Jump to content

VP280 Drevknute passer ikke på mellomaksling


Tyfon

Recommended Posts

Har nå skiftet komplett drevknute på drevet, og det ble konstatert slakke i den gamle.

Problemet nå er at den nye drevknuten ikke passer inn på akslingen på båten ??

Den gamle går lett innpå, men den nye passer ikke. Har filt bort grader ytterst på spora på nyknuten, og får den da til å entre ytterst, men ikke lenger. Prøvde å slå den innover, men det gikk bare et par centimeter og ble sittende bom fast. Fikk den løs igjen etter mye strev.

Jeg og diverse maskinister har prøvd, og de mener bestemt at knuten er feil, og synes det er forskjellig profil på tennene. Hos J.W. Gulliksen sier de at det kun er en knute til 280 dreva. "Godset" rundt kryssa er også større på den nye, så den ruver litt mer.

Antall tenner og diameter stemmer. Da er det vel bare å finne frem fila og smergelpapir å file mer ?

Link to post
Share on other sites

Har hørt om et tilfelle av dette tidligere, og da var det vistnok snakk om noen deler fra 270 drev som stod på båten. Drivknuten passet da heller ikke og mener mellomhuset ble ødelagt ved for hard behandling under montering. Passer det ikke så passer det ikke, anbefaler ikke å begynne tilpasning da disse sporene må være helt nøyaktige.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en ukurant modell du har fått tak i da? Orginal knute?

 

Et alternavtiv er å flytte over lagrene i knuten. Har tidligere gjort dette, og med rett utstyr går dette relativt greitt.

 

Knuten er orginal fra J. Weiberg Gulliksen i Ålesund, og jeg ga opp serienr. som sto på drevet. Leverte inn igjen knuten

sammen med den gamle, og de sa at de såg forskjell på knutene utvendig, men at spora såg lik ut, og at de ikke hadde andre alternativ. de konstaterte også at den gamle hadde slakke.

 

Jeg kan jo høre med bilverkstedet her om de kan flytte over, da jeg regner med at utstyret du refererer til er det samme som de bruker på kryss til biler. Dette kan jo være en god løsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet 4 lagre på en 280 knute i fjor. Måtte presses litt og er litt "kjelkete" å jobbe med, men fult mulig. Lagrene kjøpte jeg orginalt for 150,- stk. eller no. Var i hvertfall ikke store prisen dette var snakk om. Min forhandler kunne også bytte lagrene for meg, men jeg hadde ikke tid til å vente på verkstedet. (Ragnar Ringstad i Fredrikstad)

Link to post
Share on other sites

Har hørt om et tilfelle av dette tidligere, og da var det vistnok snakk om noen deler fra 270 drev som stod på båten. Drivknuten passet da heller ikke og mener mellomhuset ble ødelagt ved for hard behandling under montering. Passer det ikke så passer det ikke, anbefaler ikke å begynne tilpasning da disse sporene må være helt nøyaktige.

 

 

Kansje jeg faktisk har et 270 drev ? Det er ikke merket med annet enn serienr. 280 126 79 D.

Antok derfor at dette er 280 drev da nr. startet med 280. Kan jo også være sammenbygd hvis det går an

å sette det øverste huset fra et 270 drev over på 280 drev. Jeg lurer også på om det er mye arbeid ¨skifte lager

i mellomhuset i tilfelle jeg har vært for hardhendt ?

Link to post
Share on other sites

Jeg tok sjansen på å file litt i lengderetningen på rillene også, og da fikk jeg den omsider innpå.

Tror nok også mellomakselen er 270, og at tidligere eier har kjøpt 280 drev å satt på.

Var nok bedre jeg skiftet bare kryssa.

 

Det får bære eller briste !

 

Tore

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...