Jump to content

Hva er best, ankerwinch foran eller bak?


mateco

Recommended Posts

Heldigvis var det ikke noe teak på fordekket - ellers hadde jeg vært bekymrert for om SW hadde vært ombord på Svanen og tatt bilder.

 

Med opptil 4 lekre jenter om bord i familien vil de gjerne vite når bilder blir tatt - i motsatt fall kan både fotoapparat og jeg/fotograf havne på sjøen.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Jeg åpner denne tråden igjen for å stille spørsmålet på nytt: Ankervinsj foran eller bak? I stedet for å stille et generelt spørsmål skal jeg spesifisere. Det gjelder altså en ca 4 tonns trebåt i Hordaland. Omlag 5meters vandring  langs skanbord uten mye støtte - vanskelig å kunne flytte ankeret, et annet sted enn der ankeret går ut (ja, vanskelig å si: Om ankeret er forut og jeg skal ha det akterut, er det altfor risikabelt å "hente det") . Ca 1,5m tidevannsforskjell. Strøm og vind (solgangseffekt). Mange favner; mye tau. Ankeret brukes ved små landfaste brygger, stein- og betongkaier uten videre polstring, ved svaberg, fjell og klipper. Med ett stykk vridbar propell kan jeg ikke alltid bruke motorkraft ved "landing" som oftest er problemet størst ved avgang (strøm og vind snur). Har hatt lause lemmer i dørken bak styrhuset, med anker (brucekopi), kjetting og tau liggende nedi. Prøver å "tette" dørken, og vurderer å ha hele stæsjet i en brønn med luke over en opphøyd del av dørken. Har mulighet til å få omlag en meters fall på tauet nedi brønnen. Ankeret brukes primært akterut. Kan vurdere å ha det i bakstevnen og må da ha utgang ut på sida til styrbord (eksos går ut motsatt). Vurderer vinsj for å slippe å dra fysisk sjøl. Kan sette kassa i rommet bak, under sittebenker på sida eller sentralt bak, foran bakstevnen. Problemet da er føringa av dreggetauet ut på sida. Har sett en kjettingvinsj (8mm kjetting) på "Finn". Kan den kombineres med tau? Orker ikke 50m kjetting om jeg må dra for hånd... Dersom jeg må ha en annen vinsj, hva velger jeg? Mye mer praktisk (ordensmessig) med hele greia forut, sjølsagt, men det lar seg ikke forene med å være aleine i båten. Jeg er avhengig av å kunne slå av motoren og drive i land, drive fra land, dra meg passivt fra land.

Har aldri hatt vinsj. Veit mye mer om hva jeg trenger enn om hvordan slike saker virker/ er utforma.

Må jo ha en slags taufører, men klarer ikke å se det for meg. Slik det har vært, har det gått enormt utover eksteriøret på båten, særlig i stresset med ettermiddags solgangsbris og avdrift. Hadde vært fint å hatt avlastning av henda til andre ting!

 

Jeg har, med skam og melde, brukt en liten 10kg dregg i steden. Den er alt for lett og stusslig til å holde båten, men adskillig enklere å handtere. (Omtrent som å bruke badering i stedet for redningsvest).

Jeg har sett ymse forslag til å ha anker forut, men mulighet til å handtere det bak. Noen som virkelig har fått det til?

 

Dersom spørsmålet (-ene) ble for kronglete, kan jeg forenkle ved respons.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg har sett ymse forslag til å ha anker forut, men mulighet til å handtere det bak. Noen som virkelig har fått det til?

 

 

Jeg har ankeret foran (15 kg bruce, 4 meter 10mm kjetting og 50 meter synketau). Iblant legger jeg til med baugen mot land. Da henter jeg taukveilen og legger den i cockpit, og legger tauet på utsiden av rekka frem mot anker og kjetting. Når jeg nærmer meg land, slipper jeg ankeret fra baugen og går tilbake til cockpit, slipper ut tau og sjekker at jeg har godt ankerfeste. Når ankeret sitter, kan jeg slippe ut tau og finjustere avstanden til land med ankertauet, la motoren stå i gir fremover og gå/vasse/svømme/ro i land for å feste baugfortøyninger.

 

Når ankeret skal opp igjen, er det ikke noe problem å ta det opp i baugen. Jeg drar meg litt ut fra land, tar med tampen forut, og drar opp ankeret. De som har ankervinsj fremme kan sikkert bruke den når ankeret skal opp. Hvis det blåser hardt mot land, bruker jeg motorkraft mens jeg drar inn på ankertauet, etter å ha dratt inn litt, kan man legge tauet på utsiden av rekka igjen, gjøre fast forut, gå tilbake og løsne fra cockpit, gå rett mot vinden med lavest mulig fart (autopilot) og så dra inn/opp ankeret foran.

Redigert av H80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for langt svar! Men: Om en skal ha vinsj, går da ikke ankertauet gjennom en slags føring forut? Du slipper altså ankeret der framme, med kjetting og slikt. Og så er tauet fritt fra båten, er det slik å forstå? Jeg har jo ikke baugspryd eller badeplattform og må ha tauet ut over dekket bak eller via ei rulle på rekka. Det er unektelig mer ryddig å ha alt dette forut og ikke som kompliserende kaos sammen med dieseltank, eksosbøy og rordeler. Anker, kjetting og tau minner om mitt. Du klarer deg altså uten vinsj? Vinsj-spørsmål: Er utgangen av vinsjen noe du legger tauet nedi, og så kan ta det utav når som helst? Eller går tauet i ei rulle eller trinse i vinsjen, som snøret på ei fiskestang?

(Ser ut til at det blir handemakt til neste år. Er nok for dum til å bruke moderne utstyr.)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vinsj. Anker og kjetting er akkurat håndterbart for en utrent person som meg. Hadde jeg hatt 25 kg anker hadde jeg slitt med å gjøre slik jeg gjør. Men jeg tror at et 15 kg anker og 4 meter kjetting kan holde også større båter enn min, i de aller fleste situasjoner. Kanskje opp til og med 40 fots seilbåter.

Redigert av H80 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her i nord har vi jo tradisjon for å ligge med baugen mot land (det skyldes vel egentlig den fantastiske skjærgården vi har)

Da jeg bodde der oppe i nord var det ganske utenkelig å legge seg med baugen inn mot land - det var først noe jeg oppdaget da jeg hit sør. :-)

 

Østlandet og Bohuslän er spesielt ikke bare pga skjærgård med berg i "kaihøyde" og relativt brådypt under, men også pga de insignifikante tidevannssvingningene. Fortøyer man med baugen mot land på et sted med store tidevannssvingninger må man sannelig følge godt med! Tror jeg. Jeg har sant og si ingen erfaringer med det, lå alltid på svai nordpå.

 

Post-scriptum: oups, svarte visst på en eldgammel post nå.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På forrige seileren vår, 5-tonns-klassen, greide vi oss fint med tau og anker lagret i stuerommet akter. Om vi skulle ligger for svai, droppet vi ankeret akter og gikk forut med tauet. Fungerte ukomplisert i de 9 årene vi hadde båten. Mener å huske at ankeret var 15 kg. Ingen wincher, ruller eller andre installasjoner.

 

På 16 tonn Hulda blir det annerledes. Her er det winch både forut og akterut. Akter er en Engbo beregnet for kun tau. 

Winchen henger under akterdekket i disse to boltene, tauet går opp gjennom senterhullet:

engbo_winchfeste.jpg

Deretter opp på akterdekket og ut over akterspeilet via disse to rullene:

1439199432.jpg

 

Og så henger 20 kg anker på pushpit'en, uten noe mer greier. Det blir for mye mikk å automatisere dette mer:

engbo_ankerplassering.jpg

 

Dette systemet bruker blytau, 50 meter. Høyden fra winch'en og ned til der tauet lander er vel ca. 70 cm, og er litt i underkant. Men det er lett tilgjengelig og kan dyttes unna slik at taupyramiden ikke blir for høy. Til ankeret er det festet et 2 meter langt tau med bøye i enden. Når ankeret kommer til overflaten, tar jeg inn bøyen med båtshake og heiser ankeret opp til plassen på pushpit'en. Det er en smule 'steinalder', men fungerer.

 

For meg er 20 kg anker litt i overkant å hale opp på dekk, lett for å ta ryggen. Hvilket jeg har gjorde en gang. Og ble invalidisert et par- tre uker. En installasjon som dette kommer vel fort opp i NOK 20 000 +++.

 

Kun som en idè for andre som plundrer med samme problematikken. Erik AN greier seg nok fint med normalfysikk og håndmakt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har for så vidt fått svar på spørsmåla mine. Allikevel, siden tråden kanskje blir tatt opp igjen seinere, skal jeg klargjøre et par punkter. Den vesentligste forskjellen på en dekket seilbåt og en motorbåt med skanbord er mulighetene til å ferdes fritt fram og tilbake. Med båtshake, en fender eller noe anna en kan holde i ei hand, er det intet problem. Med en dregg er det verre. Et anker kan jeg ikke bære hit og dit, det går i vannet fra der det er. Javel, det kan bli tau akter og anker forut, slik H80 skriver. Jeg har hatt manuelt system i den båten jeg har nå og i tidligere båter, mindre snekker. Da er ankeret/ dreggen i ei kasse eller under dørken akter, og så blir den sluppet (med 15kg anker) eller kasta (med 8kg dregg) når jeg syns det passer. Da har jeg sjølsagt sjekka vind og strøm på forhånd (jfr tråden om å legge til svaberg annetsteds i forumet). Ikke sjelden mister jeg følinga med hvor ankertauet er og kopler ut propellen. Er jeg sterkt i villrede slår jeg av motoren. Det er litt bevegelse på propellen sjøl om den liksom skal stå i fri.

Når jeg skal ut drar jeg båten med arma til tauet er bra loddrett, først da kopler jeg inn propellen. En 32 fots dory med en saktegående vridbar propell bakker ikke nødvendigvis etter noen særlig plan. Aksellerasjonen er så som så, slik at vinden har fritt spillerom. Handemakt er greit nok det altså, men om det er femogtjue meter djupt og en smule avdrift, blir det stress. Derfor hadde det vært ok med en slags vinsj jeg kunne ta sjølve opptrekket med, mens jeg kunne konsentrere meg om maskin og slikt. Det hadde vært fint å hatt ettelleranna automatisk - foran eller bak - som jeg kunne overlate drainga til, og utsleppet til. Jeg har alltid hatt det med å dra litt mye, løfte litt tungt, har alltid likt det. Derfor står jeg nå i sjukehuskø for å få tatt en prolapsoperasjon i nakken. Bare sier i fra til andre som har det med å overdrive. Et anker på 15 kg er ikke tungt under vann, heller ikke med metervis av kjetting og tau, men massen er formidabel - og stresset og kavet fordi alt skal skje fort er der hele tida. (Akkurat hva som starta skviset i nakken veit jeg ikke, men når det først er tyti ut litt, går det nok mer og mer i en del slike båtgreier). 

Link to post
Share on other sites

Har hatt ett verifisert prolaps i ryggen, tok 10 år å bli nesten bra. Muligens et par mindre. Vet hva det er. Derfor er Hulda utstyrt med elektriske wincher, både her og der. Skjøte-winchen som kan skimtes på BB side akter er også elektrisk. Kommer en til på SB side, innkjøpt og venter på montering.

 

Tidligere har jeg benyttet BB elektriske skjøte-winch til å trekke inn dreggtauet (ikke blytau, vanlig tau). Da raser 50 meter tau i en haug inn på cockpitdørken. Effektivt, men ikke optimalt. Derfor monterte jeg Enbo'en under akterdekket.

 

Taljen som sitter oppe i targaen er blant annet beregnet på å heise ankeret opp i holderen på pushpit. Fungerer helt greit. Men den varianten kan naturligvis ikke du benytte deg av. Forrige gang jeg tok ryggen på ankeret, var da det skulle fra sjønivå og opp til holderen på pushpit.

Link to post
Share on other sites

Uten vinsj og med vanlig tau og med gir som virker er det lite stress å flytte anker mellom baug og hekk og vice versa. Man slipper anker fra baugen, fester ankertauet på kryssholt i baugen, tar med seg tampen eller om så en bukt av tauet som er igjen ombors til hekken, deretter slipper man løs baugen. Eller har jeg misforstått noe?

 

Eneste behov for å bære selve ankeret er dersom det skal ros ut med jolla og settes som varpanker. Man kan slippe billig unna her også ved å feste noen store fendere til anketet, slippe det ned i sjøen og så taue det til ønsket pososjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok opp et lite problem jeg har grunna på, nå som båten er på land, under full restaurering. Med alle muligheter til å lage ankerbrønn forut (nylagt dekk), eller lage til fullt opplegg bak (nylagt dørk og demontert eksos, ror, drivstofftank). Jeg har tenkt på alle eventualiteter. Jeg funderer på om jeg skal bruke rekke, slik de har på seilbåter, med vaiere mellom rekkestøtter, eller lage fast rekke, eller fortsette som før uten rekke. Det er klart at jeg ikke skal bære noe som helst på skanbordet når jeg er aleine i båten, så "bæring av anker" var egentlig bare tull. Men problemet er stadig at jeg helst ikke skal vandre så mye fram og tilbake på sida - der en altså må romstere med tauet. Etter svara, eller kanskje etter klargjøringa, har jeg klart å se det klarere. Nei, jeg har ikke gir. Jeg har sabb og kan vri propellen i nøytral eller frikople, så tauet må jeg altså ha litt oversikt over. Det er mulig at dette er fullstendig meiningslaust og et ikkeproblem for en majoritet av båtfolket, men duverden så mange andre problemer som tas opp på "Båtplassen"! Takk og lov for det, det er vel ikke for bare sjøfolk og maritimt utdanna folk dette her?

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...