Jump to content

Luftavkjølt dieselaggregat i skøyte - Er det fornuftig?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Båten min ligger ved et kai der det er ingen skjans for strøm, jeg har et stort uinreddet lasterom som kommer ikke til å inreddes, og jeg kunne tenkt meg muligheten til å få 220v strøm for større verktøy for å jobbe på båten (evt. lys osv osv), og muligheten til å lade opp batteriene mine uten at jeg trengte å hatt hovedmotoren i gang. Må lager til et eksos system for å få det ut av båten, men ellers kunne den stod i lasterommet festet i betonget.

 

Har noen hørt om luftavkjøt diesel aggregat i båt, er dette fornuftig eller en waste of my time? Lyden er nok ugunstig, men jeg bor ikke i båten og kommer nok ikke til å trenge den utenom ekstra lading ved kai innimellom od da jeg skal jobbe på båten og trenger skikkelig strøm.

 

Idioti, bortkastet penger eller gode ide?

 

kevin

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tenker på en vanlig 3kw luftavkjøt aggregat og lage til en eksos system slik at den kan stå i lasterommet og brukes derfra. Det er masse plass i lasterommet slik at det blir ikke i veien for meg, og i hvertfall 50% av bruk blir når lokket til lasterommet er stengt slik at lyd blri minimalt på dekk.

 

Kan en sån brukes i lett/moderat krenkende sjø? Er det fornufitg å bruke dette som strøm for å vedlikehold hovedbatteriene mine dersom jeg stå ved kai mye uten at motoren er på?

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Dieselagregat er helt greit å bruke i skøyta. Krenging kan jeg ikke forstå skulle ha noe konsekvenser for driften å gjøre.

 

Det du må passe på, er at du ikke skaper unødig motstand for eksos. Dette kan føre til at du "struper" motoren. Eksosen må ut i sida på et vis. Ved bruk av eksospotter vil du slippe støy i stor grad. Jeg oppfordrer til å søke på agregat (onan?) og Roaldbj, han har agregat som ikke kan oppfattes som støy på utsiden av båten sin. Du vil der få litt tips.....

 

Du bør heller ikke montere rett på betong som du spør om. Enten lage egen "plattform", alternativt massive gummiføtter. Ellers kan du få støy i skroget.

 

I og med at du har stort lasterom, vil jeg heller lage til ei egen kasse til agregatet, slik at du ikke hindrer eventuell annen bruk av rom senere. Hvis du gjør det, sørger du bare for tilførsel av luft eksempelvis via vifte utenfra. Uansett vil sannsynligvis luft kun fra lasterom på sikt være noe lite. Jeg ville derfor uansett sørge for luft utenfra.

 

Når du har så mye plass, ville jeg også motnert egen dieseltank til agregatet.

 

Jeg vil også oppfordre til å titte på emneoversikten. Det er skrevet en del om agregater fra før.

 

Jeg oppfordrer også til ikke å falle for fristelsen for å kjøpe bensinagregat for å spare penger og få mindre støy. Da må du bruke penger på gnistsikre utluftingsvifter etc istedet.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei perlen,

 

Takker for info.

 

Mo & Co i Bergen har tilbud på en på 3kw for 5900kr (diesel) med El. start osv, 80kg. Såg også at Wallendal i Bergen hadde en 4800 utgave (ganske store) for bare 7000kr (vanlig pris = 9000kr) - den er litt i det meste laget vel og kanskej helt unødvendig store.

 

Har noen meninger om hvor store jeg egentlig trenger? Kan egentlig ikke se for meg at jeg kommer til å bruke utstyr på til sammen mer enn 2kw om gangen slik at den på 3kw fra Mo & Co holder massevis og exstra deler osv kunne har skaffe for den (har ført den i 5 år). Stumo var det vel eller noe sånnt.

 

Kan montere den på en gummi-matt og ikke rett på betonget som du sier - gode ide.

 

Er det slik at jeg kan fixe den slik at den lade opp batteriene mine samtidig som jeg bruke de slik at de blir ikke utladet ladet gang på gang da jeg legge ved kai og har lyst til å har alle dekkslys på samtidig osv.

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mase 2,5 KW, denne driver fint vv bereder, lader og poleringsmaskin (1,2 KW) samtidig, men da må Fruen huske på å slå av vv bereder før hun starter vannkokeren. Det er vanligvis det beste med egen batterilader som drives av 220 V fra generatoren. Denne brukes da også ved landstrømtilgang.

Link to post
Share on other sites

For å si det slik, agregatet mitt på 3KW driver lading av batterier, jeg tror den ene gangen sist sommer var ytterligere 3 andre på samtidig som min, samt tv (2-3 stk), diverse mobiltelefoner samt 1 pc. Mere husker jeg ikke. Jeg er derfor av den oppfatning at det holder for deg med 3KW.

 

Når det gjelder verktøy, er det bordsaga mi (Dewalt, stor type) som krever mest strøm. Agregatet klarer denne også. Du hører turtallet synker litt akkurat idet saga startes, for deretter å holde normalt turtall.

 

Jeg har fra tid til annen forhørt meg med personer som har 5-6-7 KW om situasjoner hvor det er sterkt ønskelig med så stor effekt. Sålangt har jeg ikke fått fornuftig svar på det. Men det er viktig å merke seg at str ofte har litt sammenheng med støynivå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...