummi e.l. mellom listene og også fjerne mesteparten av den delen av profilen som er i kontakt med ytterprofil.

 

2: Isolering på innsiden av innerlist.

Påliming av isolasjonsmateriale av et eller annet slag (skottbekledning) på innsiden.

 

Noen som har lignende erfaringer og aller helst fornuftige løsninger?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En mulighet er å bruke tykk dobbeltsidig tape på karmen og lime på plastvinduer lik de du har i kalesjen på på innersiden. Da har du fått isolert aluminiumen pluss doble vinduer.  

Dette har blitt testet av et australsk par som overvintret i Lofoten og det fungerte hvisnok ok.

 

Den tykke dobbeltsidige et pyton å få av så kanskje du angrer til våren.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, men jeg har ikke så lyst til å prøve den varianten. Det skal jo helst se litt pent ut også :cheers:

 

Var en tur ombord nettopp og løsnet en av listene. Ytterlisten er profilert og går helt inn til innsiden av glasset mens innerlisten er tilnærmet flat. Da skal det være enkelt å legge isolasjon mellom og skru på listene igjen. Noen tips om hvilket materiale som er egnet?

 

Jeg ser også at der er et par millimeter mellomrom mellom profil og glass og mellom profil plast. Tenkte jeg skulle fylle dette også for å sikre mot lekkasjer. Hva med polyuretanlim som ikke limer særlig godt men skummer opp og fyller fugen? Sikaflex? Silikon?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


SveinHa: Noen tips om hvilket materiale som er egnet?

 


 

 

Jeg kan tenke meg at Etafom? er et gunstig materiale. Det benyttes i forbindelse med gulvisolasjon hvor man ikke har mye plass til rådighet.  Leveres på rull eller metervis? i forskjellige tykkelser, og er lett å forme/skjære.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ønsker ikke å være negativ til forslaget ditt men hva slags ruter/lister er det du har? På de fleste båter er vinduet festet med en indre og ytre aluminiumslist. så ligger det en guffe og tetter mot glass og skrog.

Ved å legge isolasjon mellom listene minskes spennet mellom disse og jeg er redd guffa kan løsne og du kan få lekasje.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Ytter og innerlist er av ekstrudert aluminium. Ytterlisten er som en T som ligger an mot både glass og plasten i overbygget. "Skaftet" på T-en kommer inn til innsiden av glasset. Innerlisten er tilnærmet flat. Der ligger tynne gummipakninger på alle sider av listene som er i kontakt med glass og overbygg både på inn- og utsiden men ikke mellom inner- og ytterlist. Tror ikke dette er noen særlig spesiell konstruksjon for min båt (SummerDream 28).

 

Om jeg legger et eller annet fast isolasjonsmateriale på innsiden før jeg skrur på innerlisten burde det ikke minke spennet mellom listene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...