Janoho Startet 23.April.2007 Del på Facebook Startet 23.April.2007 Hei, noen som har en tegning/skisse over wtc forgasser til en Mariner 25hk 2003 modell. Har problemer med at motoren dør på tomgang og ikke går helt rent eller svarer riktig på gasspådrag på lavt og middels turtall. På høyere turtall går den helt fint. Regner da med at det er 2 dyser her, en for tomgang og til et visst turtall og en fullfartsdyse. Jeg har tenkt å ta opp forgasseren og blåse den ren, andre tips mottas med takk. har prøvd: drenere filter og forgasser for vann. sjekke slange og tank (lufting) Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 (redigert) Var mange forsellige modeller det året, regner med at du mente WMC-** ??? Forgasser til 25 hk 2-takter . Fullfarts dyse = pos 7 JET-MAIN FUEL, JET-.076 ( #1399-3796 ) Tomgangs dyse = pos 16 Hvis du har model og/eller serie nummeret kan jeg finne den eksakte Tror du har det meste dekket, men du kan skru ut blande skruen ( pos 16 ) 1/4 til 1/2 omdreining ( den er med litt opp i registeret, ikke bare ved tomgang ) Arne Kjetil Redigert 23.April.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 hei. ja, det er den forgasseren, da skal jeg gå igang. JON Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 wmc 65, 2772 er den merket med. Har renset den idag med trykkluft, men ikke fått skrudd på før i ettermiddag etter jobb. Kunne ikke merke noe spesielt galt, fortsettelse følger... skal tomgangsdyse være skrudd ut ca 1 1/2 fra bunn ? Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Låner denne tråden siden jeg også har en Mariner stående hjemme med 30hk, med samme sykdoms symptoner som denne 25hk.Den motoren jeg har er nok en del aldre vil jeg tro... sikkert fra 1990 eller deromkring... Etter hva jeg kan se så er det å angirpe forgasseren når den ikke rusler på tomgang... Den går greit på på turtall, starter kun med choke også om den har gått noen minutter... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 Hei, nå har jeg vært nedi båten og skrudd og testa litt, men dessverre uten fremgang. Motoren sviver, men jeg må skru den opp maks på tomgang (gasspjeldet) for at den ikke skal stoppe. Den virker som å henge litt igjen før den øker turtallet når man ruser den. Problemet oppstod etter vinterlagring og INGEN INNSTILLINGER var/er forandret, derfor synes jeg det er litt rart. Det kommer små oljeflekker på vannet når den går på tomgang og det kommer noe eksos ut av hullet for kjølevann, er dette normalt ? Skal også skru opp pluggene for å sjekke fargen. altså er følgenede gått igjennom. filter, sjekk for vann. bensinslange og tank forgasser renblåst nye plugger/gnist choke funker riktig tomgangsdyse er stil på ca 1 1/4 fra bunn. Kom gjerne med tips :-) Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Sikker på at alle dysene i forgasseren er helt rene og åpne. Svigers hadde problem med sin 9.9 Evinrude for et par år siden. Den gikk bare med full shoke eller full gass. Da var dysa delvis tett av gammal bensin/olje som hadde levret seg. Flotørhuset inneholdt også ganske mye grums. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 hei, jeg er ganske sikker plukket forgasseren i sine småbiter og blåste alle dyser med trykkluft, tomgangdyse kunne jeg se igjennom så den skal iallefall være ren. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Det er et par ting som bør gjøres med ugjevne mellomrom, blande dysa blir slitt over tid ( selve "nåla" ), etter noen år ( snakker om noen år ) har bensin stømmen slitt ned spissen, eneste kur er å bytte ( er med i forgasser kittet ) Men noe av det viktigste er å justere blande dysa, det som er oppgitt i manualen er kun ment som et START punkt, det som passer en motor behøver ikke å passe en annen motor ( selv om de er av samme merke, størrelse, årsmodel ). Den korrekte justering vil også være avhenging av bensin/olje blanding, temperatur, dagsformen til motoren ( noen motorer er stabile, andre må justeres hver gang de brukes ). Start motoren, la den oppnå drift temperatur. Den justerbare dysa på forgasseren er IKKE til å justere tomgangen, den er til å justere luft/bensin blandingen ved tomgang + litt opp i turtall . Tomgangs justeringa justerer åpningen på gass spjendet, enten direkte på forgasser eller på gass stag. Og ja, noen forgassere har en egen tomgangs krets, spessielt større forgassere, men er det kun EN justerings skrue er den for å justere BLANDINGEN imellom luft/bensin . Juster deretter blande skruen inn eller ut ( 1/4 omdr. om gangen, vent til motoren reagerer ), poenget er du skal finne det punktet der motoren går høyest på tomgang ( hvis turtallet blir for høyt justeres det ned med tomgangs justeringa, IKKE blandings skruen ) Prøv deretter responsen på motoren, skal reagere raskt når du gir på ( i gir, på båten, på vannet ), hvis den fusker eller vil dø ut, gir du blande dysa 1/8 omdr. ekstra ut, gjenta testen til du har rett respons på motoren. Sjekk pluggene etter litt gangtid, ved korrekt justering skal de være, brune eller lett sot farget, alle pluggene bør være like. Helt rene plugger = vann inntrennging ( påtide med stor service ) Veldig lyse/ hvite = for magert ( bruke lite bensin, motoren går imot en tidlig død, hvis ikke forgasseren justeres) sorte med MYE sot = for fett, eventuet for kald plugg. ( bytte plugg, juster forgasser ) Hvis justeringa på blande dysa IKKE ikke gir noen reaksjon på motoren er det på tide med en grundigere gjennomgang av motoren . Det er den samme fremgangsmåten på motorer med flere forgassere, men her må en justere en forgasser ad gangen men da i flere omganger. Litt mere arbe på noen modeller, men sikkert hvert det Har tatt for meg 2-takts forgassere, men er de samme prinsippene på en 4-takter . sydvesten En rens av forgasser + en justering av forgasser er nok på tide , spør rago63 om grunn instillingen, tror motoren din er basert på Yamaha. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 Hei Droll, takk for flott fremstilling av forgasserjusteringa, men jeg vegrer meg litt å begynne fordi, Motoren er nesten ikke brukt, kun gått 30 timer, dessuten oppstod problemet over vinteren uten at jeg har justert på noenting, merkelig ikke sant 2 sett med plugger er testet også. hvordan justerer man tenninga på denne, vet du ? Noe som kan ha forskjøvet seg her tro. Bensinen er ny også. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.