Jump to content

Glassfiber, hva er roving?


p-kaill

Recommended Posts

Hei, jeg er nytt medlem her på båtplassen.

Jeg holder på å bygge opp en havarert plastbåt på 28 fot.

På byggetegningene står det forbruk av glassfibermatter på 600gr , men så står det forbruk av "roving", kan noen fortelle meg hva som menes med det ?

Er det å legge glassfiberstrimler i "flettemønster" eller oppflising av fibermattene?

Link to post
Share on other sites

Roving er vevde matter. Dyrt og helt unødvendig for de fleste reparasjoner.

Det som er vanlig å bruke er "matte", består av glassfiber strå som ligger hulter til bulter og holdes sammen med en emulsjon som ikke svekker laminatet.

450gr/m2 matte er vanlig å bruke til større reparasjoner. 600gr blir veldig tykk og vanskelig å mette slik at alle luftbobler er vekk. Legg heller flere lag med 450.

Å få ut luft og overflødig polyester er avgjørende for et bra resultat. Man må bruke aluminiumsruller.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode opplysninger.

Har et spørsmål til: I dekket er det brukt balsa som har delaminert og må skiftets ut.

En kan jo bruke devinycell - et dyrt materiale, hva med å bruke vannfast finer?Vil ikke det bli unødvendig vektøkning ?

Er det noen som har synspunkter på dette eller gode ideer ? Eller dere vet om en leverandør som har noe rimelig en kan benytte.

 

Jeg vil samtidig opplyse om at Centerplast i Saltstraumen leverer rimelige produkter til plastarbeid.

Link to post
Share on other sites

Har noen kanskje sider eller linker som omhandler temaen " bytt råtten balsa i dekket " ?

Med seilbåt fra 1971, aner det meg at det kommer en " noe " arbeidskrevende utbedring her etterhvert.

Kan man lese seg sprengmett på andres erfaringer, hjelper det sikkert på motivasjonen...:smiley:

 

Aner meg at å kutte ut " lokket " på toppen med en finbladet sag eller kutteskive, ta ut plata, rengjøre, skjære til passende divinycell, og legge den på plass med passende mengder epoxy tilsatt filler er en grei teoretisk framgangsmetode. Å gjøre det fra undersiden er vel mer teoretisk enn praktisk gjennomførbart ? Aner meg at det vil bli en helvetes sølete greie, å jobbe over hodet på seg ? Da kan man jo slippe å sage i dekket, men jeg tror likevel det er best å åpne fra oversiden. Det mest synlige sporet, tvers over overbygget bakerst, kan f.eks kamufleres med å legge en " krybbe " for solcellepaneler eller redningsflåte rett oppå " skjøten ". solpanel_lolo.jpg

 

Tror jeg ville vurdert å legge en passe stor syrefast plate rett under mastefoten, vanlig er jo eik, men den råtner vel også etterhvert ?

Så får man fordelt trykket utover divinycellplaten..

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Så har vi det igjen.

Den tikkende bomben.

Innbakt treverk i plastbåt.

Som bare venter på å råtne.

 

Jeg ville skjært ut fra innsiden. Deretter gjort godt rent.

Så ville jeg skjært ganske grunne "spant av Divinycell H60, og festet disse med limsparkel. Limsparkelen jeg ville brukt er Reichold FI-177. Sånn ca 20 cm. melleom "spantene". Lag hulkiler langs spantene med limsparkel, og laminer over 5 x 300 CSM. Tilpass deretter plater av Divinycell mellom "spantene", og fest disse med limsparkel. Limsparkelen trekkes på med 3 mm. tannsparkel. Platene må stemples KRAFTIG fast før det herder. Tilpass overflaten og takplata og fest den på samme måten.

Ved vinsjavlastere, vinsjer og mast må det fases ned til enkeltlaminat.

 

Jeg kan legge til at min fine båt fra 1982 ikke inneholder en eneste kvadratmillimeter innplastet eller fastplastet treverk. Slikt kjennetegner en kvalitetsbåt.

Link to post
Share on other sites

Platene må stemples KRAFTIG fast før det herder.
Hvordan skal det gå til, når bare det ytre glassfiberlaget er igjen så vil dette være så mykt at man ikke kan stemple noe imot det uten at det vil deformeres... :rolleyes:

Dette er også problemet med å skjære av taket slik Suzuki foreslår, å få det til å passe når det skal monteres igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske du ville lese hele innlegget, og ikke bare lett etter feil.

Jeg skrev:

 

Så ville jeg skjært ganske grunne "spant av Divinycell H60, og festet disse med limsparkel. Limsparkelen jeg ville brukt er Reichold FI-177. Sånn ca 20 cm. melleom "spantene". Lag hulkiler langs spantene med limsparkel, og laminer over 5 x 300 CSM.

 

Ytterlaminatet i dette dekket er 7-8 mm. tykt. Med oppspantingen vil det ha gjenvunnet styrken før innerlaminatet settes tilbake.

Jeg foreslår selvsagt ikke at signaturen Suzuki skal løfte dekket av båten sin. Allt med måte.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske du ville lese hele innlegget, og ikke bare lett etter feil.
Det var ikke meningen å lete etter feil, jeg ville bare si at det du foreslår sannsynligvis ikke blir enkelt i praksis.

Selv om man lager stringere for hver 20cm vil dekket se ut som ett vaskebrett hvis platene i mellomrommet stemples hardt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan legge til at min fine båt fra 1982 ikke inneholder en eneste kvadratmillimeter innplastet eller fastplastet treverk.

 

Jo. :smiley:

I 1970, altså 12 år før båten din ble laget, tror jeg ikke Divinycell var et alternativ ?

Altså, i cockpittdørk og dørk innvendig er det skumplater, men hele taket er balsa.

Hvorfor ? Veit ikke, de tok vel det de hadde ?

 

Fint om ditt forslag til løsning kunne backes av en tegning. Forstår egentlig ikke helt hva du mener ..

Er ikke å åpne topplokket og bytte fra den siden en god nok løsning ? Blir det bulkete ? Dårlig styrke ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den gangen noen kompiser klusset med glassfiber var rovingmatte flettet matte med høyere styrke enn vanlig.

Mener også å ha hørt at det er (var?) krav om at det skal benyttes 1 lag slik matte i laminatet i undervannsskroget. Kan det stemme?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva med Litex plater(baderomsplater) fra Glava ?

Noen synspunkter?

Noen med praktisk erfaring/brukt slike?

Opus

 

Litexplatene (og de fleste lignende) er laget av ekstrudert polystyren, noe som går sjelden dårlig sammen med polyester,

så i tilfelle disse skal brukes så må de isoleres fra polyesteren, noe som antagelig ikke er praktisk mulig ifht innfesting.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket tilfeldigvis med Norpower i Kristiansund i dag of de bruker 20 mm Balsa i deres produksjon i dag og det er ca. 1/3 av prisen hva divinycell.

Tror det blir balsa jeg satser på...............

Men skal sjekke med Selfa Artic før jeg tar den endelige avgjørelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...