Jump to content

Nauticat 33 som bobåt?


oizzo

Recommended Posts

Hei hei. :flag:

 

Har i den siste tiden kikket mye på nauticat 33, og ønsker muligens å bruke denne som en bobåt. prisen varierer fra rett under 500 000 til 590 000, noen som har innvendinger til dette?

 

lurer også på hvordan disse båtene er på vinteren. Tenker da på isolering og oppvarming. vet at de vanligvis ikke er isolert, men trenger man det? har lest mange forskjellige meninger om dette.

 

Har sett at noen har seilt fra oslo til stavanger med denne båten, noen som har tatt denne strekningen før og vet hvor lang tid det tar? klarer man dette alene, eller vil det ta veldig lang tid?

 

Her har dere noen fine eksemplarer :smiley:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9796657

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9606217

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9777995

 

Mvh Kai

Redigert av oizzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vet at de vanligvis ikke er isolert, men trenger man det? har lest mange forskjellige meninger om dette.

Mvh Kai

 

du får sikkert lite tips her........en vanlig båt duger helt klart

 

ser att många vinterliggare bygger en lite "treramme med plexi" o legger over skylightsen på vintern

det isolerer o minsker risken för kondens

 

33an er ett fint litet skip......fra '79, tror jag det var, som poopdekket kom o plastoverbygg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Man bør være oppmerksom på at dieseltankene kan være rustne inni, da de ikke er laget av syrefast stål. Og hvis man må skifte dem, er det visstnok umulig å få dem ut uten å ødelegge noe av omgivelsene.

Gå ellers inn på Nauticat Club DK. eller SE. Der står det mye om hva man skal være oppmerksom på ved disse båtene. :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Man bør være oppmerksom på at dieseltankene kan være rustne inni, da de ikke er laget av syrefast stål. Og hvis man må skifte dem, er det visstnok umulig å få dem ut uten å ødelegge noe av omgivelsene.

Gå ellers inn på Nauticat Club DK. eller SE. Der står det mye om hva man skal være oppmerksom på ved disse båtene. :sailing:

 

stemmer det. dette har vist vært problem på nesten alle disse båtene. tankene har en holbarhet på ca. 20 år. De kan se nesten helt fine ut på utsiden men være helt fulstendig ødelagt innvendig. prisen for å skifte tankene skal vist nok være 15-20 000.

 

takk for svar!

Link to post
Share on other sites

Nauticat 33 er ein fantastisk fin båt og ein god sjøbåt. Det er ein motorseglar, - ingen skarpseglar. Men brukbar i medvindseglas og går med triveleg sakte fart for motor... :wink:

 

Som Gunga Din er inne på: I 1979 fornya Siltala-verftet 33-modellen. Først kom poop-dekket (som også ga romslegare akterkabin) og så plastoverbygg. Problemet med dei gamle treoverbygga er hyppige lekkasjar.

 

Ingen av dei tre salsobjekta du viser til er av den "nye" typen (etter 1979). Du må nok litt opp i pris for dei.

 

Eg har ein 1980-modell som eg kjøpte i fjor (sjå meir i denne tråden). Gjekk då frå Oslo til Bergen. Me var to mann ombord undervegs. Ville ikkje vore åleine på ein slik tur.

 

Plassmessig går sikkert Nauticat 33 fint å bu i for EIN person. Men utan isolasjon kan det bli kaldt vinterstid. Det kan jo sjølvsagt eit rundtbrennande varmeapparat (eller el. ovn) bøta på.

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at denne kan bli noe liten som "BO" båt, nå går jo alt om man absolutt skal bo i båt og ikke er så kresen. Ville nok gått noe opp i størrelsen om økonomi tillater, dette så du ikke bor deg lei etter kort tid.

 

Har selv vurdert dette mye før og går fremdeles med planer, men har en del ting jeg skal gjøre ferdig først. Mine planer heller nå mer imot stålbåt og da en som er 40 fot +, og grunnen er at jeg ikke ønsker å skulle måtte bytte båt etter kort tid pga plass mangel.

 

Har en god venn som bodde mange år i en seilbåt/motorseiler (48 fot) før han kom til "fornuft". Han ble derimot ikke boende lenge på land før han igjen ble båt boer, og grunnen var som han selv sa: Den frihet, økonomiske fordeler, utsikt, lukt, osv kunne han aldri få på land. Nå eier han to leiligheter i tillegg til denne båten og har på denne måten dratt med seg oppsvinget i boligmarkedet. Det er som oftest dette som er problemet for dem som bor i båt, de faller på en måte utenfor da båter ikke stiger i verdi likt med bolig ellers.

 

Han kjøpte seg en 54" som nå er innredet (mye påkostet) etter hans smak med både vaskemaskin/tørketrommel, kontor (jobber fra båten), og ellers alt han trenger. Det er stor forskjell på å ha den plassen du MÅ ha eller det å skulle kunne ha litt ekstra plass. Så om du har muligheten burde du nok vurdere muligheten for å kunne kjøpe noe større.

Link to post
Share on other sites

Takk for innlegget JanB.

 

Har lest hele innlegget ditt og fått mye informasjon fra deg før jeg postet dette emne. takker for det.

 

skal kikke på noen av båtene nå i mai så får vi se. ligger dessverre ikke noen av den nye typen ute på markedet ellers ville det jo vært fint å sammenligne.

 

kan jeg spørre hvor mye det koster sånn ca. for modellene over 79?

 

Flott båt du har da :cheers:

 

sett denne? utrolig flott!!!

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9858650

Redigert av oizzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at denne kan bli noe liten som "BO" båt, nå går jo alt om man absolutt skal bo i båt og ikke er så kresen. Ville nok gått noe opp i størrelsen om økonomi tillater, dette så du ikke bor deg lei etter kort tid.

 

Hei Bluesea!

 

Skulle gjerne hatt en større båt, men det er nok økonomien som gir begrensningene, har i flere år kikket og drømt om å prøve dette livet så ett sted må jeg jo starte. siden jeg er singel tror jeg, og håper jeg at jeg skal klare meg, men om det blir for lite plass er det ikke i veien for at jeg bytter senere.

Boligmarkedet er jo ganske presset nå for tiden så for en som aldri har eid leilighet tidligere er det vanskelig å komme inn...

 

Takk for svar :seeya:

Link to post
Share on other sites

kan jeg spørre hvor mye det koster sånn ca. for modellene over 79?

For ein velhalden brukbar NC33 av den typen måtte ein opp på 700-talet i fjor. Vil nok variera litt med utstyr, vedlikehald osb. Har ikkje sett nokon båtar av den "nye" typen til sals i Norge så langt i år.

 

Flott båt du har da :cheers:

Takk for det! :smiley:

 

Oups! Dette er IKKJE ein Nauticat! Nauticat er produsert av Siltala i Finland. Dette er ein danskbygd tilnærma kopi. Har også sett andre slike kopiar som blir presantert som Nauticat (eller kanskje det er same båt eg har sett fleire gonger...). Korleis kvaliteten er på desse båtane veit eg ikkje, men kjøper du orginal Nauticat så veit du kva du får.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...