Jump to content

Jobbe med båtbygging utendørs vinterstid!


MartinN

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg har et spørsmål og det går på å jobbe med en båt utendørs..

 

Jeg starter på et prosjekt nå i mai og båten må ligge ute (under presenning) frem til neste sesong (2008), altså i hele vinter frem til sommeren. Hvordan påvirker dette byggeprosjekter i båten?

 

Det er en glassfiberbåt som skal innredes med teak og diverse trekonstruksjoner samt legge opp alt av elektrisk. Går det greit at båten står ute under byggefasen, tenker på temperatur med minusgrader på vinteren osv. Jeg vil få problemer med å kunne koble til ekstern oppvarming f.eks. varmeovn eller vifte da jeg leier plass og må betale for strømbruk!

 

Hva må jeg være spesielt påpasselig med og må jeg ta noen forhåndsregler slik at ikke konstruksjonene ødelegges under vinteren?

 

Noen kommentarer? Tips?

 

Martin

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Liming, lakking og maling blir nok noe vanskelig vinterstid uten oppvarming. Avhengig av temperatur og fuktighet så vill trevirke kunne utvide seg, slik at du kan få sprekker ol. når du har vanlig temperatur sommerstid. Bruker du kryssfiner så bør imidlertid ikke det være noe problem, da denne er mer dimensjonsstabil.

Ellers så bør det ikke være noe verre for båten å ligge ute når den er halvferdig enn når den er fiks ferdig. Pass på at det ikke snør og regner inn etc.

Link to post
Share on other sites

Skal du plastre med polyester under +10-15 grader må du få tak i strøm! Lys og varme er et must, men det er nok å varme akkurat der du plastrer. Ei sol gir nok strålevarme til at herdinga starter , herdeprosessen utvikler varme sjøl. Kunne et aggregat være ein løsning? 3-5 Ampere skulle vel holde. Presenning ned til bakken holder på jordvarmen og stopper vind. Få skroget i vater langs og tvers.

Eg har sjøl innreda tomt glassfiberskrog Neptim 800.

Link to post
Share on other sites

Har avsluttet ett lignende prosjekt på ett 30 fots skrog som sto ute. Så å si det første jeg monterte var dieselvarmer, dermed var det bare å starte denne for å få varme. Jobbet hele vinteren gjennom i 25 varmegrader:) En dieselvarmer vil jo selfølgelig trekke litt strøm fra bateriene da, så disse må jo lades innimellom.

Uansett må du ha varme i båten, det er ikke lett å finne motivasjon til å krype rundt i 10 minus å pusse båt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...