Jump to content

Varme i 23 fots daycruiser?


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om noen har erfaring med varme i realtivt liten båt. Har en 23 fots daycruiser med kabin, som jeg bruker fra tidlig vår til sent på høst.

I den forbindelse lurte jeg på å montere en løsning for varme. Er det noen som har prøvd dette i såpass liten båt? En ting er jo selve kabinen, men jeg ønsker varme på akterdekk også,

når været er kaldt og jeg kjører med kalesjen oppe. Jeg har tittet litt på denne parafinvarmeren: Maritim parafinvarmer

 

Ser at denne har en "skorstein". Denne må jeg vel føre ut av båten. Er dette et rett rør, eller kan skorsteinen ledes ut av båten på andre måter?

 

Kanskje det finnes andre gode løsninger for en slik båttype jeg har?

 

MVH

Chaos

Link to post
Share on other sites

Eksosen kan ledes ut hvor du selv vil. Du benytter " fleksibel " slange, beregnet for dette. De fleste jeg har kjennskap til, fører eksosen ut under fenderlisten, på en høvelig plass. Bare pass på at du ikke plasserer eksosen, der hvor du pleier å henge fendrene dine.

Link to post
Share on other sites

Om du bruker båten både sent og tidlig på året ville jeg nok valgt en modell større. Hadde selv en 24fot snekke hvor jeg monterte Wallas 1800. Denne har 500W mer effekt enn den i vedlegget ditt, samtidig som den har to utblåsninger for varmluft. Montering er meget enkelt og det følger med fine tegninger og maler for hulltaging.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Mørebas 7200 på 20 fot. Og hadde her montert en Wallas 1800. Dette ga god varme. En luftdyse mot akterdekket og en mot førerposisjon. Når bakveggen på kalesjen var nede for å fiske, ga det alikevell en del varme. Ville imidlertid ikke kjøpt Wallas igjen. Den krevde ganske høy spenning for å tenne, i praksis ca 13 volt, + at den krevde for mye vedlikehold til at det var gøy. Kjedelig å skru Wallas halve ferien. Har nå en Mikuni på 3,5 kw i en 30 foter, og den fungerer som en drøm i forhold. Krever lavere spenning for å tenne, og krever mindre vedlikehold, samt at dette er enklere å utføre. Dette er en diesel varmer, mens Wallasen går på lampeolje. Så om du har dieselmotor er det bare å bruke samme tanken som til motoren, enkelt å greit.

Link to post
Share on other sites

defroster fra varmtvannet på motoren med ekstra sirkulasjonspumpe er en løsning en del velger. I og med at du har ekstra pumpe får du varme også når motoren ikke er varm.

 

Origo har en liten spritbrenner du også kan bruke som varmeapparat

 

k_5100_2.jpg

 

Den heter Origo heat pal

Link to post
Share on other sites

defroster fra varmtvannet på motoren med ekstra sirkulasjonspumpe er en løsning en del velger. I og med at du har ekstra pumpe får du varme også når motoren ikke er varm.

 

Origo har en liten spritbrenner du også kan bruke som varmeapparat

 

k_5100_2.jpg

 

Den heter Origo heat pal

 

Funker defroster med saltvannskjøling da? Og hva er varmekilde når motor ikke er varm?

 

MVH

Chaos

Link to post
Share on other sites

Med saltvannskjøling blir det nok litt lite varme kanskje.

 

Varmekilden er motorens kjølevann. Så lenge det er varmt vil en sirkulasjonspumpe sørge for at defrosteren holder samme temperatur som kjølevannet. Erfaringsmessig er det sjelden man trenger varme i mange timer om gangen. Det var denne løsningen Nidelv anbefalte på vår Nidelv 690 - men vi hadde dieselmotor. Vi kom aldri så langt som til å installere dette på båten vår. Derimot brukte vi vårt Origo 3000 ganske mye som varmeapprat .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...